مزایای خرید میوه از سامانه بازرگام

مزایای طرحی که به دنبال حمایت از مصرف کننده است

مزایای طرحی که به دنبال حمایت از مصرف کننده است
شهرنشینی و گذر از زندگی سنتی علاوه بر مزایای بیشماری که به بشریت عرضه کرده باعث رشد تکتولوژی و امکان استفاده از ظرفیت‌های این بستر در تمامی شئونات زندگی شده است. امروزه اغلب فعالیت‌ها، به سمت استفاده از ظرفیت‌های بی نظیری که این بخش در اختیار افراد قرار داده رفته است. در روزگاری که کسب و کارها با استفاده از اینترنت و شکل گیری پلتفرم‌ها، شکل دیگری به خود گرفته، قطعا خرید مایحتاج زندگی هم کمتر به شیوه قدیمی انجام می‌شود، چرا که شتاب زندگی شهرنشینی و شیوع کرونا در چند سال اخیر با عث تغییر سبک زندگی افراد و ایجاد فرصت‌هایی نو در زندگی شده که در گذشته حتی دور از ذهن بود.
: 3301

امروزه افراد برای صرفه جویی در وقت و انرژی استقبال زیادی از خرید اینترنتی دارند؛ پوشاک، ملزومات خانگی و تمامی مایحتاج زندگی بشری در فضای اینترنت به فروش می‌رسند. اما در این میان شاید خرید آنلاین میوه، همانند سایر محصولات چندان رایج نباشد و عده کمی از افراد نسبت به این کار اقدام کنند، ولی این موضوع چند سالی است انجام می‌شود و فروشگاه‌هایی نظیر دیجی کالا، هایپر مارکت و ... اقدام به عرضه اینترنتی میوه و مواد غذایی می‌کنند و مشتریان خاص خود را دارند.

در چند سال اخیر هم بحث توزیع محصولات اساسی از طریق سامانه بازرگام مطرح و در مورد برخی از کالاها اجرایی شد. حالا این سامانه و پلتفرم‌هایی نظیر آن قرار است در ایام نوروز میوه خانوارها را تهیه و با قیمتی مناسب تر از بازار توزیع کنند؛ اما اینکه تا چه اندازه مورد استقبال مردم واقع شود، هنوز مشخص نیست.

عدم دسترسی اقشار کم درآمد به اینترنت

یکی از انتقاداتی که به بازرگام، وارد بوده ، این است که کارشناسان این سامانه، که مدعی حمایت از قشر کم درآمد جامعه هستند، آیا به این موضوع اندیشیده‌اند که مصرف کننده‌ای که  عمدتا از اقشار کم درآمد جامعه است  و معمولا  دسترسی کمتری به اینترنت دارد چگونه می‌تواند از مزایای این طرح بهره مند شود! از آنجا که اولین شرط استفاده  از این طرح برخورداری از اینترنت و آشنایی با نحوه استفاه از آن است، می‌توان گفت این انتقاد بجا است و بهتر است صاحبنظران و کارشناس امر، تدابیری جهت رفع این موضوع اتخاذ کنند تا تمامی اقشار جامعه بتوانند از این مزیت برخوردار شوند.

مزایای خرید از بازرگام

اما فارغ از این مشکل می‌توان مزایای زیادی برای این سامانه عنوان کرد. اولین مزیت همان نحوه خرید کردن است که شما با یک گوشی هوشمند متصل به اینترنت، به‌راحتی می‌توانید میوه‌ها را سفارش دهید. بازده زمانی تحویل میوه‌ها هم مناسب است؛ به طور مثال وقتی ساعت ۱۸ خریدتان را انجام دهید ، ساعت ۲۱ میوه‌ها را تحویل گرفته و حقیقتا ۳ ساعت زمان، قابل قبولی محسوب می‌شود.

کیفیت میوه‌ها مشخص است

از سمتی موجودی و تنوع میوه‌ها را هم می‌توان قابل قبول دانست. البته خبری از میوه‌های عجیب و غریب که در برخی سامانه‌ها مثل سوپر مارکت دیجی‌ کالا وجود دارد نیست، اما میوه‌ و صیفی‌جات روزمره به طور معمول وجود دارد. کیفیت میوه‌ها از یک نوع هم با دو عنوان «مهمون» و «خونه» دسته بندی شده است.

امکان مرجوع کردن میوه‌ها

از سوی دیگر، پس از ثبت خرید یک اپراتور با شما تماس گرفته و هماهنگی لازم جهت تحویل محصول را انجام می‌دهد، پس از تحویل میوه‌ها نیز بار دیگر  تماس می‌گیرد و از شما درباره کیفیت کالاها می‌پرسد. نکته قابل توجه در این بخش، تاکید اولیه اپراتور بر عدم تحویل گرفتن میوه‌هایی است که کیفیت لازم را ندارند. این مورد نشان می‌دهد که کیفیت خدمات برای بازرگام اهمیت بالایی دارد.

توزیع میوه  ۲۵ درصد زیرقیمت بازار

در نهایت مهم ترین مزیت این سامانه در توزیع میوه با نرخ مصوب و پایین تر از بازار است، موضوعی که در شرایط اقتصادی حال حاضر بیش از هر  مزیتی  مورد توجه خانواده‌ها بوده و تقاضا برای خرید از طریق این سامانه را افزایش می‌دهد. 

بر همین اساس مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی، از توزیع میوه شب عید با ۲۵ درصد زیرقیمت بازار به صورت آنلاین خبر داد و گفت: امسال توزیع میوه به صورت هوشمند و در کلانشهرها، درب منازل خواهد شد.

قطعا بازرگام، همانند هر سامانه دیگری با مشکلاتی مواجه است و کمبودهایی دارد، اما با کمی تفکر و جمع بندی می‌توان به این نتیجه رسید که این طرح می‌تواند در دنیای کنونی که همه چیز به سمت پیشرفت و برخورداری از مواهب تکنولوژی رفته، کمک بزرگی به سهولت یک خرید مطمئن و باصرفه برای مصرف کننده کرده و جرقه‌ای برای رشد  و توسعه بیشتر پلتفرم‌هایی  از این دست باشد. اتفاقی که مدتی است شاهد آن هستیم؛ به طوری که اخیرا  پلتفرم‌های موفقی وارد این حوزه شده‌اند که سعی دارند با حذف واسطه‌ گری و سودجویی فضا را برای زندگی بی دغدغه شهروندان فراهم کرده و به تحقق اهداف والای حمایت از مصرف کننده سرعت بخشند.

کشاورزان پرس/ اعظم صفایی

رفتن به بالا