سیدعلی حسینی در گفتوگو با کشاورزنا به نقل از «روستانیوز» افزود: مسأله بعدی این است که ناوگان حملونقل مختص هر محصول وجود ندارد و هیچ استانداردی در این زمینه نداریم؛ بهطور مثال میبینیم که در فصل برداشت گوجهفرنگی، این محصول که کیفیت بالایی هم دارد، با کامیون کمپرسی حمل میشود که بخش قابلتوجهی از محصول از بین میرود؛ درصورتیکه در کشورهای دیگر گوجهفرنگی در سبدهای مخصوص بارگیری و حمل میشود.
وی ادامه داد: ضعف بعدی در این بخش، کمبود و حتی نبود زنجیره سرد (مدیریت دما برای کالاهای فسادپذیر) است. محصول از زمانیکه برداشت میشود تا زمانیکه به دست مصرفکننده میرسد، باید در فرآیند زنجیره سرد قرار بگیرد؛ بنابراین زمانیکه تقاضای بازار زیاد و محصول کم است، با عرضه محصولات سردخانه، بازار به تعادل میرسد. به این ترتیب، هم کشاورز سود میکند و هم مصرفکننده محصول را با قیمت بالا نمیخرد. از طرف دیگر، ناوگان مجهز به سردخانه بسیار کم است و بسیاری از محصولاتی که امکان صادرات و ارزآوری بالایی برای کشور دارند، بههمین دلیل از بین میروند. در این زمینه باید دولت حمایت کند و یارانه بدهد تا افرادی که در این بخش فعالیت میکنند، بتوانند سرمایهگذاری کنند.
حسینی عنوان کرد: بیش از 90درصد از محصولات کشاورزی کشور با کامیون حمل میشود که این کامیونها بهدلیل تولید کم، قیمت بالایی هم دارند. همچنین بیش از 98درصد از ناوگان حملونقل کشور فرسوده است. مسأله بعدی این است که قیمت لاستیک، لوازم یدکی و سایر هزینه هم بالاست که همه اینها روی قیمت نهایی کالا تأثیر میگذارد.
نایب رئیس کمیسیون حملونقل و لجستیک اتاق ایران با بیان اینکه مشکلات موجود باعث شده است نوسازی ناوگان در کشور اتفاق نیفتد، تأکید کرد: طرحی هم که دولت برای کامیونهای سهسال ساخت داشت، بعد از گذشت دوسال هنوز بینتیجه مانده و عملاً هیچ اتفاق مثبتی در این زمینه نیفتاده است. سهم حملونقل در تولید ناخالص ملی هشتدرصد است که کشور ما در این بخش ضعفهای بسیاری دارد؛ البته تعدادی کامیون وارد کشور شده است، اما بهدلیل مشکلات ارزی و تحریمها، اجازه ترخیص آنها داده نمیشود. در اینخصوص حتی رئیسجمهور هم برای ترخیص زودتر کامیونها به گمرک نامه زد، اما فعلاً ترخیص صورت نگرفته است.
حسینی یادآور شد: در بخش زنجیره سرد، مشکلات ما بیش از کمبود کامیون است. ظرفیت تولید کامیون یخچالدار روزانه یکعدد است که در سال 365کانتینر میشود؛ درصورتیکه درحال حاضر به سههزار کانتینر یخچالدار نیاز داریم. کمبود کانتینرهای یخچالدار در صادرات محصولات بیشتر به چشم میآید، زیرا برای بسیاری از کشورهای اطراف که طرفدار محصولات ایرانی هستند، واردات کالا از ایران صرفه اقتصادی ندارد. اگر مشکلات مربوط به بخش حملونقل حل شود، بیش از 10درصد از ضایعات محصولات کشاورزی کم خواهد شد.
وی تصریح کرد: دولت باید شرایط را برای نوسازی ناوگان حملونقل فراهم کند و اگر صنعت داخل توانایی تولید را ندارد، حداقل شرایط را برای واردات آسان کند تا در یک بازه زمانی پنجساله بتوانیم حداقل 30درصد ناوگان را نوسازی کنیم. کامیون و سایر وسایل حملونقل، کالای سرمایهای محسوب میشوند و میتوانند برای افراد بسیاری اشتغال ایجاد کنند.
حسینی با اشاره به نقش تأثیرگذار حملونقل هوایی در کاهش ضایعات کشاورزی گفت: امروزه جابهجایی بسیاری از محصولات کشاورزی در دنیا بهوسیله حملونقل هوایی انجام میشود، اما کشور ما در این بخش هم بسیار ضعیف است؛ درحالیکه میتوان از امتیاز پایینبودن قیمت سوخت در کشور استفاده و فرودگاههایی را نزدیک مناطق تولید احداث و در کنار آن مراکز سورت و بستهبندی ایجاد کنیم تا صادرات با قیمت پایین انجام شود.
وی افزود: بخش عمدهای از ناوگان حملونقل کشور زیر نظر بخش خصوصی است، اما برای سرمایهگذاری و نوسازی به حمایت دولت نیاز است؛ برای مثال صندوق حمایت از پشتیبانی حملونقل وزارت راه و شهرسازی میتواند اعتباراتی از صندوق توسعه ملی به نوسازی ناوگان اختصاص دهد. در کنار این، نیاز است از ظرفیتهای دانشگاهی و تجربه کارشناسان هم استفاده شود.
ثبت نظرات و دیدگاه شما