رییس اداره امور فناوری‌های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی مازندران :

اقتصادی تر شدن کشت برنج از مزیت های ساخت کمباین برداشت برنج در کشور

اقتصادی تر شدن کشت برنج از مزیت های ساخت کمباین برداشت برنج در کشور
رییس اداره امور فناوری‌های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت:از آن جایی که تا ۶۰ درصد ساخت و تولید کمباین در یکی از شرکت های ماشین آلات کشاورزی درداخل کشور انجام می شود، به همین اندازه از خروج ارز جلوگیری می شود
: 4077

به گزارش کشاورزان پرس به نقل از ایرنا، بهمن نادری روز چهارشنبه درگردهمایی برداشت برنج کشور که با حضور رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در ساری برگزار شد، افزود: اکنون ۶ هزار و ۵۰۰ دستگاه کمباین که معاینه فنی آن انجام شده است، آماده برداشت محصول شالی هستند.

وی با اظهار این که هفته آینده نخستین برداشت رسمی شالی در مازندران انجام خواهد شد، تصریح کرد: طبق برنامه و با توجه به افزایش تقاضای کشاورزان ، پیش بینی می شود تا ۹۵درصد برداشت شالی با دستگاه ویژه درو  شود.

رییس اداره امور فناوری‌های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی مازندران با توضیح این که سالانه حدود ۱۰ درصد کمباین های مخصوص درو شالی باید نوسازی شود، گفت: با توجه به بومی سازی ساخت و تولید کمباین مخصوص برنج ، سالانه واردات ۵۰۰ تا ۶۰۰دستگاه کمباین جدید به داخل کشور کم خواهد شد.

وی با توضیح این که اکنون حداقل سرمایه گذاری برای واردات هر یک دستگاه کمباین حدود ۲۴ تا ۲۵هزار دلار است، ادامه داد: از آن جایی که تا ۶۰ درصد ساخت و تولید کمباین در یکی از شرکت های ماشین آلات کشاورزی درداخل کشور انجام می شود، به همین اندازه از خروج  ارز جلوگیری می شود.

نادری با ذکر این نکته که با برداشت مکانیزه برنج در مازندران ریزش و یا ضایعات شالی در زمان درو به کمتر از سه درصد رسیده است، بیان داشت: کاهش هزینه برداشت و اقتصادی تر شدن کشت برنج از مزیت های این فناوری است.

بررسی آمارهای سازمان جهاد کشاورزی مازندران نشان می دهد که امسال  حدود ۲۱۶ هزار هکتار از زمین های شالیزاری استان زیر کشت برنج رفته که ۱۴۸ هزار هکتار آن ارقام محلی بویژه طارم هاشمی و ۶۹ هزار هکتار هم زیر کشت ارقام کیفی پرمحصول قرار گرفت.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز در این گردهمایی از تخصیص ۲۰۰میلیارد تومان تسهیلات کم بهره برای توسعه مکانیزاسیون کشاورزی استان در سال زراعی جاری خبر داد و گفت: کشاورزی مقوله مهم در امنیت غذایی است و لازم است برای رسیدن به تولید پایدار از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کنیم.

حسن عنایتی با تاکید بر این نکته که با توجه به ارزش زمین های کشاورزی استان به لحاظ قیمت زمین و اهمیت تولیدات محصولات کشاورزی ، اقتصادی شدن فعالیت های کشت و کار  بسیار مهم و ضروری است، افزود: برای کاهش مناسب هزینه های تولید برنج ، نهاده های کشاورزی و ماشین آلات باید بدرستی مورد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه داد: حمایت‌های خوبی از توسعه مکانیزاسیون کشاورزی کشور صورت گرفته که در کاهش هزینه ها و افزایش کمیت و کیفیت تولید موثر بوده است. نیاز و تقاضا در بخش توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در استان زیاد است و دولت نیز به این موضوع اهتمام ویژهای دارد چراکه حدود ۷۰ درصد از تسهیلات مکانیزسایون کشاورزی اسمال بیشتر از سال گذشته شده است.

عنایتی رویکرد وزارت جهاد کشاورزی را افزایش بهره‌وری با استفاده زا دانش و فناوری های نوین دانست و اظهار داشت:  همسو با این رویکرد علاوه بر تامین بذور گواهی شده ، تامین نهاده ها و توسعه کارنده‌ها و ماشین‌های کشاورزی مورد تاکید است.

وی از مازندران به عنوان استان‌ پرظرفیت در استفاده از ماشین‌های برداشت غلات نام برد و گفت :  بومی‌سازی و تولید داخلی ماشین‌های کشاورزی مورد نیاز مورد توجه و حمایت دولت است تا هم هزینه تولید کاهش بیابد و هم مانع خروج ارز از کشور شود.

این مسوول کشاورزی مازندران به اهمیت کاهش ضایعات برداشت با استفاده از ماشین‌های مخصوص محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: کاهش قیمت تمام شده ماشین‌آلات کشاورزی همراه با افزایش کیفیت تقاضای کشاورزان است که باید به این نیاز توجه ویژه شود. امروز با اهتمام دولت  تعرفه خدمات ماشین‌های کشاورزی بگونه‌ای است که هم کشاورز و هم صاحبان ماشین‌آلات رضایتمندی داشته باشند.

مازندران با تولید سالانه حدود یک میلیون تن برنج سفید ، ۴۲درصد برنج مورد نیاز کشور را تامین می کند.

رفتن به بالا