مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان در حوزه کشاورزی مطرح کرد:

هدف اصلی ما اعتماد سازی در جامعه کشاورزی است

هدف اصلی ما اعتماد سازی در جامعه کشاورزی است
شبکه جام جم، سشنبه 10 اسفندماه در برنامه " فناوران " میزبان یکی از کارآفرینان برجسته کشور بود؛ این برنامه به معرفی فعالیت‌های یک شرکت دانش بنیان در حوزه کشاورزی پرداخت..
: 3354

به گزارش کشاورزان پرس، دکتر «مهدی غلامی» مدیر عامل شرکت توسعه و تجارت بین الملل کسب و کار در این برنامه در خصوص شیوه کار پلتفرم " اگرینیتو" توضیح داد: نحوه کار این پلتفرم به این صورت است که در ابتدا تقاضایی بر روی پلتفرم ما می‌نشیند و افرادی که توانایی پاسخگویی به آن را دارند، اعلام آمادگی می‌کنند. این تقاضا می‌تواند از جنس یک محصول کشاورزی باشد که قابلیت صادراتی دارد و یا تجهیزات و حتی خدمات کشاورزی باشد. لازم به ذکر است که رویکرد ما در این فعالیت، صادراتی، با محوریت تقاضا است.

این کارآفرین در پاسخ به این پرسش مجری برنامه که " آیا این پلتفرم، کشاورز را یک صادرکننده معرفی می‌کند "؟ گفت: عملا کار اصلی ما حذف دلالی‌های کاذب است؛ درواقع ما راه‌های میان بری را ایجاد کرده‌ایم تا مسیر طولانی رسیدن یک محصول به بازار( داخلی یا صادراتی) کوتاه تر شود. این رویه راه را برای حذف واسطه گری کاذب هموار می‌کند؛ در عمل  ما یک واسطه هستیم به نحوی که تقاضا وارد پلتفرم ما می‌شود و از طرفی دیگر کسانی که می‌توانند پاسخگو باشند، پاسخ می‌دهند. این تقاضا هم از داخل و هم از خارج کشور بوده و هیچ محدودیتی قائل نشده‌ایم.

وی در ادامه در خصوص استقبال کشاورزان از این طرح و جذابیتی که این شیوه فعالیت برای این قشر دارد، اظهار داشت:  فعالیت از این طریق جذاب است اما در عوض این مشکل هم وجود دارد که فرهنگ کشاورزی ما فرهنگی سنتی است و علاوه بر این موضوع ما یک سری چالش‌ها در زیست بوم کشاورزی داریم اما اگر بتوانیم اثرگذاری زیرساختی ایجاد شده را با حمایت‌هایی که از ما صورت می‌گیرد، ایجاد کنیم، قطعا می‌تواینم این نقش را به خوبی ایفا کنیم و اثرگذاری لازم را برای اینکه محصول کشاورزی ما با ساده ترین راه و بهترین کیفیت به دست بازارهای بین المللی برسد بر بستر شبکه تجاری کشاورزی که ایجاد کرده‌ایم، نهادینه کنیم.

مدیرعامل این شبکه تجاری کشاورزی در پاسخ به این پرسش که آیا در این پلتفرم،  راهکاری در مواجه با گرانی یک شبه برخی از محصولات کشاورزی اتخاذ شده تا از صادرات محصول  گران شده در آن برهه زمانی  ، جلوگیری شود؟ گفت: قطعا با توجه به ذات اصلی شبکه‌های تجاری آنلاین، می‌توان گفت یکی از اهداف اصلی ایجاد چنین بستری، شفافیت بخشی و کسب اعتماد متناسب با نیاز بازار است تا هم تقاضا پاسخ داده شود و هم به دنبال آن بازار تنظیم شود. با حمایت از این زیرساخت، شفاف سازی و تعادل بین عرضه و تقاضا صورت می‌گیرد و هدف اصلی که همان اعتمادسازی در جامعه کشاورزی است، محقق می‌شود.

وی در خصوص جزئیات خدماتی که پلتفرم " اگرینیتو" ارائه می‌دهد، اظهار داشت: این پلتفرم بازار عرضه و تقاضای محصولات، نهاده‌ها و خدمات کشاورزی است و در اختیار همه افرادی که به شکل عمده فعالیت می‌کنند، قرار دارد. "اگرینیتو" علاوه بر زیرساختی که ایجاد کرده، یک شبکه نمایندگی دارد که در این حوزه به فعالیت می‌پردازند؛ این نماینده‌ها از میان افراد روستایی یا فارغ التحصیلان کشاورزی در یک دهستان یا بخش، می‌توانند در اکوسیستمی که ایجاد کرده‌ایم به عنوان نماینده ما اثرگذاری کنند. هر کدام  ازهر محصول و مستندی که در این پلتفرم می‌گذارند؛ جایزه‌ای دریافت می‌کنند و می‌توانند از تخفیف‌ها استفاده کنند.

غلامی افزود: علاوه بر این ما امکاناتی را در اختیار این نماینده‌ها قرار داده‌ایم تا جذابیت را برای اثرگذاری در این پلتفرم بیشتر کنیم؛ از جمله یک خط اعتباری تا از طریق این خط بر بستر پلتفرم، خرید و فروش خود را انجام دهند  و در کنار این امکانات از مشاوره و آموزش‌های رایگان ما برخوردار شوند. درواقع  برای نماینده‌ها، یک نقدینگی در نظر گرفته‌ایم که سقف مشخصی دارد و متناسب با آن می‌توانند از خط اعتباری و نقدینگی استفاده کنند.

این کارآفرین ادامه داد: علاوه براین یک سری امکانات و زیرساخت‌های دیگری که ارائه میکنیم، اختصاص  بیمه‌های تخصصی و پارامتری به کشاورزان و تجار در حوزه کشاورزی است. البته بحث آموزش و مشاوره یکی از مباحث جدی ما است که خلا آن در جامعه کشاورزی دیده می‌شود. برای این بخش از توان فارغ التحصیلان کشاورزی و اساتید این حوزه استفاده کرده‌ایم تا با برگزاری وبینارهای آموزشی، به افراد مشاوره تک به تک بدهند .

مدیر شبکه تجاری "اگرینیتو" افزود: یکی از اقدامات خوبی که در حال انجام آن هستیم، بحث تهاتر محصولات کشاورزی است. در این بخش به طور نمونه کشاورزان عملا می‌توانند کود را با یک محصول کشاورزی تهاتر( مبادله کالا به کالا)  کنند که این موضوع جذابیت کار را بالا می‌برد. علاوه بر این حتی کشاورزان می‌توانند تجهیزات کشاورزی را اجاره دهند، به طور نمونه کشاورز به تراکتور تنها 3 ماه از سال نیاز دارد و 9 ماه از سال از آن استفاده نمی‌کند، با امکانی که فراهم کردیم می‌تواند، تراکتور خود را اجاره دهد و با هم صنفان خود تبادل داشته باشد.

رفتن به بالا