مطالبه اجرای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری/ ۶ میلیون تن کالا در بندر امام خمینی وجود دارد

مطالبه اجرای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری/ ۶ میلیون تن کالا در بندر امام خمینی وجود دارد
در نشست ستادی وزیر جهاد کشاورزی با فعالان کشاورزی استان خوزستان اتمام فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری مطالبه شد.
: 4357

به گزارش کشاورزان پرس به نفل از فارس، در نشست ستادی وزیر جهاد کشاورزی با فعالان کشاورزی استان خوزستان در ساختمان طالقانی وزارت جهاد برگزار شد و در آن مسئولان استانی و نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی درخواست کردند فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری موسوم به طرح مقام معظم رهبری در این استان هر چه زودتر تکمیل شود.

بر اساس این گزارش طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری که در سفر سال 1375 به این استان مصوب شده تاکنون فاز اول آن تکمیل شده اما فاز دوم در سطح ۲۵۵ هزار هکتار بدون اقدام باقیمانده است و گفته می شود نیازمند تخصیص اعتبار است.

مسئولان استان امروز گفتند تکمیل فاز یک سیمای اقتصادی منطقه را متحول کرده و مردم در انتظار اجرای فاز دوم هستند.

امروز این نشست در پی تصمیم وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر داشتن جلسات هفتگی با استانها انجام شد در ابتدای نشست وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ الگوی کشت پس از ۵۰ سال را اقدام مهم عنوان کرد و گفت: تا به حال وزرای قبلی یا اعتقادی به اجرای این طرح نداشتند و یا هماهنگ سازی سایر بخش های اجرایی را مانعی در برابر عملیاتی کردن این طرح می دیدند.

ساداتی نژاد با بیان اینکه اجرای الگوی کشت اقدام جسورانه از سوی دولت است، گفت: البته این طرح نیاز به اصلاحاتی دارد که قرار است با هماهنگی استان های کشور اجرای شود.

وی عنوان کرد که این طرح فراوزارتخانه‌ای است و در آن بخش های مختلف باید حضور داشته و وظایف خود را در قبال آن انجام دهند.

*تشکیل کارگروه ملی الگوی کشت

به گفته ساداتی نژاد با توجه به فرا وزارتخانه‌ای بودن طرح الگوی کشت کارگروه ملی الگوی کشت به تصویب رسیده که ریاست آن را معاون اول رئیس‌جمهور دارد و کار گروه های استانی هم در استان‌ها تشکیل شده که استانداران رئیس آن هستند.

وی با بیان اینکه اولین نشست با مسئولان استان خوزستان انجام شده است، گفت از آنجایی که این استان لنگرگاه و موثر در تامین امنیت غذایی کشور است تصمیم گرفتیم نخستین نشست استانی از خوزستان آغاز شود.

وی در ادامه تاکید کرد که در این جلسه علاوه بر شنیدن مشکلات استان می خواهیم تفکیک وظایف آنها در قبال اجرای الگوی کشت را نیز داشته باشیم.

*خوزستان می تواند به تحقق برنامه هفتم توسعه کمک کند

در ادامه این نشست پریچهر رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گزارشی از وضعیت کشاورزی استان را مطرح کرد که با توجه به برنامه هفتم توسعه برای رسیدن به رشد ۸ درصدی و تحقق خودکفایی در کالاهای اساسی توجه به قطب کشاورزی کشور یعنی خوزستان را ضروری شمرد.

وی با بیان اینکه استان خوزستان دارای ظرفیت ها و چالش هایی در بخش کشاورزی است، گفت: ۶.۴۵ میلیون هکتار زمین کشاورزی در این کشور وجود دارد ۱۶ میلیون تن محصولات زراعی، ۵۵۰ هزار تن محصولات دامی و ۴۱۹ هزار تومان محصولات باغی توسط ۲۲۸ هزار بهره‌بردار تولید می‌شود.

به گفته پریچهر خوزستان رتبه نخست تولید گندم کلزا، صادرات خرما و تولید شکر را دارد همچنین ۴۵ درصد گاومیس کشور در این استان پرورش می یابد.

وی پیش بینی کرد که امسال تولید خرما در خوزستان ۲۵۳ هزار تومان برسد و همچنان مقام نخست تولید این محصول در کشور را ثبت کند.

وی در ادامه به توانمندی‌های استان خوزستان اشاره کرد و گفت: ۲۲ میلیون هکتار اراضی مستعد وجود دارد که امکان سه نوبت کشت فراهم است همچنین از یازده اقلیم کشور هفت اقلیم در این استان دیده می شود، ۵ رودخانه مهم شرایطی را فراهم کرده که برای هر گونه تولید کشاورزی مناسب است.

پریچهر طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری را ظرفیت بزرگی در این استان عنوان کرد و گفت متاسفانه فاز دوم آن در سطح ۲۵۵ هزار هکتار به دلیل محدودیت‌های اعتباری اجرا نشده است.

وی در ادامه صحبت ها به برخی محدودیت ها در این استان نیز اشاره کرد و گفت: از ۱.۲ میلیون هکتار اراضی آبی این کشور ۹۰ درصد به روش سنتی و ۱۰ درصد به روش نوین آبیاری می شوند و حداقل باید سالانه ۱۰ هزار هکتار آبیاری نوین در این استان اجرا می شود همچنین پیشنهاد کرد که تحویل آب به کشاورزان به روش حجمی انجام شود که در راندمان مصرف آنها موثر خواهد بود.

وی همچنین از نیاز به تصحیح اراضی ۶۳۰ هزار هکتار از اراضی این کشور خبر داد و گفت: در این صورت عملکرد تولید آن ها دوبرابر می‌شود.

*6 میلیون تن کالا در بندر امام خمینی

در ادامه این نشست آقارضا فتوحی معاون اقتصادی و برنامه ریزی استانداری خوزستان نیز اعلام کرد که انتظار داریم صحبت های این جلسه محدود به وزارتخانه نباشد و وزیر جهاد آن را در سطح ملی بازتاب دهد.

به گفته این مسئول ۸۲ درصد منابع نفتی در این استان بوده و هفت بندر وجود دارد که ۷۰ درصد مایحتاج مردم از این استان وارد یا صادر می شود.

فتوحی با بیان اینکه خوزستان می تواند تضمین کننده امنیت اقتصاد کشور باشد گفت امکان تولید ۴۰ میلیون تن محصولات کشاورزی وجود دارد که اکنون ۱۷ میلیون تن تولید می شود.

وی همچنین به ظرفیت های شیلاتی در این استان اشاره کرد و گفت: با دارا بودن یک سوم آب کشور در این استان تنها ۱۴۰ هزار تومان تولید می شود که ظرفیت تولید تا ۵۰۰ هزار تن محصولات شیلاتی وجود دارد.

وی عدم اجرای کامل طرح ۵۵۰ هزار هکتاری را مشکل بزرگ این استان عنوان کرد و گفت در حال حاضر بخشی از مردم از نعمات این طرح برخوردار هستند اما بخشی دیگر هنوز در انتظار اجرای فاز دوم نشسته اند و این از نظر اجتماعی برای مردم مشکل ایجاد کرده است.

فتوحی در بخش دیگری از صحبت ها به واردات مرغ و گوشت از دیگر استان ها اشاره کرد و گفت: با توجه به ظرفیت‌های بالایی که در این استان وجود دارد برنامه ریزی خوبی برای تولید مرغ و گوشت انجام نشده است.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی استانداری خوزستان با بیان اینکه ۶ میلیون تن کالا در بندر امام خمینی وجود دارد، گفت: باید شرکت  بازرگانی دولتی و شرکت پشتیبانی امور دام هر چه زودتر اینها را ترخیص کنند که در غیر اینصورت فاسد خواهد شد و جوابی برای ملت نداریم.

فتوحی در ادامه به صفهای طولانی نان در این استان اشاره کرد و گفت با توجه به اینکه جایگاه نخست تولید گندم در کشور را دارد اما سهمیه آرد به میزان کافی اختصاص داده نمی شود.

وام کشاورزان خوزستان امهال نمی شود

در ادامه این نشست کعب عمیر نماینده شوشتر با انتقاد از پیشرفته کند آبیاری نوین در این استان گفت: در حالی که میانگین کشوری اجرای ۲۵ درصد اراضی زراعی به آبیاری نوین است اما در این استان شاهد میانگین سه درصدی هستیم.

وی از عدم اجازه وزارت جهاد برای کشت برنج در استان انتقاد کرد و گفت: از همان ابتدا برنج در این استان کشت می شده و این درست نیست که برخی مسئولان که خودشان از خطه شمال هستند تنها اجازه کشت برنج را در همان استان بدهند.

عمیر همچنین از عملکرد بانک کشاورزی در قبال کشاورزان این استان هم انتقاد کرد و گفت: وام هایی که قول امهال آنها داده شده عمل نمی شود و بانک کشاورزی فشار زیادی به کشاورزان می آورد.

وی همچنین دیپلماسی اقتصادی را هم مناسب ندانست و گفت: وزارت امور خارجه در این حوزه باید بهتر عمل کند.

رفتن به بالا