مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین اظهار کرد:

کشت دوم پس از برداشت محصولاتی نظیر غلات آبی ممنوع است

کشت دوم پس از برداشت محصولاتی نظیر غلات آبی ممنوع است
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین اظهار کرد:کشت دوم پس از برداشت محصولاتی نظیر غلات آبی، سیر و سیب زمینی تابستانه و… ممنوع است.
: 4158

به گزارش کشاورزان پرس به نقل از مهر،  منصور خزایی شنبه در جمع خبرنگاران عنوان کرد: با توجه به شرایط اقلیمی خاص در سال زراعی جاری و کاهش شدید منابع آبی کشاورزان باید نسبت به برنامه ریزی کشت در هر سال زراعی برای کسب بیشترین درآمد با کمترین آسیب به منابع آبی و خاکی اقدام کنند.

وی خواستار توجه کشاورزان به این موضوع شد که کشت دوم پس از برداشت محصولاتی نظیر غلات آبی، سیر و سیب زمینی تابستانه و… ممنوع است؛ اظهار کرد: در این زمینه با کشاورزان متخلف بدون هیچ‌گونه اغماضی برخورد می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین با اشاره به نظارت بر عملکرد کشاورزان در این راستا عنوان کرد: در صورت مشاهده کشت دوم توسط کارشناسان و همچنین گزارش‌های واصله، پس از بازدید و بررسی کشت، کشاورزان متخلف به اداره منابع آب شهرستان معرفی و با این افراد برخورد قانونی می‌شود چنانکه تاکنون نیز ۲۰ نفر از کشاورزان متخلف که عمدتاً ذرت کار هستند به امور آب شهرستان معرفی شده‌اند.

خزایی یادآور شد: اگر کشت دوم محدود نشود، وضعیت منابع آبی شهرستان فامنین به ویژه آب‌های زیرزمینی بیش از پیش بحرانی خواهد شد.

این مسئول با بیان اینکه در راستای افزایش بهره وری، باید آبیاری با توجه به مراحل رشد فنولوژیکی گیاه و نیاز آبی کشت انجام شوند؛ یادآور شد: در این خصوص سازمان جهاد کشاورزی همواره با ارائه آموزش‌های ترویجی درصدد افزایش میزان بهره‌وری آب در بخش کشاورزی و گذر از کشاورزی سنتی به کشاورزی نوین است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین در ادامه صحبت‌های خود بر لزوم محدود کردن کشت‌های پر آب بر تاکید کرد و با اشاره به به اهمیت استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری نظیر نوار تیپ گفت: سطح اجرای آبیاری با نوار تیپ در این سال زراعی را در شهرستان فامنین بیش از ۳۰۰ هکتار است.

خزایی با بیان اینکه از این میزان بالغ بر ۱۰ هکتار از این سطح مربوط به آبیاری غلات با نوار تیپ است؛ تصریح کرد: بیش از ۲۵۰ هکتار از کشت ذرت علوفه‌ای و دانه‌ای و کشت‌های زیر پلاستیکی نظیر هندوانه و خربزه با سیستم آبیاری نوار تیپ آبیاری می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین در پایان، عنوان کرد: میزان هدر رفت آب در روش آبیاری بارانی در این شهرستان به ویژه در مواقع وزش باد بالا است بنابراین استفاده از سیستم آبیاری تیپ به عنوان جایگزینی مناسب باعث افزایش بهره وری مصرف آب خواهد شد.

رفتن به بالا