به گزارش کشاورزان پرس به نقل از اقتصاد سبز آنلاین علیمحمد صمیمی، عضو هیات رییسه انجمن ملی خرمای ایران، گفت: آنچه موجب صادرات فلهای خرما میشود نه عدم توانایی داخلی که تقاضای خارجی است. خرما بر اساس عرضه به بازار نمیآید. بلکه این مشتری است که کیفیت بستهبندی آن را تعیین میکند. مشتری در افغانستان از ما آن را در بستههای ۳۰ کیلویی درخواست میکند و مشتری در روسیه ممکن است بگوید که در قوطیهای ۱۰ کیلویی آن را ارسال کنیم. حتی در چین مشتریهایی از ما خواسته بودند که آن را در گونی ارسال کنیم.
وی همچنین به قوانین کشورهای مقصد که مانع از ارسال محصولات نهایی ایرانی با بسته بندی ایرانی میشود، اشاره کرد و گفت: برای بسیاری از کشورها بهتر این است که خرمای فلهای بخرند و در کشور خود بسته بندی کنند. به دلیل قوانین مالیاتی و گمرکی و همچنین گرانی بستهبندی ترجیح بسیاری از مشتریهای جهانی ما این است که خرما را در کشور خودشان بستهبندی کنند. این مسئله البته به دلیل گرانی مواد اولیه و بستهبندی در کشور ما هم است، اما بیشتر به قوانین گمرکی آن کشورها مربوط میشود. بنابراین این بدان معنی نیست که کیفیت بستهبندی خرماهای ایرانی بد است یا ما نمیتوانیم چنین کیفیتی از بستهبندی ارائه دهیم. بلکه این ترجیح کشور مقصد است که تعیین میکند ما چگونه محصولمان را صادر کنیم.
ثبت نظرات و دیدگاه شما