راه‌اندازی رصد‌خانه آمار کشاورزی/ مشکلی برای تامین نان و گندم نداریم‌

راه‌اندازی رصد‌خانه آمار کشاورزی/ مشکلی برای تامین نان و گندم نداریم‌
وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه رصدخانه آمار کشاورزی را راه‌اندازی کردیم و قرار است آمارهای واقعی بخش کشاورزی احصا شود، گفت: برای تکمیل این رصدخانه کشاورزی، هفته‌ای یک جلسه برگزار می‌شود.
: 4220

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سید جواد ساداتی‌نژاد امروز در نشست خبری به مناسبت هفته دولت، در پاسخ به گفته‌های یکی از اصحاب رسانه مبنی بر اینکه آمارهای دست‌ساز در برخی خبرگزاری ها مطرح می‌شود و کنترل کنید که آمارهای درست ارائه شود، بیان کرد: آمار یکی از 5 محو‌ر تغییر و تحول در بخش کشاورزی از ابتدای دولت در این بخش بوده و ما هم اقرار داریم که وضعیت آمار ما ضعیف‌تر است در حالی که آمار تاثیر بسیار مهمی در این بخش به ویژه حوزه غذا دارد.

وی با بیان اینکه همین الان هم آمارها دقیق نیستند، اظهار کرد: این موضوع موجب شده است ‌که بخشی از محصولات دچار مازاد و برخی کمبود می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر در تولیدات کشاورزی هم به ارقام 90 تا 125 میلیون تن اشاره می‌شود اما معتقدم روی دقت هیچکدام از این آمارها نمی توان قسم خورد.

ساداتی‌نژاد با بیان اینکه در این حوزه دچار ضعف هستیم، گفت: رصد خانه آمار کشاورزی را راه‌اندازی کردیم که از این به بعد قرار است به ریز آمارهای واقعی بخش کشاورزی احصا شود.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: اکنون برای تکمیل این رصد خانه کشاورزی هفته‌ای یک جلسه داریم‌ تا به فرایند تکمیل برسیم،‌ فاز اول این طرح تا پایان 1401 و فازهای بعدی تا پایان دولت خواهد بود.

وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به اینکه برای صادرات دام سنگین عوارضی در نظر گرفتید که به صادرات ضربه می‌زند، گفت: عوارض را دولت نمی‌گیرد این عوارض در قانون بودجه 1401 آمده و برای لغو باید مجلس تصمیم بگیرد و در این رابطه مذاکره می‌کنیم یا اینکه  مجلس یا سران قوا تصمیم بگیرند.

* نگاه وزارت جهاد کشاورزی‌ به صادرات محدود نیست

ساداتی نژاد با بیان اینکه نگاه ما به صادرات محدود نیست، گفت: تجربه سال گذشته نشان داد که هنوز نمی‌توانیم واردات را با عوارض کنترل کنیم زیرا تغییرات قیمت غذا لحظه ای است اما مشکلاتی هم وجود دارد زمانی که در صادرات تمرکز می‌کنیم بحث امضای طلایی پیش می‌آید که راهکار آن تفویض اختیار به استان‌ها است که وزارت جهاد کشاورزی بیش از 60 مورد را تفویض اختیار کرده است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه به شدت به وا‌گذاری امور به تشکل ها اعتقاد دارم، گفت: امیدوارم که در این دولت موضوع مدنظر کامل صورت بگیرد اما موانعی هم وجود دارد و اینکه تشکل ها باید به سمت وحدت پیش بروند و آنها پاسخگو شوند.

* حذف ارز 4200 تومانی در بلند‌مدت و میان‌مدت به نفع ‌بخش تولید خواهد بود

ساداتی‌نژاد تاکید کرد: حذف ارز 4200 تومانی در بلند مدت و میان‌مدت به نفع ‌بخش تولید خواهد بود اما در کوتاه مدت استرس‌هایی را به تولید وارد کرد و هنوز هم ادامه دارد.

وی افزود: در صادرات مثل ماکارونی محدودیتی برای واردات گندم نداریم و مشکل صادرات آنها پایه صادراتی گمرک است که‌ صحبت کرده‌ایم که مشکل رفع شود.

* تا اسفند‌ 1401 هیچ مشکلی برای تامین نان و گندم نداریم‌

ساداتی‌نژاد در پاسخ به اینکه مصرف نان در جامعه عشایر به دلیل تورم بالا رفته است، آیا سهمیه برای آنها خواهید داشت؟ گفت: نه تنها در عشایر بلکه سایر بخش‌ها مثلا شهرهای گردشگری هم اگر میزان مصرف بیشتر شود سهمیه اختصاص می‌یابد‌ و تا اسفند‌ 1401 هیچ مشکلی برای تامین نان و گندم نداریم.

صادرات میوه ادامه دارد

وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به اینکه آیا امسال صادرات میوه‌به لحاظ افزایش تولید‌ خواهید داشت؟ گفت: امسال تولید مرکبات خوب است، و صادرات سیب به پاکستان، کیوی به هند، عسل و مرکبات به چین صادر می شود و بازار عراق هم برقرار است و صادرات لبنیات به روسیه را هم پیگیری می کنیم.‌

* دفاع وزیر جهاد از مرغ آرین

ساداتی‌نژاد در پاسخ به این گفته که فدراسیون طیور، ناکارآمد بودن نژاد مرغ آرین را مطرح کرده است مبنی بر اینکه ‌دان زیادی می‌خورند اما عملکرد بالایی ندارند با این وجود شما روی تولید این نژاد اصرار دارید، گفت: نژاد آرین موافقان و مخالفان جدی دارد، آرین از نظر سایز مناسب است و درآمد خوبی دارد، از نظر ضریب تبدیل دان هم روی آن کار می کنیم.

وی تاکید کرد: نژاد مرغ راس مربوط به کشور انگلیس است که در شرایط تحریم نمی توانیم وابسته به آن باشیم اما دوباره با موافقان و مخالفان گفت‌وگو خواهیم کرد که به نتیجه کامل برسیم.

* 20 درصد واردات را با اولویت از کشت فراسرزمینی انجام می‌دهیم‌

وزیر جهاد کشاورزی درباره کشت فراسرزمینی تصریح کرد: در وزارت جهاد اداره کل کشت فراسرزمینی‌ تشکیل شده است و شیوه‌نامه کشت فراسرزمینی را تصویب و ابلاغ کردیم و هرکسی می تواند مجوزهای لازم را بگیرد.

وی ادامه داد: 5 تا 6 نفر در اهلیت سنجی شرکت کرده و در قزاقستان، روسیه برزیل و ونزوئلا آفریقا کشت داریم و تجربه موفق و نیز ناموفقی هم داشتیم اما کلیت آن مورد تایید است، قرار است 20 درصد واردات را با اولویت از کشت فراسرزمینی انجام دهیم.

* ذخایر استراتژیک برنج در بهترین وضعیت قرار دارد‌

ساداتی‌نژاد در پاسخ به اینکه چه برنامه‌ای برای کاهش قیمت برنج دارید؟ گفت: اکنون قیمت برنج در فصل برداشت نزولی است و امسال 25 درصد رشد تولید داریم، امسال واردات در فصل برداشت نداریم اما توزیع خارج از این فصل انجام خواهد شد، ذخایر استراتژیک هم در بهترین وضعیت قرار دارد.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: امسال قطعا قیمت بازار برنج مناسب خواهد بود اما حواسمان به تولید کننده هم باید باشد که آنها هم ضرر نکنند.

وی درباره تامین نهاده ها هم گفت: اکنون هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد، هیچ محدودیتی برای واردات برای هر کسی یا هر شرکتی وجود ندارد و با ارز نیمایی امکانپذیر است.

* در دانه‌های روغنی آب‌بر تولید‌مان محدود خواهد بود

وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به اینکه چند درصد دانه روغنی در داخل تولید می شود؟ اظهار کرد: برنامه افزایش تولید در این بخش داریم اما در دانه‌های روغنی آب‌بر تولید‌مان محدود خواهد بود، برای حمایت از این بخش هم مشوق‌هایی در نظر گرفتیم مثلا برای کشت سویا 6 میلیون تومان در هکتار مشوق دادیم که کشاورزان با انگیزه بیشتری به این سمت بروند.

ساداتی‌نژاد با انتقاد از مصرف روغن زیاد در کشور گفت: باید سرانه مصرف پایین بیاید از سوی دیگر سبد مصرف روغن هم متنوع تر بشود.

*  بدون برنامه اقدام به صادرات نمی‌کنیم

در ادامه این نشست، خبرنگار فارس خطاب به وزیر اقتصاد گفت: رویکرد دنیا پس از شیوع ویروس کرونا، جنگ روسیه و اوکراین و حاد شدن تغییرات آب و هوایی به سمت محدود کردن صادرات، افزایش ذخایر و خوداتکایی پیش رفته و نیز تلاش می کنند که که وابستگی را به حداقل برسانند، اما وزارت جهاد کشاورزی بی محابا برای صادرات دام زنده، مرغ و تخم‌مرغ تصمیم می‌گیرد که صادرات آنچنانی ندارد و فقط قیمت را در داخل افزایش می دهد، مثلا اخیرا مجوز صادرات دام زنده را صادر کرده‌اید که احتمالا قیمت گوشت را افزایش می‌دهد، چرا برای ایجاد حاشیه سود به تولید کننده از جیب مصرف کننده بر‌می‌دارید؟ آیا راهکاری غیر از صادرات برای ایجاد حاشیه سود برای تولید کننده ندارید؟

در این‌باره، وزیر جهاد کشاورزی پاسخ داد: ‌جنگ روسیه و اوکراین وضعیت امنیت غذایی را در جهان حساس‌تر کرد، بسیاری از کشورها حتی تغییرات سیاسی داشتند، بسیاری از کشورها به مشکلات بزرگی برخوردند اما در کشور ما حتی با‌ اصلاح یارانه ها و نیز افزایش قیمت دستمزد و انرژی در اول سال، هیچ مشکلی در بازار از نظر تامین وجود نداشت که به دلیل کمک بخش تولید بوده است.

وی افزود: با وجود اینکه بخشی از تولید کنندگان سودی هم نداشتند اما همچنان  تولید کردند، تصمیم به صادرات برای حمایت از تولید است اما ذخایر را هم به حد کافی انجام دادیم، 30 میلیون تخم مرغ نطفه دار را خرید کردیم و 150 میلیارد تومان یارانه به این بخش دادیم و اینها نشان می‌دهد که بدون برنامه اقدام به صادرات نمی‌کنیم.

ساداتی‌نژاد با تاکید بر اینکه کاملا درست است که باید وضعیت کشورهای دیگر را برای تصمیم‌گیری‌های داخل در نظر بگیریم، اضافه کرد: زمانی که چین انبارهای خود را تکمیل می‌کرد و یا به کشت محصولات اساسی مانند گندم می‌پرداخت مشخص بود که بر اساس آمارها و پیش‌بینی‌های آینده چنین رویکردی دا‌رند و ما نیز با تحکیم رصد خانه آمار داخل و خارج، برنامه های آتی را تقویت خواهیم کرد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: امسال الگوی کشت در شهریور ابلاغ می‌شود، تا الان هم علم را داشتیم اما ابزاری برای موظف کردن کشاورزان برای اجرا نداشتیم الان برنامه‌های تعیین قیمت تضمینی، ارائه مشوق‌های کشت و تخفیف آب بها به عنوان ابزاری برای اجرای الگوی کشت را اجرایی خواهیم کرد.

*‌ لایحه آبخیزداری دیروز در وزارت جهاد کشاورزی تکمیل شد

وی همچنین اظهار داشت: لایحه آبخیزداری دیروز در وزارت جهاد کشاورزی تکمیل شد و برای تصویب به دولت می فرستیم.

رفتن به بالا