یک کارشناس حوزه کارآفرینی:

از درون دانشگاه هیچ نوع کارآفرینی رخ نخواهد داد

از درون دانشگاه هیچ نوع کارآفرینی رخ نخواهد داد
یک کارشناس حوزه کارآفرینی گفت: بسیاری از کارشناسان معتقدند که یکی از چالش‌های موجود بر سر راه ارتباط میان دانشگاه و کارآفرینان، نبود هماهنگی کافی میان وزارت علوم، وزارت اقتصاد، معاونت علمی ریاست جمهوری و سایر بخش‌های مرتبط دیگر است. حال باید بررسی کرد که در سال‌های گذشته دانشگاه و کارآفرینان تا چه میزان با یکدیگر پروژه‌های مشترک تعریف کردند و از چه ابزارهایی برای ارتقای این روابط باید استفاده کرد.
: 3859

به گزارش کشاورزان پرس به نقل از ایسنا، غلام‌حیدر ابراهیم بای‌سلامی در این خصوص اظهار داشت: با تغییراتی که در اقتصاد جهانی رخ داده، نوآوری و خلاقیت از اصول مهم پیشرفت و توسعه به شمار می‌رود و به همین علت ارتباط موثر دانشگاه با کارآفرینان و پیشران‌های اقتصادی از الزامات مهم توسعه محسوب می‌شود. برای مثال شرکت ژاپنی تویوتا طی پنج سال آینده حدود ۵۰ میلیون دلار برای تأسیس مراکز تحقیقاتی مشترک با دانشگاه‌های فناوری ماساچوست و استنفورد سرمایه‌گذاری خواهد کرد. محققان این مراکز بر روی ساخت سیستم‌هایی کار خواهند کرد که از هوش مصنوعی برخوردارند.

وی افزود: بسیاری از کارشناسان معتقدند که یکی از چالش‌های موجود بر سر راه ارتباط میان دانشگاه و کارآفرینان، نبود هماهنگی کافی میان وزارت علوم، وزارت اقتصاد، معاونت علمی ریاست جمهوری و سایر بخش‌های مرتبط دیگر است. حال باید بررسی کرد که در سال‌های گذشته دانشگاه و کارآفرینان تا چه میزان با یکدیگر پروژه‌های مشترک تعریف کردند و از چه ابزارهایی برای ارتقای این روابط باید استفاده کرد.

بای‌سلامی با تاکید بر اینکه از درون دانشگاه هیچ نوع کارآفرینی رخ نخواهد داد، گفت: کارآفرینی پدیده ای اجتماعی است و از دل جامعه نشات می‌گیرد. در واقع دانش‌های مبتنی بر نوآوری خلاقیت خمیرمایه کارآفرینی هستند که باید از فناوری و دانش روز بهره مند باشند. دانشگاه اگر بنا را بر اداره بروکراتیک قراردهد، چیزی جز چند مقاله و کتاب از آن خارج نمی‌شود. دانشگاه کارآفرین دانشگاهی است که کسب و کارهای جدید را بر مبنای نوآوری و فناوری‌های به روز ترویج و تبلیغ می‌کند و با نگاهی علمی به کارآفرینی در جامعه می‌پردازد. کارآفرینی‌هایی که تکیه بر خلاقیت و دانش روز نداشته باشد و دانشگاه را مبنای کار خود قرار ندهد، محکوم به شکست خواهد بود و به نوعی می‌توان آن را ابتر نامید.

وی افزود: اگر استیو جابز، بیل گیتس و ایلان ماسک در این حوزه رشد و نمو داشتند، قطعا مصرف کننده خوراکی بودند که دانشگاه آن را تولید کرده است. در دانشکده کارآفرینی باید نوآوری، خلاقیت، تعهد، انگیزه پیشرفت و روحیه ریسک پذیری را در جوانان و کارآفرینان مستعد نهادینه کرد. با بسترهای جدید از جمله اینترنت اشیاء، متاورس و نظایر آن که در جهان فراگیر شده باید در این حوزه از رویکردهای تخصصی بهره گرفت تا گام به گام با این پیشرفت‌ها و تغییرات حرکت کرد.

این استاد و کارشناس حوزه کارآفرینی در پاسخ به این سوال که ارتباط دانشگاه با کارآفرینان و پیشران‌های اقتصادی را چگونه ارزیابی می‌کنید گفت: ما به این علت که نتوانستیم در دانشگاه‌ها بستری را برای ارتباط با کارآفرینان و پیشران‌های اقتصادی طراحی کنیم، وضعیت کنونی با شرایط مطلوب فاصله دارد. باید مسائل اقتصادی، سیاسی و فرهنگی که کارآفرین با آن سر و کار دارد را روی میز دانشگاه قرار دهیم و دانشگاه هم وظیفه دارد که پاسخ‌ها و علم مفید و موثر و پیشرو را در اختیار کارآفرین قرار دهد.

اما به گفته وی در وضعیت فعلی دانشگاه بسیار منزوی است و کارآفرینی به شکل زنجیره وار مدیریت زنجیره تامین و مدیریت زنجیره ارزش را به یکدیگر متصل نکرده و دچار نابسامانی‌های شده است. باید تلاش کنیم که میان دانشگاه و کارآفرینی ارتباط برقرار شود که پس از ترویج این مفاهیم  تازه مدیریت در عصر جدید معنایی تازه پیدا می‌کند.

رفتن به بالا