چند نکته درباره ماهی‌های قرمز سفره هفت‌‌سین/ ماهی‌‌ قرمزها تا ‌5 سال هم عمر می‌کنند‌

چند نکته درباره ماهی‌های قرمز سفره هفت‌‌سین/ ماهی‌‌ قرمزها تا ‌5 سال هم عمر می‌کنند‌
عمر چهار تا پنج سال ماهی‌های قرمز، شیوه انتخاب و نگهداری آنها و عدم رهاسازی آنها در آب‌های آزاد و رودخانه‌ها، از مواردی بود که در گفت‌‌وگوی رئیس گروه تکثیر و پرورش ماهیان زینتی سازمان شیلات با فارس، درباره ماهی‌های قرمز سفره هفت‌سین مطرح شد.
: 4623

به گزارش کشاورزان پرس به نقل از فارس، هرچه به ایام عید نزدیک‌تر می‌شویم، بازار بیشتر حال و هوای عید به خود می‌گیرد و ‌خرید و فروش‌ ملزومات سفره هفت‌سین و از جمله‌ ماهی قرمز هم بیشتر می‌شود.

این روزها مردم می‌پرسند برای سفره هفت‌سین، ‌ماهی قرمز بخریم یا نه؟‌ عده‌ای از مردم می‌گویند این ماهی‌ها عامل انتقال بیماری هستند، برخی می‌گفتند برای محیط زیست خطر دارد، بعضی‌ها هم می‌‌گویند اصلاً چه فایده‌ای دارد ماهی قرمز را برای چند روز به خاطر زیبایی در یک تنگ کوچک نگهداری کنیم و درواقع مورد آزار قراردهیم.

‌در این‌باره به سراغ یکی از مدیران سازمان شیلات رفتیم و با وی گفت‌‌وگو کردیم.

‌محمدحسن الهی، رئیس گروه تکثیر و پرورش ماهیان زینتی و سایر ماهیان آب شیرین سازمان شیلات، ‌از ‌‌واردات تا 2 میلیون دلاری ماهیان زینتی به کشور گفت و افزود: ‌به هر حال نگهداری ماهی‌های قرمز سفره هفت‌ سین به نوعی تفنن و تفریح برای کودکان و حتی بزرگسالانی است که‌ در دنیای امروزی گرفتار انواع موبایل، کامپیوتر و تجهیزات فنی شده‌اند.

وی در عین حال تأکید کرد: پس از ایام نوروز نباید این ماهی‌ها را ‌در آب‌های آزاد رها کرد، درواقع این ماهی‌های قرمز تأثیر بدی بر اکوسیستم و محیط زیست‌ آب‌های آزاد وارد می‌کنند.

در ادامه گفت‌‌وگوی الهی با فارس در این‌باره را می‌خوانید.

فارس: در استانه نوروز هستیم، برای بسیاری از مردم این سوال مطرح است که آیا ماهی قرمز را در ایام عید خریداری کنند یا نه؟ زیر پیش از این گفته می‌شد که این ماهی‌ها برای محیط زیست ضرر دارد و عامل انتقال بیماری است.

الهی: ماهیان زینتی که ماهی‌های قرمز نیز از جمله آنها هستند، بیشتر گرمسیری‌اند، تجارت این ماه‌های در کشور ما اشتغال 12 هزار نفری ایجاد کرده است، ‌291 میلیون قطعه ماهیان زینتی در کشور تولید می‌شود و سال گذشته 748 مزرعه تکثیر در کشور شکل گرفت و 19 گونه انواع ماهیان زینتی تکثیر و پرورش یافت و با این حساب از خروج ارز از کشور جلوگیری شده است.

فارس: مگر چه میزان ارز برای واردات این گونه ماهیان از کشور خارج می‌شد که شما انتظار دارید با اصلاح 19 گونه، از خروج ارز از کشور جلوگیری خواهد شد؟

الهی: ببینید در سال 1395 یک میلیون و 191 هزار و 539 دلار واردات انواع ماهیان زینتی داشتیم و در همین سال 2 میلیون و 400 هزار و 695 دلار صادرات این نوع ماهیان وجود داشته است. یا در سال 1398 به میزان 772 هزار و 488 دلار واردات ماهیان زینتی و در همان سال 2 میلیون و 677 هزار و 500 دلار صادرات این نوع ماهی‌ها را داشته‌ایم.

* بیماری مشترکی بین ماهی قرمز و انسان وجود ندارد

فارس: پس تجارت حدود 3 میلیون دلاری این نوع ماهی‌ها شاید شما را بر آن داشته که در مورد خطرات زیست محیطی و انتقال بیماری‌ها کمتر صحبت ‌کنید؟

الهی: ببینید ماهیان زینتی و نگهداری آن در آکواریوم، فضای لطیفی را برای خانواده ایجاد می‌کند، بچه‌ها هم معمولا ‌خودشان‌ از این فضا لذت می‌برند، این ماهی‌ها برخلاف آنچه که بعضا در شبکه‌های مجازی مطرح می‌شود، عامل انتقال بیماری نیستند، یعنی بیماری مشترکی بین ماهی قرمز و انسان وجود ندارد و هیچ گزارشی هم در این زمینه ارائه نشده است.

* ماهی‌های قرمز را پس از نوروز در حوضچه و استخرهای پارک‌ها رها کنید نه در روردخانه‌ها

اما در مورد نگرانی‌های زیست محیطی باید بگویم احتمال دارد این ماهی‌ها اگر در آب‌های روان و یا دریاها رهاسازی شوند، تخم سایر ماهی‌ها را بخورند و یا غذای آنها را استفاده کنند، یا باعث ایجاد بیماری و انگل برای سایر ماهی‌ها بشوند، ولی توصیه ما این است که این ماهی‌ها را پس از ایام عید در حوضچه‌ها و استخر پارک‌ها به جای رودخانه‌ها رها کنند تا سر از آب‌های آزاد درنیاورند.

فارس: معمولا عمر این ماهی‌های قرمز کوتاه است و تنها برای تفریح از آن استفاده می‌شود. چه لزومی دارد که سالانه 2 میلیون دلار برای این نوع تفریح هزینه شود؟

الهی: عمر این ماهی‌ها کوتاه نیست، ‌می‌توان پس از ایام عید هم آنها را نگهداری کرد، حتی چهار تا پنج سال هم بعضا زنده می‌مانند و می‌توانند فضای منزل را همچنان مفرح کنند.

فارس: ماهی قرمزهایی که عمر بیشتری دارند، از نظر شما چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ چون معمولا ماهی‌ قرمزهایی که می‌خریم پس از چند روز در تنگ‌ها می‌میرند و حتی یکی دو روز هم بچه‌ها از این مساله ناراحت هستند.

الهی: ببینید، در زمان خرید این ماهی‌ها اگر به مسائلی دقت شود، ماندگاری آنها بیشتر خواهد بود و حتی چندین سال می‌توانند دوام بیاورند. اول اینکه در زمان خرید از سلامت ماهی مطمئن شوید و همچنین پس از خریداری در تنگ دهان‌گشاد نگهداری کنید که تبادل هوا و اکسیژن به خوبی انجام بگیرد؛ همچنین تنگ آب حاوی ماهی قرمز را‌ در محدوده دمای 10 تا 24 درجه نگهداری کنید. یعنی از این دما پایین و بالا نرود، اما ترجیحاً سعی کنید دما از 15 درجه بیشتر نباشد. غذای ماهی‌ها را به موقع دهید و آنها را در کنار حرارت قرار ندهید.

رفتن به بالا