رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان در گفت‌وگو با روستانیوز مطرح کرد:

ضرورت سپردن امور به بخش خصوصی

علی اکبر خدائی
رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان گفت: شعار سال، شعار خوب و کاملی است و امیدوار هستیم که موثر باشد، چون در زمینه‌هایی امکان این‌که تولید را افزایش دهیم، وجود دارد و به حمایت‌ها و مانع‌زدایی‌های بیش‌تری نیاز داریم. اگر دولت و مجموعه فعالان اقتصادی موفق شوند که این کار را محقق کنند، شاهد تولید و به دنبال آن افزایش صادرات آبزیان خواهیم بود.
: 1135

علی‌اکبر خدایی در گفت‌وگو با کشاورزان پرس به نقل از «روستانیوز» در پاسخ به این سوال که راهکارهای عملیاتی‌شدن شعار سال چیست، اظهار کرد: یک راهکار، سپردن امور به بخش خصوصی است. در حال حاضر نیز تشکل‌های مربوط به آبزیان، آمادگی پذیرش مسئولیت و همچنین پاسخگویی به دولت را دارند. بخش خصوصی در تصمیمات مهم باید بیش‌تر دخالت کند. بخش خصوصی در ظاهر به جلسات دعوت می‌شود، ولی در تدوین آیین‌نامه‌ها نقش کم‌رنگی دارد؛ حتی برخی از کارهای اجرایی ابتدایی را می‌توانند به تشکل‌های بخش خصوصی واگذار کنند. موضوع بعدی، توجه به مسأله بازار است. اگر دولت در برنامه‌هایی که دارد، به گشایش و حمایت از حوزه توزیع و مصرف توجه کند، می‌توانیم جهشی در مصرف داشته باشیم که نتیجه آن، افزایش تقاضا برای تولید است. 

نقش موثر قوای سه‌گانه در عملیاتی‌کردن شعار سال

وی درباره نقش قوای سه‌گانه در عملیاتی‌کردن شعار سال گفت: بخشی از قوای سه‌گانه، دولت است که می‌تواند در سیاست‌گذاری‌های درست، نقش موثری داشته باشد. مجلس می‌تواند به جای قانون‌گذاری، قانون‌زدایی کند و قوانینی را که مانع هستند، حذف کند. در قوه قضائیه هم باید حمایت از فضای سالم کسب‌وکار را مدنظر داشته باشند و در بحث حمایت از تولید نیز باید به حمایت از تولید اقتصادی و پایدار توجه شود. 

رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان با بیان اینکه متأسفانه مشاهده می‌شود برخی از تولیدکنندگان به‌دلیل سوء‌مدیریت، خودشان زمینه ضرر و زیان خود و دیگران را فراهم می‌کنند، خاطرنشان کرد: در اینجا قوه قضائیه نباید از تولید ورشکسته حمایت کند، بلکه باید به حمایت از تولیدات اشتغال‌زا، پایدار و اقتصادی بپردازد. تولیدکنندگان باید فرض کنند کسی نیست که به آن‌ها کمک کند و باید با بهبود تولید راندمان خود را بالا ببرند و به افزایش بهره‌وری کمک کنند. مردم نیز باید به تولیدکننده اعتماد کنند تا هم تولید و هم اشتغال‌زایی افزایش یابد. 

مهمترین مانع تولید، ریل‌گذاری اشتباه است

وی عنوان کرد: مهم‌ترین مانع تحقق رشد تولید، ریل‌گذاری اشتباه برای آن است. متأسفانه تولیدات اقتصادی مناسبی نداشته‌ایم. اگر ریل‌گذاری به این شکل باشد که امور به بخش خصوصی واگذار و از دانش و تکنولوژی به جای روش‌های منسوخ تولید استفاده شود، می‌توان تولید پایدارتری داشت. 

خدایی ادامه داد: در حوزه آبزیان، بیشترین حمایت‌ها از صنعت طیور انجام شده و تولید سوبسیدی-حمایتی داشته‌ایم که نتیجه آن، وضعیت حال حاضر (کمبود مرغ و تخم‌مرغ) است. در مقابل، اگرچه بخش آبزیان از این حمایت‌ها برخوردار نبوده، ولی چون روی پای خود ایستاده، این مشکلات را ندارد؛ بنابراین حمایت و ریل‌گذاری صحیح برای تولید اقتصادی و با دانش روز، ضامن تمام حمایت‌های دیگر است.

وی افزود: بخش عمده مشکلات ما به قوانین ربط پیدا نمی‌کند، ولی تناقض و تعارض در قوانین و وجود تعداد زیادی دستگاه‌های دخیل در امر واگذاری مجوزهای کسب و کار باعث می‌شود در تولید موفق نباشیم. ضوابط دست‌وپاگیر فراوانی برای تولید داریم که باعث می‌شود همچنان رتبه ۱۲۷ را در رونق تولید و کسب و کار داشته باشیم. قوانین بهبود تولید حتی ۲۰درصد هم اجرایی نشده‌اند. 

خدایی عنوان کرد: در گذشته سیاست‌گذاری‌های وارداتی نقش منفی داشتند، اما هم‌اکنون رویکردها خیلی بهتر شده و به‌سبب کمبود منابع ارزی بیشتر توجه‌ها به سمت منابع داخلی رفته است؛ البته گاهی واردات می‌تواند در خدمت تولید به کار گرفته شود، اما باید متناسب با نیاز باشد.

رفتن به بالا