ستاری:

دولت باید از مجری به مشاور پژوهش تبدیل شود

 دولت باید از مجری به مشاور پژوهش تبدیل شود
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: دولت باید از مجری پژوهش به مشاور پژوهش تبدیل شود؛ مادامی که تحقیقات به بخش دولتی سپرده شود نتیجه‌ای نخواهیم گرفت و تولید محصول نتیجه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است.
: 1721

به گزارش کشاورزان پرس به نقل از روز شنبه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری در آیین رونمایی از ۹محصول ایران‌ساخت حوزه امنیت غذایی و واکسن بر تاثیر بالای این تولیدات در کاهش ارزبری تاکید کرد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، با اشاره به اینکه ایران در زمینه زیست‌فناوری انسانی کشوری صاحب برند است، افزود: شرکت‌های داروسازی بزرگی در ایران داریم و در زمینه زیست‌فناوری انسانی توسعه یافته‌ایم، اما در حوزه زیست‌فناوری دام، طیور و آبزیان و گیاهی هنوز راه نرفته زیاد است.

وی تصریح کرد: در ۲ سال اخیر اتفاقات خوبی در زمینه تولید محصولات زیستی دامی، طیور و آبزیان در کشور رخ داده که نتیجه فعالیت فناوران و متخصصان داخلی است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری بیان کرد: تولید این ۹ محصول و تجاری‌سازی آنها در نهایت برای کشور ۴۰۰ میلیون دلار کاهش ارزبری به همراه دارد؛ به شرطی که شرایط برای ورود این محصولات به بازار به خوبی فراهم شود.

رییس ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه بیشترین ضربه کشور از تحریم ها در صنایعی مشهود است که تعداد شرکت های دانش بنیان کم است، گفت: ایران با کمک شرکت های دانش بنیان و خلاق می تواند از پس تحریم ها برآید. یکی از صنایعی که با تحریم ها دست به گریبان است صنعت کشاورزی و حوزه امنیت غذایی است.

وی با بیان اینکه اقدامات فناورانه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حوزه امنیت غذایی از سه سال پیش آغاز شده است، عنوان کرد، گفت: این شرکت ها منشا تغییرات اساسی و بنیادی در این حوزه هستند. در واقع شرکت ها قدرت کشورها را تضمین می کنند.

رییس بنباد ملی نخبگان افزود: ایران در حوزه زیست فناوری انسانی شرایط خوبی دارد و ورود به حوزه دام، طیور و آبزیان هم به تازگی آغاز شده است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به اینکه ورود بخش خصوصی به این حوزه ها ضروری است، ادامه داد: حوزه دام، طیور و آبزیان پیش از این در انحصار بخش دولتی بود؛ اما امروز بخش خصوصی هم به این حوزه ورود کرده است.

ستاری همچنین گفت: همه این کارها با هم‌افزایی و همکاری نهادهای ذیربط امکانپذیر شده است و باید از توان همه بخش ها برای توسعه فناوری در کشور بهره برد. وزارت جهاد کشاورزی به شبکه گسترده‌ای از مراکز تحقیقات حوزه کشاورزی دسترسی دارد که باید از ظرفیت این شبکه ها استفاده شود. هر کدام از این مراکز تحقیقاتی باید یک پارک فناوری شوند تا خروجی پژوهش ها اثرگذار باشد.

وی افزود: باید دولت از مجری پژوهش به مشاور پژوهش تبدیل شود؛ مادامی که تحقیقات به بخش دولتی سپرده شود نتیجه‌ای نخواهیم گرفت و تولید محصول نتیجه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است. ایران از نظر امنیت غذایی بیشترین وابستگی را دارد و تنها راه برون رفت از آن، ورود فناوری و دانش است.

امنیت غذایی به ورود دانش نیازمند است

علی آقامحمدی رییس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری نیز در این مراسم، گفت: باید از منابع طبیعی موجود در کشور به نحو مناسبی استفاده کنیم. نباید اجازه دهیم این سرمایه ها از بین برود. این کار نیاز به ورود دانش دارد.

وی افزود: توجه به امنیت غذایی در کشور ضروری است چون بی‌توجهی به آن سبب بروز سرطان‌ها و بیماری‌های مختلف در کشور شده است.

رییس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری تصریح کرد: تکمیل زنجیره علمی حوزه‌های فناورانه باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در زمینه امنیت غذایی، به تکمیل این زنجیره از بخش محیط زیست تا کشاورزی توجه کرده است؛ یعنی یک زنجیره کامل از بازیگران زیست بوم.

آقامحمدی با اشاره به اینکه سند نهایی زنجیره کردن صنایع در کشور مورد توجه قرار گرفته است، گفت: برای این کار ۱۵ جلسه با وزارت صنعت معدن و تجارت برگزار شده است تا زنجیره همه صنایع را ایجاد کنیم.

رییس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری در ادامه بیان کرد: برای توسعه صنایع در کشور نیاز به ورود دانش و فناوری داریم و حرکت امروز یک کار بنیادی و اساسی در حوزه امنیت عذایی و زیست فناوری است. باید شرایط را برای ورود این محصولات به بازار فراهم کنیم.

توسعه بازار محصولات نیازمند هم‌افزایی همه دستگاه‌های ذیربط است

مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز درباره برنامه ستاد برای توسعه امنیت غذایی در کشور، بیان کرد: برای این کار نیاز داشتیم زنجیره این زیست بوم را شناسایی و تکمیل کنیم. تاکنون ۳۶۰ میلیارد تومان هم از اعتبارات معاونت علمی و فناوری برای این کار اختصاص یافته است.

وی افزود: رونمایی از ۹ محصول امروز، بخش کوچکی از ۱۶۰ طرحی است که برای ارتقای امنیت غذایی در کشور در دست اجرا است و تلاش می کنیم همه این طرح ها را به زودی رونمایی کنیم. نقش معاونت علمی و فناوری در این کار توسعه فناوری و اثبات کارایی آن در کشور است. اما نیاز به حضور بخش خصوصی داریم تا این طرح‌ها به نتیجه مطلوب برسد.

قانعی همچنین گفت: همه طرح‌ها با هم‌افزایی و همکاری نهادهای ذیربط اجرایی شده است تا بازار این محصولات تضمین شود. باید همه نهادها در کنار هم قرار گیرند و در کنار یکدیگر بایستند تا جهش تولید اتفاق افتد.

ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به حوزه امنیت غذایی ضروری است

کامبیز بازرگان رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی نیز در این مراسم، گفت: معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری به شکلی ساختارشکنانه و جسورانه به حوزه توسعه فناوری امنیت غذایی ورود کرد و به شکلی جدی پیگیر اجرایی شدن طرح‌ها و پروژه‌ها است.

وی افزود: بخش کشاورزی بر چهار اصل منابع پایه، کشاورزان، سرمایه و دانش استوار است. در کشور ما به دلیل وجود شرایط شکننده ای که از نظر منابع داریم ضروری است این سرمایه‌ها را حفظ و از آنها خلق ثروت کنیم.

بازرگان خاطرنشان کرد: تولیدات کشاورزی در کشور نیازمند ورود دانش است. این اهتمام نیز در کشور شکل گرفته و نهادهای موثر برای ورود دانش به این بخش کنار یکدیگر ایستاده‌اند تا از دانش و فناوری حمایت کنند. دانش محور کردن تولید نیازمند صبوری، حمایت و پذیرش شکست‌های احتمالی است.

وی همچنین گفت: باید از ورود شرکت های دانش بنیان و خلاق به حوزه کشاورزی و امنیت غذایی حمایت کنیم تا نهال دانشی که در کشور پا گرفته به درستی رشد کند.

این محصولات با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، علی آقامحمدی رییس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری، کامبیز بازرگان رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نبی‌الله خون‌میرزایی رییس سازمان شیلات و علی‌صفر ماکن‌علی رییس سازمان دامپزشکی رونمایی شد.

رفتن به بالا