: 3660 :
دانش بنیان ها بیش از حمایت اقتصادی نیاز به امید دارند

بهروز فروتن در گفت و گو با کشاورزان پرس:

دانش بنیان ها بیش از حمایت اقتصادی نیاز به امید دارند

"کارآفرینی به معنای ایجاد شغل نیست بلکه کارآفرینی به معنای امروزی ارزش آفرینی ست، کارآفرینی، خلق اندیشه است نه ایجاد کار. متاسفانه در جامعه ما برداشت غلطی از کارآفرینی وجود دارد در حالیکه کارآفرینی، یعنی خلق تفکر و ارزش و از ایده به عمل رسیدن." این بخشی از صحبت‌های ارزشمند بهروز فروتن کارآفرین، نخستین پایه‌گذار مرکز تحقیقات غذایی ایران وصنایع غذایی بهروز در گفت وگو با "کشاورزان پرس " است.

«بهروز فروتن» بنیانگذار صنایع غذایی بهروز در خصوص اشتغالزایی در کشور اظهار داشت: اصولا اشتغالزایی در کشور همراه با مدیریت عاقل میسرمی‌شود، مدیریتی که فرهنگ ارزش آفرینانی را بشناسد، راه اشتغالزایی را پیدا می‌کند.

درنهایت بخشی از ارزش آفرینی که به کارآفرینی می‌رسد، مبنای ایجاد تفکر و انگیزه برای کار کردن است. بهترین روش برای امید بخشی به جامعه در جهت تولید کار، خلق تفکر مثبت است؛ امروزه کسانی که دغدغه فعالیت دارند باید انگیزه و امید کافی داشته باشند در این صورت است که می توانند خلق هنر کنند. صنعت هم نوعی هنر است، زمانیکه فرد بتواند خلق هنر کند می‌تواند به ایجاد شغل در کشور کمک کند.

وی افزود:برخی با استفاده از اندیشه ایجاد شغل می کنند مانند اندیشمندان،فضلا و محققین و برخی دیگر اندیشه را به اجرا در می آورند مانند هنرهای ظریفه، پزشکی، اقتصادی و غیره که در عمل هیچ گونه فرقی با هم ندارند. انسان باید به گونه ای عمل کند که بتواند به خلق اندیشه احترام بگذارد و این موضوع زمانی در مملکت اتفاق می افتد که امید وجود داشته باشد و ناامیدی دور شود.

این کارآفرین برجسته کشور با بیان این موضوع که ما در ایران با ملایمات  وسختی ها مواجه هستیم و ارزش آفرینان بیش از همه این موضوع را درک می‌کنند، افزود: اما دلیل نمی‌شود که مبارزه نکنیم. ما ارزش آفرینان، اگر امنیت ذهنی داشته باشیم و بدانیم که حرف ما کاربرد دارد، مطمئن باشید، کشور ما با تمام سختی ها می تواند از ورطه ناامیدی بیرون بیاید؛ اگر به مردم انگیزه مثبت دادیم و از توجه به اخبار های منفی دست برداریم موفق خواهیم بود. جامعه ای موفق خواهد بود که به دنبال اخبارهای مثبت و سازنده باشد نه اینکه مدام به دنبال اخبارهای منفی فقر، گرفتاری و بدبختی برود.

وی افزود: درتمام کشورهای دنیا این مسائل وجود دارد اما آنها به این دلیل که فرهنگ مثبت نگری دارند، بیشتر برای موفقیت تلاش می کنند، اما ما بیشتر تلاش داریم که تمام مسائل را از دریچه شعار ببینیم یا کم کاری و غفلت خود را بر گردن دیگری بیندازیم. نقش آفرینی، ارزش آفرینی و ارزش بخشی به هویت ملی، بیشتر به داشتن انگیزه، امید و نگاه مثبت بر می گردد.

عضو شورای صنایع غذایی کشور تاکید کرد:  ایران زمانی موفق می‌شود که باور ملی و فرهنگی داشته باشد. خلاقیت را باید در وجود آدم ها دید تا تک تک انسان ها در جامعه بتوانند نقش آفرین باشند؛ هر زمان دولت به باور ملی رسید ودر مدیریت کلان کشور،عقل عاقل به کار برد و به این باور رسید که باید برای ارزش آفرینان، ایجاد انگیزه  وامید کند، مطمئن باشید در این جامعه همه بر سر کار خواهند رفت، ایجاد کار مفید کرده وبیگاری نمی‌کنند. در این جامعه افراد با برخورداری از منابع قوی در جهت صادرات حرکت می کنند و در بازارهای جهانی چه از لحاظ فرهنگی چه از لحاظ اقتصادی،علمی و غیره حرفی برای گفتن خواهند داشت؛ امید داشتن یعنی آغاز حرکت موثر برای ارزش آفرینی و کارآفرینی.

وی تصریح کرد: لازمه حرکت در جهت کارآفرینی برخورداری از انگیزه و امید است؛ دولتمردان ما به عنوان یک پایگاه ملی باید انگیزه را برای دانش‌بنیان‌ها و استارت‌آپ‌ها فراهم کنند؛ ایجاد انگیزه مثبت، باید از سر منشاء آغاز شود، دولتمردان باید متوجه باشند که برای دستیابی به موفقیت باید همراه با مردم باشند نه اینکه مردم را به بازی بگیرند، آنها باید حرفشان را به مردم بگویند، امروزه مردم گول سخنان بی‌پایه و اساس را نمی خورند، آنها به دنبال عمل هستند؛ منظور از دولت، دولت قبل ویا فعلی نیست، بلکه منظور تمامی مدیران و مسئولین کشوری هستند. ما کارآفرینان بیش از همه غبطه این ناهمگونی را می‌خوریم. ارزش آفرینان، استارتاپ ها، دانش بنیان ها و شرکت های مطالعاتی بیش از حمایت اقتصادی نیاز به امید دارند و انگیزه مثبت را باید در قاطبه مردم احساس کنند.

 

عضو کمیسیون کار و اخلاق اجتماعی اتاق ایران در ادامه افزود: زمانیکه انگیزه مثبت و باور ملی انجام شود، تمام تهدیدها به چشم فرصت نگریسته می شود، هیچ تهدیدی نیست که در دنیا ایجاد شود و مقابل آن فرصت نباشد. برای ایرانی  تمام نابخردی ها می‌تواند،انگیزه مثبت شود به شرط این که همدیگر را باور کنیم، مردم را به بازی نگیریم و با مردم باشیم؛ اگر چنین باشیم باور ملی راه خود را پیدا می کند تا به مقصد برسد؛ انگیزه ما مانند آب است اگر راه و مسیر خوب را پیدا کند مطمئنا باروری بهتری خواهد داشت.

وی درخصوص قوانین دست و پاگیر و بروکرواسی‌‎های اداری که بر سر راه فعالان اقتصادی وجود دارد، گفت: البته مشکلاتی بر راه استارتاپ ها وجود دارد و به همین دلیل توصیه می‌شود که دولتمردان در جهت حمایت از ارزش آفرینان قدم بردارند؛ یکی از مشکلات عدم تطبیق قوانین تولید باقی در کشور است؛ شخصا با بیش از ۶۰ سال سابقه در تولید کشور، بهتر از بقیه متوجه هستم که قوانین بیشتر بر جنبه های وارداتی و اقتصادی موثرتر است تا جنبه های تولیدی.

این کارآفرین در خصوص اهمیت تولید در دستیابی به توسعه اقتصادی گفت:هیچ کشوری  در دنیا وجود ندارد که تولید داشته باشد اما موفق نشود؛ تولید منشا حرکت ملی است، تولید خوب، استاندارد و با کیفیت و تولیدی که با انگیزه سازندگی همراه باشد نه تخریب، سرآغاز تحول اقتصادی در جامعه است. هر کسی در جامعه باید خود را مسئول بداند، در خارج از کشور از خانه تا بیرون از خانه هر کسی خود را نماینده کشورش می داند، در نتیجه خیانت نمی‌کند، به دنبال انجام کارهای خوب و حامی تفکرات خوب است؛ ما در دنیا باید حامی تفکرات خوب باشیم، حال استارتاپ، دانش بنیان، پژوهشگر و... باشیم فرقی ندارد. اگر این چنین کردیم مطمئنا ناامید نیستیم، چرا که در ناامیدی بسی امید است. هر زمان مردم احساس کردند که در کشور، این انگیزه وجود دارد و کارها بر اساس حرف نیست بلکه بر پایه عمل است، مطمئناً بار بر روی زمین نخواهد ماند.

فروتن ضمن بیان اینکه هر کشوری به موفقیت دست یافته از تکنولوژی کشاورزی بوده است، اظهار داشت: در ایران به دلیل برخورداری از چهارده نوع اقلیم و چهار نوع آب و هوا  و دسترسی به منابع طبیعی غنی و ارزان مثل انرژی خورشیدی، زمین کشت مناسب که در بسیاری از زمینهای ایران نیاز به استفاده از کود و سم هم نیست، کشاورزی یک مزیت اقتصادی است.

وی در انتها افزود:در اوایل انقلاب، کشور ایران با ۳۸ میلیون نفر جمعیت ۲۵ میلیون تن تولید داشت؛ امروزه با هشتاد میلیون جمعیت حدود۱۲۰  میلیون تن تولید دارد؛ پس می توان تولید کرد و هنوز زمینهای کشاورزی ما به شکل سنتی یا بعضی نیمه سنتی اداره می شوند. دولت هرچه به منابع کشاورزی اهمیت بدهد و مدیریت آب را داشته باشد؛ به بهترین و اشتغال آفرین ترین  منبع دست پیدا خواهد کرد چرا که هیچ کجای دنیا به مانند ایران مزیت کشاورزی ندارد؛ ما می توانیم هم برای خودمان، هم منطقه و صادرات بسیار مفید باشیم. هر صنعتی ارز بر است اما صنعت کشاورزی ارز آور است اگر به این قضیه فکر کنیم،می‌توانیم در بخش  صنایع کشاورزی، هویت ملی،تجاری،اقتصادی،خانوادگی و اشتغالزایی را فراهم کنیم . سابق ما  5 تن در هکتار  تولید گوجه فرنگی داشتیم، اما امروز حداقل ۴۰ تن داریم و برخی از شرکت ها ۸۰ تن تولید دارند. استفاده از تکنولوژی، روش های خوب کشت و آبیاری صنعت کشاورزی  را بارور می‌کند که حاصل آن  برای داخل و صادرات ما بسیار موثر است.

گفت و گو از : اعظم صفایی