ناگفته های مدیرعامل یک کارخانه لبنی که در دولت قبل تعطیل شد

ناگفته های مدیرعامل یک کارخانه لبنی که در دولت قبل تعطیل شد
مدیرعامل یک شرکت صنایع لبنی گفت: کارخانه‌ای که با ظرفیت 50 تن دریافت شیر خام فعالیت می‌کرد، به خاطرکمبود سرمایه در گردش در دولت قبل تعطیل شد.
: 4339

به گزارش کشاورزان پرس به نقل از فارس، در یک گفتگو، سیدحسن علوی‌نژاد مدیرعامل یک شرکت صنایع شیر و فراورده‌های لبنی واقع در شهرستان قائم گفت: در حال حاضر مشکل اصلی کشور اشتغال و بیکاری است، بنابراین همه مسئولان باید نسبت به رونق تولید و جلوگیری از تعطیلی کارخانه‌ها تلاش کنند. امروز هم برای شرکت در همایش رویداد ملی احیاگران واحدهای اقتصادی، از مشهد به تهران آمده اند اما متأسفانه این همایش لغو شده است.

وی گفت: کارخانه لبنیات آنا در قائنات خراسان جنوبی با ظرفیت اسمی دریافت 100 تن شیرخام در روز در سال 86 در مساحت 3 هزار و 5 متر مربع زیربنا در زمینی به مساحت 8 هزار متر مربع راه‌اندازی شد و تا سال 97 به تولید اقدام کرد و بیش از 57 نفر به صورت مستقیم در کارخانه مشغول کار بودند و چندین برابر این افراد نیز به صورت غیرمستقیم در شبکه جمع‌آوری شیر، حمل و نقل، شبکه توزیع محصول و سایر امور مرتبط با کارخانه مشغول فعالیت بودند. تجهیزات کارخانه هم با تکنولوژی روز ساخته شده و هم‌اکنون اورهال و تعمیر اساسی شده است.

این تولیدکننده گفت: در مرحله راه‌اندازی کارخانه 1.3 میلیارد تومان تسهیلات گرفتیم و در مجموع 2.1 میلیارد تومان هزینه شد، اما در مرحله تأمین سرمایه در گردش فقط بانک 200 میلیون تومان معادل 10 درصد سرمایه انجام شده سرمایه در گردش دراختیار ما گذاشت که چون از پایه ضعیف بودیم، امکان ادامه مسیر عملا سخت شد.

وی یکی از مشکلات اصلی را اینگونه عنوان کرد که شبکه جمع‌آوری شیر از دامداران فعالیت می‌کند و ما شیر خام را تبدیل به فرآورده‌هایی مانند دوغ، ماست، کره، کره سنتی و خامه می‌کنیم، اما در شبکه توزیع و بنکداران متأسفانه محصول خود را با چک‌های دو سه ماهه به فروش می‌رساندیم و این مسئله باعث شد سرمایه در گردش ما عملاً از دسترس خارج شود و همین مسئله باعث شد از سال 97 به بعد کارخانه تعطیل شود و در حال حاضر حدود 100 میلیارد تومان وثیقه‌های ملکی ما شامل اسناد ملکی در تهران، مشهد و حتی خود زمین، ساختمان و تجهیزات کارخانه در وثیقه بانک باشند و بانک تاکنون برای مطالبات خود یکبار مزایده گذاشته و از طریق قانون جلوی آن را گرفتیم و باز می‌خواهد کارخانه را به مزایده بگذارند.

این فعال اقتصادی گفت: در حال حاضر اگر 2.5 میلیارد تومان سرمایه برای به روزرسانی سیستم سرمایشی و گرمایشی کارخانه و حدود 22 میلیارد تومان سرمایه در گردش برای جمع‌آوری شیر و تبدیل آن به فراورده‌ دراختیار ما قرار گیرد، می‌توانیم کارخانه را دوباره راه‌اندازی کرده و تا ظرفیت 50 تن در روز دریافت شیر خام داشته باشیم و محصولات را به استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و حتی صادرات به افغانستان و پاکستان داشته باشیم.

به گفته علوی، اگر الان کسی بخواهد چنین کارخانه‌ای راه‌اندازی کند حداقل 80 میلیارد تومان سرمایه مورد نیاز است، در حالی که ارزش روز کارخانه و تجهیزات ما بیش از 40 میلیارد تومان است و ما فقط نیاز به 25 میلیارد تومان سرمایه در گردش برای راه‌اندازی مجدد کارخانه داریم.

وی گفت: با اداره مالیات مشکلاتی داشتیم که با مذاکره در حال حل شدن است. همچنین مدیرکل استان خراسان جنوبی درصدد کمک برای رفع مشکل کارخانه است و مشکل اصلی ما الان تأمین نقدینگی و سرمایه در  گردش و همچنین عدم همکاری برخی مدیران ادارات شهرستان و استان مانند استاندارد و بهداشت است. البته معاون استاندار خراسان جنوبی واقعا پیگیر حل مشکلاتمان است.

این فعال اقتصادی گفت: از رئیس‌جمهور درخواست می‌شود مشکل هر واحد تولیدی را جداگانه بررسی کنند. مشکلات هر واحد مختص خودش است. ما برای راه‌اندازی این کارخانه از محل تسهیلات زودبازده وام 12 درصدی دریافت کردیم که این وام در کل کشور یکسان بوده، در حالی که باید برای مناطق محروم مانند خراسان جنوبی تسهیلاتی ارزانتری درنظر بگیرند.

وی این را هم گفت: در زمان سرپا بودن کارخانه، محصولات ما از طریق واسطه‌ها به صورت ریالی خریداری و محصولات دوغ و پنیر به کشورهای افغانستان و پاکستان صادر می‌شد و حتی پیشنهاد دادیم تحت حمایت و برند شرکت پگاه کار کنیم، اما متأسفانه قبول نکردند.

به گفته علوی، در استان خراسان جنوبی 6 کارخانه لبنی وجود دارد که 4 کارخانه تعطیل شده، یکی نیمه تعطیل است و کارخانه دیگر نیمه خصوصی است که با حمایت جهاد کشاورزی و دارا بودن گاوداری توانسته است به فعالیت خود ادامه دهد، اما بزرگترین کارخانه موجود در استان همین کارخانه لبنیات آنا است که متأسفانه از چهار سال قبل تعطیل شده است.

این فعال اقتصادی از رئیس‌جمهور و مقامات دولتی درخواست کرد برای ایجاد اشتغال و رونق تولید، کارخانه‌های موجودی که دچار مشکل شده‌اند را دریابند تا بتوانیم از محل تولید، صادرات داشته باشیم.

وی گفت: ما حدود 250 میلیون تومان به تأمین اجتماعی بدهکار بودیم که اکنون به 760 میلیون رسیده و در زمان اشتغال 57 کارگر به صورت مستقیم در این کارخانه مشغول کار بوده‌اند و اگر کارخانه مجدد راه‌اندازی شود، می‌توانیم تا 100 نفر اشتغال مستقیم ایجاد کنیم.

به گفته علوی‌نژاد، محصولاتی مانند ماست، شیر پاستوریزه، دوغ پاستوریزه، کره سنتی، شیرهای طعم‌دار، پنیر لاکتیکی و خامه در این کارخانه قابلیت تولید دارند.

رفتن به بالا