بساط فروشندگان آب رودخانه آوه جمع شد؛ امید به کشاورزان بازگشت

آب رودخانه ای
بارش های مناسب ۲ سال اخیر سبب احیای رودخانه فصلی آوه شد اما عده ای با دخل و تصرف غیرقانونی خود را مالک این نعمت عمومی تلقی و با فروش حقابه، رقم های هنگفتی از کشاورزان و باغداران دریافت کردند.
: 1098

به گزارش کشاورزان پرس به نقل از ایرنا، شهر آوه در ۲۰ کیلومتری جنوب شهرستان ساوه واقع شده است و مردم این شهر در زمینه کشت محصولات گلخانه‌ای، باغداری، کشاورزی و دامداری فعالیت دارند.
رودخانه آوه که جزو رودخانه‌های فصلی محسوب می شود و از ذوب برف‌های ارتفاعات جنوبی پرآب می‌شود نقطه امید کشاورزان و باغداران برای رونق کشت و توسعه اراضی کشاورزی است اما در سال‌های اخیر با تصرف آب رودخانه توسط عده‌ای سودجو، کام آنها تلخ شد.
این افراد به بهانه اصلاح انهار کشاورزی و در مقابل دریافت مبالغ گزافی، آب رودخانه را در اختیار کشاورزان قرار می‌دادند که به همین سبب پیگیری این موضوع و برخورد با متخلفان یکی از مطالبات کشاورزان آوه بود.
امام جمعه شهر آوه در این خصوص به ایرنا گفت: تصرف آب رودخانه آوه که نعمتی الهی و متعلق به عموم است، ظلم بزرگی در حق مردم و به ویژه کشاورزان این منطقه به شمار می آید آن هم در سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» که باید شرایط توسعه تولیدات در عرصه‌های مختلف تسهیل یابد.
حجت‌الاسلام «محمدجواد نکویی ماهانی» گفت: یکی از موانع کشت کلزا و گندم در آوه، تصرف آب رودخانه و تحمیل هزینه‌های گزاف به کشاورزان و باغداران بود.

وی گفت: آب رودخانه آوه از سوی این افراد با مبالغ کلان توسط چند نفر به بهره برداران فروخته می شد و در این بین مراجعاتی به من می شد که حاوی گلایه برخی کشاورزان از خشک شدن مزارع شان بود زیرا جریان آب را بر روی آنها بسته بودند.

در این خصوص یکی از کشاورزان اهل آوه نیز به ایرنا، گفت: با اینکه از سوی مراجع قانونی با این افراد برخوردهایی شده است اما مشکل اینجاست که آنها در شب باز هم نسبت به دخل و تصرف در آب رودخانه اقدام می کنند و مشکلاتی را برای ما کشاورزان و باغداران ایجاد می کنند.

وی خواستار اجرا و اعمال قانون در این رابطه شد و گفت: منابع آب این رودخانه در زمره اموال عمومی و نه اشخاص است و انتظار داریم برای رونق کشاورزی و اشتغال منطقه در این خصوص مراجع ذیربط حامی باغداران و کشاورزان باشند.

برخورد قانونی با متصرفان و توزیع منابع با مدیریت امور آب ساوه

مدیر امور منابع آب شهرستان ساوه در این خصوص به ایرنا، گفت: روز پنجشنبه هفته گذشته همکاران این شرکت با همراهی نیروی انتظامی به محل اعزام شدند و آب را از رودخانه به درون دایک های تغذیه مصنوعی موجود هدایت کردند تا بدین ترتیب مدیریت مصرف این آب از این به بعد توسط امور آب انجام شود.

«مجید امیرحسینی» اظهار کرد: رودخانه آوه به صورت فصلی فعال می شود که سرچشمه آن هم از سرشاخه های باغون و تفرش و همچنین حاصل ذوب برف ارتفاعات جنوب شهرستان ساوه است.

وی ادامه داد: سازمان آب در سال ۱۳۸۶ طرح تغدیه مصنوعی را در این منطقه اجرا کرد تا روان آب ها در دورن این دایک تجمیع شوند اما در این مدت برخی افراد سودجو که هیچگونه حق و حقوقی نسبت به این آب نداشتند و به صرف و ادعای اینکه مثلا برخی انهار را اصلاح و مراقبت کرده اند با دریافت مبالغ کلان از مردم به آنها آب واگذار می کردند.

مدیر امور منابع آب شهرستان ساوه افزود: در این رابطه چند بار به مراحع قانونی شکایت کردیم و رای صادر شد و در نهایت با حمایت و همکاری فرماندار و نیروی انتظامی ساوه قرار شد این آب به دورن دایک های تغذیه مصنوعی هدایت و پس از آن توسط میراب های محلی میان کشاورزان دارای حقآبه توزیع شود.

امیرحسینی گفت: با هدف ساماندهی، برنامه ریزی و جلوگیری از تصرف غیرقانونی و برداشت غیرمجاز از آب سطحی رودخانه آوه فراخوانی از سوی این اداره صادر شد و از اهالی آوه درخواست کردیم که افراد حقیقی یا حقوقی در صورت داشتن اسنادی در مورد حقابه بر بودن دارند ظرف مدت یک هفته نسبت به ارائه مدارک خود به اداره منابع آب شهرستان ساوه اقدام نمایند.

وی گفت: اگر دارندگان مدارک و اسناد مذکور که مدعی حقابه بر بودن از رودخانه آوه هستند تا مدت مذکور نسبت به ارائه آنها اقدام نکنند، بعد از برنامه ریزی و بررسی های لازم، دیگر هیچ ادعایی پذیرفته نخواهد بود و مسئولیت ارائه نکردن اسناد و مدارک نیز بر عهده افراد حقیقی یا حقوقی است.

مدیر امور منابع آب شهرستان ساوه در پایان از حمایت های فرماندار ساوه و همچنین همراهی نیروی انتظامی به خصوص کلانتری مستقر در شهر آوه که در ساماندهی معضل برداشت های غیرقانونی از آب رودخانه منطقه همکاری و مساعدت داشتند، قدردانی کرد.

رفتن به بالا