روایت فائو از کاهش شاخص قیمت مواد غذایی برای ششمین ماه متوالی

روایت فائو از کاهش شاخص قیمت مواد غذایی برای ششمین ماه متوالی
بر اساس گزارش فائو، شاخص قیمت مواد غذایی سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) برای ششمین ماه متوالی در ماه سپتامبر (ماه گذشته میلادی) کاهش یافت.
: 4297

به گزارش کشاورزان پرس به نقل از رویترز، شاخص قیمت مواد غذایی سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) برای ششمین ماه متوالی در ماه سپتامبر (ماه گذشته میلادی) کاهش یافت و از بالاترین رکوردهای ثبت شده در اوایل سال جاری پس از جنگ روسیه و اوکراین عقب نشینی کرد.

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد امروز اعلام کرد، شاخص قیمت مواد غذایی این سازمان که بیشترین کالاهای غذایی در سطح جهان را دنبال می‌کند، در ماه گذشته به طور متوسط 136.3 واحد بوده است. این رقم در ماه آگوست 137.9 واحد برآورد شده بود.

این شاخص در ماه مارس به رکورد 159.7 واحد رسیده بود. با این حال رقم ماه سپتامبر از مدت مشابه سال گذشته 5.5 درصد بیشتر است.

این کاهش ناشی از افت 6.6 درصدی ماهانه افت قیمت روغن‌های خوراکی بوده است. قیمت شکر، لبنیات و گوشت نیز کمتر از یک درصد افت داشته است.

اما در مقابل، شاخص قیمت غلات فائو در ماه سپتامبر 1.5 درصد نسبت به ماه قبل و قیمت گندم نیز 2.2 درصد افزایش یافته است که دلیل آن نگرانی‌ها در مورد شرایط غلات در آرژانتین و ایالات متحده، صادرات قوی اتحادیه اروپا و تشدید بی ثباتی در مورد دسترسی به غلات اوکراین از طریق بنادر دریای سیاه پس از ماه نوامبر بوده است.

به علت نگرانی در مورد تاثیرات جاری شدن سیل‌های شدید در پاکستان، قیمت برنج 2.2 درصد افزایش یافت.

در برآوردهای جداگانه عرضه و تقاضای غلات، فائو پیش بینی خود را برای تولید جهانی غلات در سال 2022 از 2.774 میلیارد تن به 2.768 میلیارد تن کاهش داد. همچنین این برآورد 1.7 درصد کمتر از برآورد سال 2021 است.

رفتن به بالا