عرضه مرغ با قیمت بالای 60 هزار تومان تخلف است/ ایران هاب صادرات خوراک دام منطقه‌ می‌شود

عرضه مرغ با قیمت بالای 60 هزار تومان تخلف است/ ایران هاب صادرات خوراک دام منطقه‌ می‌شود
معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه ظرفیت تولید 27 میلیون تن تولید خوراک دام در کشور وجود دارد، گفت: ایران به هاب صادرات خوراک دام در منطقه تبدیل می‌شود.
: 4238

به گزارش کشاورزان پرس به نقل از فارس، حسین دماوندی‌نژاد امروز در بیست و یکمین نمایشگاه دام و طیور و آبزیان با بیان اینکه موافقت‌هایی با کشورهای اوکراین و روسیه انجام شده است، اظهار داشت: قرار است ایران به هاب صادرات خوراک دام و طیور منطقه تبدیل شود.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی درباره جزئیات این خبر توضیح داد‌: توافقی در سطح مقامات ارشد با کشورهای روسیه و اوکراین انجام شده است که نهاده‌های دامی آنها از طریق ایران صادر شود، علاوه بر آن 27 میلیون تن ظرفیت تولید خوراک دام در ایران وجود دارد که این ظرفیت نیز به امکان صادراتی ایران اضافه می‌کند.

دماوندی‌نژاد همچنین اصلاح ساختاری در حذف ارز 4200 تومانی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم فرصت مهمی برای ظرفیت‌های صادراتی خوراک دام عنوان کرد و گفت: با اصلاح قیمت‌ها امکان خروج نهاده از کشور متوقف شده و برعکس امکان سرازیر شدن نهاده‌ها از خارج به داخل بیشتر شده است.

وی تصریح کرد: به دنبال این هستیم که به بازارهای هدف اوراسیا، آفریقا و اروپا دسترسی پیدا کنیم و بازارهای این مناطق را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به دست بگیریم.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که آیا جوجه‌ریزی در کشور کاهش یافته است؟ اظهار داشت: با توجه به اینکه تقاضا برای مرغ بنا به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس 30 تا 50 درصد افت داشته، میزان جوجه‌ریزی‌ را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم مطابق با این آمار در نظر گرفتیم.

* جوجه‌ریزی در ماه گذشته 90 میلیون قطعه

دماوندی‌نژاد در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار فارس که میزان جوجه ریزی در ماه گذشته چقدر بوده است؟ گفت: جوجه‌ریزی در ماه گذشته 90 میلیون قطعه بود که پیش‌بینی می‌کنیم نیاز کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به طور کامل تامین می‌کند.

به گزارش فارس، بر اساس اعلام اتحادیه‌های تولیدکننده 135 میلیون قطعه جوجه‌ریزی در ماه نیاز کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در شرایط عادی تامین می‌کند.

دماوندی‌نژاد در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا مجوز صادرات عاملی برای افزایش قیمت‌ مرغ نبوده است؟ تصریح کرد: سیاست‌های صادرات و واردات برای تامین نیاز داخل و حمایت از تولیدکنندگان است و صادرات مشکلی در این زمینه ایجاد نکرده است.

به گفته این مسئول قرار است پایان شهریور‌ جلسه‌ای با حضور معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شود و درباره پیشنهاد اصلاح قیمت توسط تولیدکنندگان تصمیم‌گیری شود.

به گزارش فارس، پیش از این تولیدکنندگان پیشنهاد قیمت کیلویی 75 هزار تومان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داده بودند.

* فروش مرغ به قیمت کیلویی 65 هزار تومان تخلف است

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی درباره دلیل افزایش قیمت مرغ به 65 هزار تومان گفت: این افزایش قیمت تخلف و گرانفروشی است زیرا قیمت مرغ زنده اکنون 42 هزار تومان است و باید مرغ کیلویی 60 هزار تومان به فروش برود.

دماوندی‌نژاد ادامه داد: به استان‌ها ابلاغ شده تا از محل تزریق ذخایر به بازار، قیمت‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کنترل کنند.

* آغاز صادرات دام زنده

وی همچنین از آغاز صادرات دام زنده خبر داد و گفت: شیوه‌نامه تدوین شده و بخشی از دام اکنون در قرنطینه و آماده صادرات است.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی همچنین از انجام دامپینگ توسط ترکیه در بازار عراق خبر داد و گفت: این اقدام تا حدودی صادرات ما به عراق را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کنترل کرده بود اما اکنون شرایط مهیا است و درباره مسئله دامپینگ ترکیه مذاکراتی در حال انجام است.

رفتن به بالا