رتبه اول تا هشتم تولید 31 محصول باغبانی جهان در اختیار ایران‌

رتبه اول تا هشتم تولید 31 محصول باغبانی جهان در اختیار ایران‌
معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ایران رتبه اول تا هشتم را در تولید 31 محصول باغبانی در جهان دارد، گفت: احتمال دارد برای جلوگیری از اجرای دریافت عوارض نیم درصدی گمرک برای محصولات آب‌بر، این موضوع به سران قوا ارجاع شود.
: 4225

به گزارش کشاورزان پرس به نقل از فارس،‌ محمدمهدی برومندی امروز در نشست خبری به مناسبت هفته دولت از جایگاه اول تا هشتم ایران در تولید 31 محصول باغبانی در دنیا خبر داد و گفت: سالانه 2.8 میلیون تن محصولات باغبانی هم به کشورهای جهان صادر می‌شود.

وی کل تولید محصولات باغبانی کشور را 25.7 میلیون تن عنوان کرد و گفت: در اغلب محصولات باغبانی خودکفا هستیم و تنها در چهار محصول موز، آناناس، نارگیل و انبه از کشورهای دیگر وارد می‌کنیم.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی به سرمایه‌گذاری 50 هزار میلیارد تومانی در بخش باغبانی از ابتدای دولت خبر داد و گفت: این میزان سرمایه‌گذاری می‌تواند یکصد هزار نفر شغل در کشور ایجاد کند.

وی همچنین از افتتاح بزرگترین پالایشگاه فرآوری گیاهان دارویی خاورمیانه در کاشمر خبر داد و گفت: این پالایشگاه بزرگ با 26 میلیون یورو سرمایه‌گذاری ارزی انجام شده است. 

به گفته این مسئول، از ابتدای دولت 3 هزار و 560 هکتار گلخانه در کشور ایجاد شده که یکی از برنامه‌های عمده وزارت جهاد کشاورزی افزایش سطح کشت گلخانه‌ها است، به طوری که قرار است 300 هزار هکتار محصولات سبزی و صیفی به زیرکشت گلخانه‌ها بروند.

برومندی اضافه کرد: 750 هزار هکتار محصولات سبزی و صیفی در کشور کشت می‌شود که حدود 300 هزار هکتار آن می‌تواند در گلخانه‌ها به عمل بیایند.

وی با بیان اینکه طرح توسعه میوه‌های گرمسیری در حال اجرا است، گفت: اجرای این طرح می‌تواند مانع از خروج ارز از کشور شود.

وی با طرح سؤالی در این زمینه گفت: سال گذشته 450 میلیون دلار موز وارد کشور شده است، در حالی که درآمد باغداران 200 هزار میلیارد تومان است و اگر بخواهیم واردات سایر محصولات گرمسیری را حساب کنیم، رقمی که برای واردات این نوع میوه‌های گرمسیری اختصاص می‌یابد، بسیار بیشتر خواهد بود.

برومندی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که آیا کشت میوه‌های گرمسیری مانند موز یا انبه در کشور ما مزیت دارد؟ و چرا وزارت جهاد اصرار دارد که محصولاتی که چندان با ذائقه مردم هم سازگار نیست، وارد و یا کشت کند و پس از مدتی به عنوان تقاضای مردم در بیاید؟ گفت: در حال حاضر وزارت جهاد متولی تولید است و موظف است تقاضای مردم را در این زمینه برطرف کند، اما این واقعیت دارد که ذائقه مردم باید بیشتر به محصولات ایرانی سازگار باشد و کشور مجبور نباشد اینها با صرف ارز بیشتر وارد شوند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی از افزایش 300 هزار تن مرکبات و 60 هزار تنی تولید گیاهان دارویی در کشور خبر داد و گفت: این افزایش تولید به دلیل رعایت مسائل فنی و علمی و توجه به توصیه‌های کارشناسان ایجاد شده است.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که با افزایش تولید مرکبات آیا امکان صادرات به کشورهای دیگر وجود خواهد داشت؟ گفت: سالانه 5.5 میلیون تن مرکبات در کشور تولید می‌شود که 3.5 میلیون تن آن پرتقال است و پیش‌بینی شده است که امسال 300 هزار تن هم افزایش تولید داشته باشیم.

وی با بیان اینکه میزان صادرات کشور 100 تا 250 هزار تن مرکبات است، گفت: در برخی سال‌ها به دلیل حس همجواری با پاکستان، سالانه حدود 5 الی 10 هزار تن واردات نارنگی از این کشور داشتیم، اما امسال وزیر جهاد کشاورزی توافق کرده که این واردات در ازای صادرات سیب به این کشور انجام شود.

* مرکبات ایران به چین صادر می‌شود

برومندی با بیان اینکه به دنبال تسخیر بازارهای جدید هستیم، گفت: مجوز صادرات مرکبات امسال به چین صادر شده که برای نخستین‌بار در تاریخ این کشور است که مرکبات به این کشور صادر می‌کنیم.

وی با بیان اینکه میزان تولید موز در جنوب کشور از 150 هزار تن عبور کرده است، گفت: به دنبال افزایش تولید میوه‌های گرمسیری هستیم و طی سال‌های گذشته ترکیه با این سیاست توانسته به صادرکننده موز تبدیل شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین گفت: در سفر اخیر رئیس‌جمهور، وی طرح توسعه‌ میوه‌های گرمسیری در سواحل مکران را صادر کرد. 

به گفته این مسئول سالانه 600 هزار تن واردات موز، 75 هزار تن انبه، 7 هزار و 200 تن آناناس و 16 هزار و 500 تن نارگیل به کشور وارد می‌شود.

وی تأکید کرد: با اجرای طرح توسعه میوه‌های گرمسیر طی پنج سال آینده میزان واردات این نوع میوه‌ها 50 درصد کاهش خواهد یافت.

* تا پایان سال آینده همه باغات کشور شناسنامه‌دار می‌شوند

برومندی از شناسنامه‌دار شدن همه باغات کشور تا پایان سال آینده خبر داد و گفت: در گیلان و مازندران صدور شناسنامه باری باغات کیوی از هفته گذشته آغاز شده و در هفته جاری هم شناسنامه‌دار شدن مرکبات کلید خورد.

وی افزود: این شناسنامه نشان می‌دهد که محصول کجا تولید شده، سلامت محصول احصاء می‌شود و در حقیقت کنترل کیفی آنها مشخص می‌شود.

وی تأکید کرد: پس از برگشت خوردن محصولات کشاورزی از روسیه، کنترل کیفی محصولات را راه‌اندازی کردیم و اکنون در 2 هزار گلخانه واحد کنترل کیفی راه‌اندازی شده است و قرار است روی این محصولات کد QR نصب شود.

* احتمال ارجاع موضوع دریافت نیم‌درصد عوارض گمرکی برای محصولات آب‌بر به سران قوا

برومندی در پاسخ به اینکه صادرکنندگان از اخذ عوارض نیم‌درصدی در گمرک گلایه دارند، گفت: این عوارض نیم‌درصدی با مصوبه مجلس انجام شده و البته معلوم نیست منظور آنها از محصولات آب‌بر چیست. در این زمینه با گمرک مذاکراتی کردیم، اما آنها خود را موظف به اجرای مصوبه می‌دانند. 

وی ادامه داد: قرار است در این زمینه مذاکره کنیم و اگر به نتیجه رسیدیم، حتی موضوع را در سران قوا مطرح کنیم، چرا که به دنبال تسهیل صادرات هستیم.

برومندی همچنین در تلاش برای توافق تجارت آزاد با اتحادیه اروپا خبر داد و گفت: علاوه بر آن، توافقنامه‌های ترجیحی را با کشورهای اوراسیا پیگیری می‌کنیم و نیز صادرات به کشورهای همسایه را هم در اولویت قرار داده‌ایم، به طوری که صادرات سیب به پاکستان از 750 تن سال گذشته به 45 هزار تن رسیده است.

* باغات کشور اصلاح، احیا و جایگزین می‌شود

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: یک‌میلیون هکتار از 3 میلیون هکتار از باغات کشور نیاز به اصلاح، احیا و جایگزینی دارد، در این زمینه 2500 هکتار نخیلات در استان بوشهر کلید خورده و 75 میلیارد اعتبار هم برای اصلاح و احیای باغات چای در گیلان در سطح 10 هزار هکتار اختصاص یافته است که در این صورت 20 هزار تن از واردات سالانه چای کم خواهد شد.

رفتن به بالا