رشد 4.5 میلیون تنی تولیدات کشاورزی با اجرای الگوی کشت

رشد 4.5 میلیون تنی تولیدات کشاورزی با اجرای الگوی کشت
وزیر جهاد کشاورزی گفت:‌ با اجرای طرح الگوی کشت تنها در دیمزارهای کشور میزان تولیدات 4.5 میلیون تن اضافه خواهد شد و با اجرای این طرح تولیدات محصولات کشاورزی 11 درصد رشد خواهد داشت.
: 4303

به گزارش کشاورزان پرس به نقل فارس، سید جواد ساداتی نژاد در همایش رونمایی از الگوی کشت افزود:‌ برای اجرای الگوی کشت نیاز به ردیف بودجه است و مجلس باید در این زمینه توجه ویژه داشته باشد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه برای اجرای بهتر طرح الگوی کشت در کشور نیاز به 30 همت(هزار میلیارد تومان) است، تصریح کرد: 50 سال است طرح الگوی کشت را هر دولتی تلاش کرده اجرایی کند اما نتوانسته است و اکنون دولت سیزدهم با اقدام جسورانه خود آنرا آغاز کرده اما برای تداوم اجرا باید همه نهادها با آن همکاری کنند.

وی تاکید کرد که با اجرای این طرح تنها در دیمزارهای کشور میزان تولیدات 4.5 میلیون تن اضافه خواهد شد و با اجرای این طرح تولیدات محصولات کشاورزی 11 درصد رشد خواهد داشت.

به گفته وزیر جهاد کشاورزی، با اجرای این طرح در بخش کشاورزی کشور، بهره وری کشاورزی رشد کرده و بهره وری آب 18 درصد اضافه شده و مصرف آب هم 6 درصد کاهش خواهد یافت.

ساداتی نژاد تصریح کرد: کاهش 6 درصدی آب معادل 3 میلیارد مترمکعب آب است که در کشور صرفه جویی خواهد شد، حتی سطح زیر کشت در اراضی آبی نیم درصد کاهش اما سطح زیر کشت دیم افزایش می‌یابد.

وی افزود: اجرای الگوی کشت عملی فراقوه‌ای و کار دولت است که با همکاری دستگاه‌های ذیربط اجرا می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی نیز که از  از 12 سال قبل اجرای نشده بود در دولت سیزدهم اجرا شد.

وی افزود: درحالی این طرح اجرا شد که نیروی بازرسی هم نداشتیم و به تدریج و با کمک بسیج ،بازرسی ها بهتر از قبل اجرا شد.

وی تصریح کرد: ابلاغ الگوی کشت مانند مردمی سازی یارانه ها کاری جسورانه است زیرا با اجرای الگوی کشت در کشور مطالبه عمل به الگوی ابلاغ شده ،ایجاد می‌شود.

اولین اجلاس سراسری الگوی کشت محصولات کشاورزی، امروز در وزارت جهاد کشاورزی رونمایی و سند کشت محصولات استانها در سال زراعی 1401-1402 ابلاغ شد.

رفتن به بالا