: 4568 :
تأثیر سرمایه‌گذاری چین در ارتقای درآمدهای ترانزیتی ایران/ پیش‌بینی درآمد 11 میلیارد دلاری کریدورهای‌ کشور

تأثیر سرمایه‌گذاری چین در ارتقای درآمدهای ترانزیتی ایران/ پیش‌بینی درآمد 11 میلیارد دلاری کریدورهای‌ کشور

مدیر دپارتمان راه اندیشکده جهان معاصر گفت: کر‌یدور شمال به جنوب و شرق به غرب در صورت توسعه هر چه بیشتر، می‌تواند سالانه 11 میلیارد دلار برای کشور درآمدزایی داشته باشد.

به گزارش کشاورزان پرس به نقل از فارس، فرشاد عادل در گفت‌‌‌وگو با خبرنگار اقتصادی، درباره توافقات انجام شده در دیدار روسای جمهور ایران و چین درباره تکمیل کریدور شرق به غرب، اظهار داشت: کریدور شرق به غرب، با مشکلات زیرساختی مواجه است و برای تکمیل آن باید سرمایه‌گذاری گسترده‌ انجام شود؛ علاوه بر موضوع سرمایه‌گذاری در این کریدور، باید توان جذب بار نیز برای آن وجود داشته باشد.

مدیر دپارتمان مطالعات کریدورها و سیاست‌پژوهی راه اندیشکده جهان معاصر ادامه داد: به عنوان نمونه کریدور شمال به جنوب در شرایط فعلی با تقاضا مواجه بوده و باید کریدور شرق به غرب نیز این تقاضا ایجاد شود.

این کارشناس حمل ونقل و ترانزیت با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در زمینه کریدور شرق به غرب، تاکید کرد: باید از اقدامات مقطعی در این موضوع خودداری کرده و با یک برنامه میان مدت و بلندمدت، نظیر همین قرارداد سرمایه‌گذاری ایران و چین، به سمت اجرایی کردن این کریدور برویم.

عادل افزود: باید دید کشور چین چه مقدار از سرمایه 400 میلیارد دلاری که در توافقنامه وجود دارد، به سرمایه‌گذاری در کریدور شرق-غرب، اختصاص می‌دهد.

به گفته وی، در مجموع کر‌یدور شمال به جنوب و شرق به غرب در صورت توسعه هر چه بیشتر، می‌تواند سالانه 11 میلیارد دلار برای کشور درآمدزایی داشته باشد.

‌وی به شیوه‌های سرمایه‌گذاری اشاره کرد و افزود: در صورتی که بتوانیم یک‌سوم تقاضای موجود در بخش‌های ترانزیتی محدوده شرق به غرب و شمال به جنوب را به دست بیاوریم، می‌توانیم به درآمد قابل توجهی در این زمینه دست یابیم.

مدیر دپارتمان مطالعات کریدورها و سیاست‌پژوهی راه اندیشکده جهان معاصر اضافه کرد: با شکل گیری کریدور شرق به غرب، چین می تواند به سواحل مدیترانه نیز دست پیدا کند و می تواند این کریدور یک بخش قابل توجهی از نیازهای ترانزیتی شرق آسیا به آفریقا و شمال اروپا را فراهم کند.

بنابراین گزارش کریدور شرق به غرب (جاده قدیم ابریشم)، با قدمتی بیش از دو هزار سال، ارتباط قاره اروپا و آسیا را از طریق ایران برقرار می‌سازد، از طریق این کریدور، کالاهای ترانزیتی کشورهای چین و آسیای میانه در شرق و شمال شرقی از طریق ایران به حوزه های قفقاز، آسیای غربی و حوزه دریای مدیترانه منتقل می شود.

این کریدور با پوشش دادن 6 مسیر مختلف حمل و نقل (ایران به کشورهای آسیای میانه، خاور دور، شرق آسیا و آسیای جنوب شرقی، اروپا و آفریقا)، اتصال اروپا و آفریقا به خاور دور از طریق دریای مدیترانه و گذر از ایران را امکان پذیر کرده است.