وزارت جهاد این هفته برنامه صادرات به چین را به صادر کنندگان اعلام می کند

وزارت جهاد این هفته برنامه صادرات به چین را به صادر کنندگان اعلام می کند
سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در برنامه میز اقتصادی شبکه خبر به جزئیات قراردادهای بخش کشاورزی با چین در سفر دو روزه رئیس جمهور به این کشور پرداخت.
: 4572

به گزارش کشاورزان پرس به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهادکشاورزی، شاهپور علایی‌مقدم سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در برنامه میز اقتصادی شبکه خبر درباره جزئیات قراردادهای بخش کشاورزی با چین در سفر دو روزه رئیس جمهور، گفت: چین یکی از کشورهای مهم دنیا به شمار می‌رود که تراز تجاری قابل توجهی دارد.

به گفته وی، ۵.۳ تریلیون دلار صادرات و ۲.۳ تریلیون دلار واردات کشور چین از سایر کشورها است.

سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی با اشاره به اهمیت بخش کشاورزی و صادرات محصولات آن، افزود: سهم ما در صادرات به کشور چین با توجه به اهمیت بخش کشاورزی کم است.

علایی‌مقدم تصریح کرد: صادرات از کشور چین در ده ماهه سال گذشته ۱۵۵ میلیون دلار و واردات ۱۳۵ میلیون دلار به این کشور بوده است.

وی یادآور شد: در زمینه توسعه صادرات و بهبود تراز تجاری دو کشور فعالیت‌هایی انجام شده و شرایط و نظم نوین حاکم بعد از یک سال رایزنی به تفاهمنامه لبنیات منجر شده است.

به گفته سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی، صادرات مرکبات و سیب با توجه به شرایط این کشور براساس استانداردهای اعلام شده در زمینه بهداشت، کیفیت محصولات صادراتی، نحوه صادرات، نگهداری و بسته‌بندی بوده که نیازمند ایجاد زیرساخت‌ها در کشورمان است.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه در زمینه لبنیات و شیلات، گفت: در رابطه با انتقال، تبادل دانش و تجربیات بین دو کشور نیز تفاهم‌ انجام شده است.

به گفته سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی، در بخش سیب، مرکبات، آجیل و خشکبار نیز نظم نوین در صادرات محصولات کشاورزی حاکم است که در حال حاضر فرایندمحور بوده و نیازمند شناسنامه‌دار شدن بسترهای تولید و ... است.

وی یادآور شد: از نظر کیفیت محصولات براساس استانداردها، ضوابط و شرایط کشور چین بوده که مستلزم آن است که محصولات صادراتی در بستر سامانه گمرک چین ثبت‌نام شود و همچنین در کشورمان نیز این محصولات در سامانه سماک که سامانه‌ای برای صادرات است، ثبت ‌شود.

علایی‌مقدم ادامه داد: در گذشته الزام ثبت ۴ محصول در سامانه سماک از جمله خیار، گوجه، بادمجان و فلفل دلمه‌ای برای صادرات به کشورهای اوراسیا وجود داشت و در حال حاضر از ۱۵ اسفند نیز صادرات سیب و مرکبات به کشور چین نیازمند ثبت در سامانه سماک است؛ در این سامانه ضوابط کشورهای مقصد مشخص شده و هر کشور شرایط خاص خود را معرفی کرده است.

وی درباره توسعه همکاری‌های ایران و چین در بخش کشاورزی، گفت: نتایج سفر و تفاهم‌نامه‌های آن از طریق نهاد ریاست جمهوری در این هفته ابلاغ می‌شود که پس از آن به صادر کنندگان توسط وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ خواهد شد.

علایی‌مقدم به توافقات انجام شده در ۲ مگاپروژه نیز اشاره کرد و گفت: برای تامین مالی در طرح ۲۲۵ هزار هکتاری خوزستان و ایلام در زمینه توسعه، تجهیز و نوسازی اراضی که می‌تواند برای افزایش سطح زیر کشت، تولید غلات و قرار گرفتن در الگوی کشت موثر واقع شود فایناس صورت خواهد گرفت.

وی ادامه داد: همچنین در زمینه برنج نیز که حدود یک میلیون تن وارد کننده هستیم؛ اراضی قابل کشت در سواحل شمالی به دلیل بالا بودن سفره‌های آب‌های زیرزمینی نیاز به تجهیز، نوسازی و زهکشی دارد که برای ۱۱۰ هزار هکتار اراضی نوار شمالی تامین مالی خواهد شد.

به گفته وی، ۴.۶ میلیارد دلار برآورد مالی برای دو طرح است.

رفتن به بالا