مدیرکل دفتر نظام‌های بهره‌برداری مطرح کرد:

فعالیت ۳۳ شرکت سهامی زراعی در ۸۴ هزار و ۸۶۲ هکتار

فعالیت ۳۳ شرکت سهامی زراعی در ۸۴ هزار و ۸۶۲ هکتار
مدیرکل دفتر نظام‌های بهره‌برداری سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: ۳۳ شرکت سهامی زراعی با ۹ هزار و ۶۰۱ عضو در اراضی به وسعت ۸۴ هزار و ۸۶۲ هکتار یکی از پیشرفته‌ترین الگوهای استقرار نظام‌های بهره‌برداری کشاورزی هستند.
: 1185

به گزارش کشاورزان پرس به نقل از روز  یکشنبه سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران ( پات) «حمید زارع قنات نوی» افزود: شرکت‌های سهامی زراعی که دارای اهداف تعریف شده در بخش کشاورزی هستند، از قانون تشکیل شرکت‌های سهامی زراعی مصوب سال ۱۳۵۲ تبعیت می کنند.

مدیرکل دفتر نظام‌های بهره‌برداری سازمان مرکزی تعاون روستایی اظهارداشت: فراهم سازی زمینه افزایش درآمد سرانه کشاورزان و آشناکردن زارعان با اصول و شیوه‌های پیشرفته کشاورزی و دامپروری و جلوگیری از خردشدن اراضی زراعی به قطعات کوچک غیراقتصادی و همچنین افزایش سطح زیرکشت کشور با استفاده از اراضی بایر و موات و مسلوب‌المنفعه از جمله اهداف تشکیل این شرکت‌ها است.

زارع قنات نوی تصریح کرد: پس از انحلال ۸۹ شرکت سهامی زراعی از مجموع ۹۳ شرکت پیش از انقلاب، دور دوم تشکیل شرکت‌های سهامی زراعی از سال ۱۳۸۴ آغاز شد و درحال حاضر ۳۳شرکت سهامی زراعی در ۱۴ استان کشور فعالیت دارند که این تعداد شرکت با ۹ هزار و ۶۰۱ نفر عضو ۸۴ هزار و ۸۶۲ هکتار از اراضی کشاورزی کشور را تحت پوشش خود قرار داده‌اند.

مدیرکل دفتر نظام‌های بهره‌برداری گفت: در فرآیند تشکیل شرکت‌های سهامی زراعی پس از دریافت تقاضای کشاورزان دارای اراضی همجوار، ارزیابی های لازم از ابعاد اجتماعی، حقوقی و فنی توسط کارشناسان مرتبط با موضوع صورت می پذیرد و چنانچه منطقه مورد نظر از شاخص‌های لازم جهت استقرار این الگوی نظام بهره‌برداری برخوردار باشد، موافقت اولیه جهت ادامه فرآیند مربوطه از این دفتر صادر و در پایان هریک از اعضاء به تناسب دارابودن میزان عوامل تولید که شامل اراضی و منابع آبی می شود، از سهام ارزیابی شده برخوردار و به عنوان سهامدار آن شرکت پذیرفته خواهند شد.  

زارع قنات نوی اظهارداشت: در این شرکت‌ها میزان آورده نقدی اعضاء برخلاف سایر شرکت‌های سهامی زراعی هیچ‌گونه تأثیری در تعداد سهام متعلق به اعضاء نداشته و ملاک سهامداری تنها میزان و مرغوبیت عوامل تولید است.  

امکان اجرای کامل زنجیره تولید در شرکت‌های سهامی زراعی

مدیرکل دفتر نظام‌های بهره‌برداری امکان اجرای کامل زنجیره تولید در این شرکت‌ها را از مشخصه‌ های  بارز آن اعلام کرد و افزود: اکنون در برخی از شرکت‌های سهامی زراعی موجود از جمله در استان‌های اصفهان و خراسان جنوبی، زنجیره تولید به معنای تأمین نهاده تا مرحله تولید محصول در صنایع تبدیلی و تکمیلی به‌طور کامل اجرا می‌شود و محصولات تولیدی تحت برند همان شرکت سهامی زراعی ثبت و به بازار مصرف عرضه می شود.

زارع قنات نوی کاهش منابع آبی کشور را به عنوان چالشی اصلی در زمینه استقرار و ادامه فعالیت مطلوب این شرکت‌ها عنوان کرد و افزود: با توجه به این‌که وجود منابع آبی در ادامه فعالیت هر شرکت و به طورکلی بخش کشاورزی نقشی حیاتی دارد، ضروری است متولیان امر هرچه سریع‌تر با هماهنگی کامل و اعمال سیاست‌های لازم در این زمینه، ضمن قطع روند نزولی منابع آبی موجود بر اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در اراضی کشاورزی کشور اهتمام ورزند.  

وی همچنین وجود شرایط کرونا را به‌ عنوان مانعی سر راه برگزاری منظم مجامع عمومی شرکت‌ها اعلام و اظهار امیدواری کرد این مجامع نیز با رعایت پروتکل بهداشتی برگزار و تشکیل شود.

به گزارش ایرنا،  سازمان مرکزی تعاون روستایی وزارت جهاد کشاورزی که با هدف ایجاد، سازماندهی، ساماندهی، کارآمدسازی و توسعه کمی و کیفی تعاونی ها و تشکل های روستایی و کشاورزی و سایر تشکل های مربوطه به بخش کشاورزی و منابع طبیعی کشور شکل گرفت، هرچند در دو دهه گذشته به دلیل چرخش ساختار جمعیت روستایی و شهری، توسعه عمرانی،  اجتماعی، اقتصادی و انسانی در سطح روستاها و روستائیان، تشکیل شد و توسعه بنگاه‌های موازی خدمات رسان وظایف تعاون روستایی در سطح روستاها و بخش کشاورزی و عدم کاربست استراتژی‌های رقابتی در مواجهه با رقبا و رویکرد انفعالی را در پیش گرفته بود، اما در طول سال «جهش تولید» (۱۳۹۹)، اقدام‌های تحولی گسترده و درعین حال زیر بنایی برای کارآمدسازی شبکه در حوزه ترویج تعاون و تعاون گری به سرانجام رساند.

رفتن به بالا