پیشنهاد کشمش در برابر نفت طالبان به روسیه

پیشنهاد کشمش در برابر نفت طالبان به روسیه
سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان افغانستان می‌گوید: این کشور می‌خواهد در ازای واردات نفت از روسیه، به این کشور مواد معدنی، کشمش و گیاهان دارویی بدهد.
: 4210

به گزارش کشاورزان پرس به نقل از ریانووستی، نورالدین عزیزی،‌ سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان طی مصاحبه‌ای گفت که این کشور می‌خواهد در ازای واردات نفت از روسیه به این کشور مواد معدنی،‌ کشمش و گیاهان دارویی بدهد.

وی گفت: ما می‌توانیم در ازای واردات برخی محصولات روسیه از جمله حامل‌های انرژی، برخی مواد معدنی به این کشور بدهیم، علاوه بر آ‌ن میوه خشک، کشمش و گیاه دارویی هم داریم.

وی می‌گوید: افغانستان سابقه زیادی در صادرات کشمش به روسیه دارد، ما می‌توانیم صدها تن از این محصول را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تأمین کنیم.

عزیزی می‌گوید: قیمت گیاهان دارویی بسیار افزایش یافته و روسیه به عنوان مواد اولیه به این تولیدات نیاز دارد و ما می‌توانیم از این محصولات در مبادله کالا به کالا استفاده کنیم. ما می‌توانیم مواد اولیه کارخانه‌های روسیه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تامین کنیم و همین حالا هم چنین رویکردی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در قبال چین در پیش گرفته‌ایم.

چند روز پیش نورالدین اعلام کرد که کابل می‌خواهد یک میلیون بشکه یا حتی بیشتر از روسیه نفت وارد کند و دولت افغانستان به دنبال مبادله کالا به کالاست.

این پیشنهاد به احتمال زیاد ناشی از کمبود پول نقد در افغانستان است. پس از روی کار آمدن طالبان در افغانستان، آمریکا 7 میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی این کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مسدود کرد. 2 میلیارد دلار از دارایی‌های این کشور هم در انگلیس، آلمان، امارات و برخی کشورهای دیگر مسدود شده است.

در ماه می جمال نصیر، کاردار افغانستان در روسیه، از برنامه این کشور برای مذاکره با مسکو درباره خرید حامل‌های انرژی از این کشور خبر داد.

این دیپلمات افغانستانی گفت که کشورش به دنبال توسعه مناسبات تجاری با روسیه است و مذاکرات در حوزه توسعه تجارت و همکاری‌های مالی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با روسیه آغاز کرده است.

آمارها حاکی از آن است که روسیه در سال 2020، 151 میلیون دلار به افغانستان صادرات داشته و کمتر از 3 میلیون دلار هم از این کشور واردات داشته است.

رفتن به بالا