بحران انرژی چالش بزرگ اروپا/مداخله حساب نشده دولت‌ها اوضاع را بدتر می کند

بحران انرژی چالش بزرگ اروپا/مداخله حساب نشده دولت‌ها اوضاع را بدتر می کند
صندوق بین‌المللی پول تاکید کرده است بحران انرژی چالش بزرگی را ایجاد می‌کند که هیچ کشور اروپایی نمی تواند به تنهایی از آن عبور کند و مداخلات اضطراری مانند تعیین سقف قیمت گاز اوضاع را بدتر خواهد کرد.
: 4492

به گزارش کشاورزان پرس به نقل از فارس، بحران انرژی در اروپا مسئله جدی است که علاوه بر هشدارهای کارشناسان در ماه های اخیر، صندوق بین المللی پول هم در گزارشی به این بحران پرداخته و آن را بی سابقه توصیف کرده است به حدی که در یکسال گذشته روی تاروپود زندگی تمام مردم اروپا تاثیر منفی گذاشته است.

صندوق بین المللی در این گزارش برنامه مدیریت کشورهای اروپایی برای مقابله با این بحران را ناکافی دانسته و تاکید می‌کند چه بسا احتمال تشدید این بحران وجود دارد.

صندوق به این نکته هم اشاره کرده که اگر اروپا بتواند به سلامت از این بحران عبور کند این فشار می‌تواند دستاوردهای خوبی برای این قاره سبز داشته باشد که عبور از سوخت فسیلی به انرژی تجدید پذیر ارزان خواهد بود.

صندوق بین المللی پول،‌ سیستم انرژی اروپا با بحران بی سابقه ای مواجه است و عرضه گاز روسیه که برای گرمایش و نیز سیستم های صنعتی و تولید برق این کشورها حیاتی است در سال جاری بیش از ۸۰ درصد کاهش داشته است.

قیمت عمده فروشی برق و گاز از اوایل سال ۲۰۲۱ در کشورهای اروپایی ۱۵ برابر افزایش یافته و اثرات شدیدی بر خانوار و مشاغل داشته است و پیش بینی می شود که اروپا  اولین زمستان خود را بدون گاز روسیه تجربه کند و حتی در معرض خطر قیمت های بالاتر، کمبود گاز انرژی و رکود بزرگ اقتصادی قرار بگیرد.

در این میان دولت های اروپایی سعی کردند در پاسخ به کمبود گاز و تورم اقداماتی انجام دهند اینها سقف قیمت خرده فروشی تعیین کردند، تعرفه هایی تنظیم کردند و برنامه های حمایتی برای شرکت های انرژی بر در نظر گرفتند.

 اقدام دیگر کاهش قیمت عمده فروشی و نیز تضمین امنیت انرژی تولید‌کنندگان است همچنین سیاست هایی برای تشویق صرفه جویی در انرژی، افزایش عرضه و همچنین محدود کردن هزینه های انرژی به ویژه قیمت عمده فروشی گاز در نظر گرفتند. صندوق بین‌المللی پول مینویسد اما این راهکارها کافی نیست آنها با اعمال سقف قیمتی می توانند باعث افزایش تقاضا در داخل شده و مشکل را بدتر کنند از سوی دیگر اختصاص یارانه می تواند مصرف را افزایش دهد که موجب می‌شود مصرف در سراسر اتحادیه اروپا افزایش یافته و در طولانی مدت به ضرر کشور ها شود.

این گزارش می نویسد علت افزایش شدید قیمت گاز در اروپا کاهش عرضه روسیه است گاز طبیعی مایع گزینه جایگزین است اما هزینه ال ان جی از زمان حمله روسیه به اوکراین دو برابر شده است از سوی دیگر افزایش قیمت گاز باعث گرانی برق و کمبود تولیدات هسته‌ای شده و موجب شده نیروگاه‌ها از زغال سنگ های گران تری استفاده کنند.

صندوق بین‌المللی پول تاکید کرده است که بحران انرژی چالش بزرگی را ایجاد می‌کند که هیچ کشور اروپایی نمی تواند به تنهایی از آن عبور کند مداخلات اضطراری مانند تعیین سقف قیمت گاز اوضاع را بدتر خواهد کرد .

اتحادیه اروپا نیاز به یک اقدام بزرگ دارد و باید بر قدرت خود به عنوان یک بلوک اقتصادی مصمم باشد و مسیر سیاست انرژی را در سطح اتحادیه اروپا تعیین کند.

این نهاد بین المللی تاکید کرده است عرضه محدود انرژی در آینده سیستم اروپا را شکل خواهد داد، یکپارچگی و سرمایه‌گذاری در اروپا می تواند عاملی برای غلبه بر این بحران باشد و باعث انتقال از انرژی سوختی و فسیلی به انرژی پاک و تجدیدپذیر و دسترسی به انرژی مقرون به صرفه خواهد شد.

رفتن به بالا