تصویب 300 میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای اجرای عملیات آبخیزداری

تصویب 300 میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای اجرای عملیات آبخیزداری
رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از تصویب ۳۰۰ میلیون یورو برای فعالیت‌های آبخیزداری از محل صندوق توسعه برای سال آینده خبر داد و گفت:‌ در حال حاضر برنامه اجرای 90 میلیون هکتار طرح آبخیزداری آماده شده است.
: 4618

به گزارش کشاورزان پرس به نقل از فارس، عباسعلی نوبخت در نشست خبری که به مناسبت هفته منابع طبیعی برگزار شد از تصویب  ۳۰۰ میلیون یورو برای فعالیت‌های آبخیزداری از محل صندوق توسعه برای سال آینده خبر داد و گفت:‌ ۹۰ میلیون هکتار عرصه داریم که هیچ اقدام آبخیزداری بر روی آن انجام نشده و برنامه اجرای آبخیزداری روی آنها انجحام شده است.

*طرح کاشت یک میلیارد نهال

نوبخت در ادامه به طرح کاشت یک میلیارد درخت اشاره کرد و گفت: کاشت درخت در کشورهای اطراف هم انجام می شود و همه کشورها به اهمیت کاشت درخت پی برده اند به طوری که  پاکستان تا سال ۲۰۲۲ باید ۱۰ میلیارد نهال بکارد. ترکیه تاکنون ۴.۵ میلیارد نهاد کاشته است. عربستان ۵۰ میلیارد نهال و افغانستان نیز یک میلیارد در دستور کار دارد. کشور ما نیز کاشت یک میلیارد درخت را برنامه‌ریزی کرده است.

معاون وزیر جهادکشاورزی با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از عرصه‌های جنگلی از نظر کیفیت سیر نزولی را طی می‌کنند و باید هر چه زودتر جایگزین برای آنها تعریف شود، گفت: جنگل های شمال از سال ۱۳۷۰، ۶۹ بیماری و آفت را دارند. یک میلیون و ۴۹۰ هزار هکتار جنگل‌های زاگرس نیز  تحت تاثیر زوال و خشکیدگی بلوط هستند.

به گفته نوبخت نهال‌هایی که  تولید می‌شود  در راستای احیا، غنی‌سازی و توسعه اراضی جنگلی است. قصد نداریم مراتع را به جنگل و جنگل‌ها را به مراتع تبدیل کنیم. علاوه بر این نهال‌هایی که تولید می‌شود بخشی از نیاز کشور به چوب را تامین می‌کند.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری افزود: بخش قابل توجهی از درخت‌هایی که قرار است کاشته شود باید به سمت زراعت چوب برود تا بتوانیم تامین مواد اولیه کارخانجات چوب را داشته باشیم و از طرفی قاچاق چوب را نیز کاهش دهیم.

وی عنوان کرد: میزان چوبی که برای زراعت چوب در نظر گرفته شده، ۳۰۰ میلیون اصله نهال است.

یک میلیون هکتار بیابان در سال  ایجاد می‌شود، گفت: محدودیت اعتباری و منابع سالانه باعث شده هر سال بتوان ۳۰۰ هزار هکتار آن را مدیریت کرد.

وی ادامه داد: میزان تولید بیابان در کشور کمی بیش از ۳ برابر فعالیت‌های ما برای مقابله با بیابان زایی است و در این راستا برنامه ۳ میلیون هکتاری بیابان را تهیه کردیم.

رفتن به بالا