ترخیص کودهای وارداتی در انتظار تخصیص ارز

ترخیص کودهای وارداتی در انتظار تخصیص ارز
رئیس انجمن وارکنندگان سم و کود ایران گفت: 144 شرکت انواع کود را به اعتبار خودشان وارد کرده‌اند اما در انبارهای گمرک مانده است و ضرورت دارد بانک مرکزی ارز آن را اختصاص دهد.
: 4613

به گزارش سیدمهدی حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با بیان این مطلب اظهار کرد: دو ماه است انواع کودهای مورد نیاز بخش کشاورزی و گلخانه‌ها وارد کشور شده و در انبارهای گمرک است، و ما منتظر اختصاص ارز مورد نیاز از سوی  بانک مرکزی ‌هستیم.

رئیس انجمن وارکنندگان سم و کود ایران افزود: در صورت تعلل احتمال اینکه این کودها در انبارها از بین برود وجود دارد،‌‌ با وجود وعده‌های مکرری که وزیر جهاد کشاورزی و معاون امور اقتصادی برای تخصیص ارز داده است، اما تا کنون عملی نشده است، وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید از نظر آنها مشکلی وجود ندارد اما بانک مرکزی تاکنون ارزی اختصاص نداده است.

وی با بیان اینکه ارز مورد نیاز برای ترخیص این کودها حدود 60 میلیون یورو است، گفت:‌در صورتی که این کودها از انبارها ترخیص نشود با کمبود کود در فصل کشت مواجه خواهیم شد و 40 تا 50 درصد تولید محصولات کاهش می‌یابد.

حسینی با بیان اینکه 144 شرکت داخلی با اعتبار خودشان این کالاها را وارد کرده‌اند، گفت:‌ انتظار می‌رود بانک مرکزی هم ارز مورد نیاز را پرداخت کند تا مشکلات کشاورزان برطرف شود.

رئیس انجمن وارکنندگان سم و کود ایران افزود: این کالاها به عنوان کالای اساسی، با ارز نیمایی وارد شود و انتظار می‌رود در این زمینه بانک مرکزی و وزارت جهاد کشاورزی همکاری بیشتری بکنند.

به گزارش فارس روز گذشته هم در کنگره کشاورزان جوان، مجری برنامه خطاب به وزیر جهاد گفت: دقیقا یک ماه پیش معاون امور اقتصادی قول داد تا دو سه روز آینده این ارز اختصاص یابد اما اکنون یک ماه از آن زمان می‌گذرد، و خبری نشد؛ در این جلسه برای تخصیص این ارز و ترخیص کودها از گمرک برای رفع مشکل کشاورزان با کمک وزیر، حضار صلوات فرستادند.

رفتن به بالا