نائب رئیس سندیکای صنایع کنسرو ایران:

هنوز قیمت رب گوجه فرنگی تعیین تکلیف نشده است

هنوز قیمت رب گوجه فرنگی تعیین تکلیف نشده است
نائب رئیس سندیکای صنایع کنسرو ایران اظهار داشت:دستگاه‌های متعددی در حوزه تعیین قیمت صنایع کنسروی مخصوصا رب گوجه فرنگی می‌توانند ورود پیدا کنند.
: 4165

مسعود بختیاری اظهار داشت: در بحث قیمت گذاری سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده متولی بحث آنالیز قیمت‌ها و قیمت گذاری است از طرف دیگر، متولی بخشی از امورات ما وزارت صنعت معدن و تجارت است و وزارت جهاد کشاورزی بر اساس قانون انتزاع، متولی صنایع تبدیلی است. متن کامل این گفتگو را در ادامه می‌خوانید.

مجری: چرا قیمت رب تعیین تکلیف نمی‌شود؟

بختیاری: به گمانم این پرسش را شما باید از عزیزان مسئول بپرسید که براستی چرا پس از گذشت بیش از سه ماه پیگیری‌های مداوم سندیکای صنایع کنسرو ایران و تولید کنندگان هنوز قیمت رب گوجه فرنگی تعیین تکلیف نشده است این پرسش ما نیز هست.

مجری: به نظر شما چه موانعی وجود دارد؟

بختیاری:‌ای کاش در این گفتگو دعوت بعمل می‌آمد از عزیزان صاحبنظر و تصمیم گیر درحوزه جهاد کشاورزی و همین طور سازمان حمایت که عزیزان ما در یک گفتگوی دو یا سه طرفه به این مبحث مهم می‌پرداختیم. اما آن چیزی که ما برداشت کردیم واقعا یک مقداری اوضاع را نگران کننده می‌بینیم.

دستگاه‌های متعددی داریم که در این حوزه می‌توانند ورود پیدا کنند در بحث قیمت گذاری این سازمان حمایت است که متولی بحث آنالیز قیمت‌ها و قیمت گذاری است از طرف دیگر، چون ما صنعت هستیم به یک نوعی متولی بخشی از امورات ما وزارت صنعت معدن و تجارت است و بر اساس قانون انتزاع متولی صنایع تبدیلی وزارت جهاد کشاورزی است.

ما سه تا متولی به نظر می‌رسد داریم نخست سازمان حمایت بعنوان دستگاه اصلی در مباحث آنالیز قیمت‌ها و قیمت گذاری. دوم وزارت صمت که متولی حوزه صنعت است و بواسطه قانون انتزاع متولی اصلی صنایع تبدیلی وزارت جهاد کشاورزی است. ما جلسات مختلف و مکاتبات فراوان و پی در پی مذاکرات بسیاری با این سه دستگاه داشتیم و وقتی که با هر کدام از این دستگاه‌ها ما وارد مذاکره می‌شویم عزیزان خیلی بهتر و دقیق‌تر و کارشناسی شده‌تر از ما بر این باورند که اساسا دو کالایی که مشمول قیمت گذاری پیشینی شده در حوزه صنایع تبدیلی کنسرو سازی مانند کنسرو ماهی و کنسرو رب گوجه فرنگی اساسا نباید مشمول قیمت گذاری پیشینی باشد. این‌ها را آقای حسنی مقدم بهتر از بنده اشراف دارند به دلایل مختلف.

نخست این که این کالا‌ها کالای اساسی نیستند یعنی صنعت ربی که ما میزان مصرف سرانه اش در طول سال چیزی حدود ۴-۵ کیلوگرم است یا کنسروماهی به مراتب کمتر از این است آیا باید وقت وزرای محترم و معاون اول محترم کشور صرف قیمت گذاری این کالا‌ها شود آنهم در یک پروسه طولانی بیش از سه ماه هنوز به نتیجه نرسد؟ کالا‌هایی که ما تولید کنندگان فراوانی داریم یعنی تکثر تولید کنندگان و تنوع محصولات باعث می‌شود که در بازار آزاد خود تولید کنندگان به رقابت سازنده بپردازند با همدیگر و این رقابت خود به خود باعث تعدیل قیمت این دو کالا می‌شود. وقتی ما انحصاری در تولید نداریم تمامی این موارد از طرف دیگر رب گوجه فرنگی یک محصول فصلی است ما چگونه می‌خواهیم برای یک محصول فصلی در یک دوره کوتاهی گوجه فرنگی باید تبدیل به رب بشود ما این کالا‌ها را مشمول قیمت گذاری پیشینی بکنیم. تمامی مواردی که من عرض می‌کنم جناب آقای حسنی مقدم صحه می‌گذارند.

من مشخصا استدعا می‌کنم جناب اقای حسنی مقدم که قطعا مواردی که بنده عرض می‌کنم مورد تاییدشان خواهد بود یک برنامه ریزی بفرمایند از طریق وزارت جهاد کشاورزی مکاتبه‌ای با ستاد تنظیم بازار شود، چون وزارت کشاورزی است که متولی این حوزه است و این دو کالا را از شمول قیمت گذاری پیشینی خارج کنند.

میهمان دوم تلفنی: مجید حسنی مقدم معاون دفتر بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی

حسنی مقدم: رب گوجه فرنگی ما از چهار فصل سال تولید داریم با درصد‌های مختلف. تابستان نزدیک به ۴۷ درصد گوجه فرنگی که در طول سال تولید می‌شود مربوط به تابستان است. طبیعتا صنعت رب بعنوان یک صنایع تبدیلی مهم برای ما شناخته می‌شود و ما برای این که مصرف را در کل سال مدیریت کنیم صنعت رب می‌تواند خیلی مهم باشد بیش از ۴۳۳ واحد تولیدی رب گوجه ما داریم با ظرفیت اسمی ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تن. پس بنابراین برای ما بسیار مهم است صنعت رب گوجه فرنگی. مواردی که فرمودند بنده هم تایید می‌کنم بهرحال مصوبه‌ای بود که این تحت عنوان قیمت گذاری پیشینی قرار بگیرد مااقداماتمان را انجام دادیم سازمان حمایت کارش را انجام داد ما مکاتبه کردیم با سازمان حمایت و با برای ستاد تنظیم بازار فرستادیم انشاالله تصمیم گیری خواهد شد.

مجری: چه زمانی؟

حسنی مقدم: ما کار خودمان را انجام دادیم و برای ستاد تنظیم بازار ارسال کردیم انشاالله پیگیری می‌کنیم که در اسرع وقت این کار انجام شود.

مجری: یک نکته‌ای را آقای بختیاری اشاره کردند و شما هم تایید کردید که بخش عمده تولید گوجه فرنگی در این فصل تابستان است و با توضیح آقای بختیاری ضروری است که هر چه زودتر با توجه به این مسئله تعیین تکلیف شود.

حسنی مقدم: ما پیگیر مسئله هستیم لازم بود که مکاتبات اولیه انجام شود بین ما و سازمان حمایت و توافقات انجام شود با خود سندیکا هم ما نشست داشتیم. در طول یک ماه گذشته کار‌های مربوط به قیمت و این‌ها انجام شده مرحله تصمیم گیری است که انشاالله ...

مجری: چه پاسخی گرفتید؟

حسنی مقدم: هر قیمتی که مشخص می‌شود یک مرجعی باید تایید کند فعلا در چارچوب ...

مجری: مشخصا در درخواستی که با سازمان حمایت بوده موضوع مکاتبه تان چه بوده؟

حسنی مقدم: موضوع این که، چون مرجع رسمی قیمت و کارشناسی قیمت سازمان حمایت از مصرف کنندگان است همکاران محترممان همکاری کردند هم نشست با خود سندیکا داشتند آنالیز کردند ...

مجری: مکاتبه‌ای که وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه داشته مشخصا چه درخواستی کرده است؟

حسنی مقدم: برای این که ما فرآیند تولیدمان روند مثبت و مناسبی داشته باشد باید قیمت واقعی باشد من از واژه قیمت واقعی استفاده می‌کنم نه بالا نه پایین. قیمتی که هزینه تولید را پوشش بدهد سود معقولی برای تولیدکننده داشته باشد که استمرار تولید داشته باشد و این زنجیره از مزرعه تا سفره را بتواند مدیریت کند.

مجری: فصل تابستان که خودتان هم اشاره کردید که بخش عمده تولید رب گوجه فرنگی در این فصل است این فصل را ما رد کنیم و هنوز تعیین تکلیف نشده باشد طبیعتا در واقع شدن قیمت اثر می‌گذارد و قیمت را متفاوت می‌کند.

حسنی مقدم: بحث این نیست که این فصل را رد کنیم عرض کردم که همه دارند تلاش می‌کنند که انشاالله این کار هر چه سریعتر انجام شود.

بختیاری: در تاریخ ۱۴/۴ جناب آقای عسگرزاده معاون توسعه بازرانی وزارت جهاد کشاورزی مکاتبه‌ای خطاب به جناب آقای بیک زاده سرپرست وقت سازمان حمایت می‌کنند در آن مکاتبه دقیقا اشاره می‌شود با توجه به جلسه‌ای که با تولید کنندگان عمده و سندیکای صنایع کنسرو داشتند با توجه به افزایش هزینه‌های تولید با قیمت ۴۵ هزار تومان برای مصرف کننده رب کنسرو ۸۰۰ گرمی مووافقت بعمل می‌آید و بعد تا جایی که ما اطلاع داریم سازمان حمایت هم متناسب با همین مکاتبه‌ای را می‌کند خطاب به ستاد تنظیم بازار از آن تاریخ تاکنون به دفعات جلسه ستاد تنظیم بازار تشکیل شده است آخرین بار روز چهارشنبه هفته گذشته بنده به اتفاق دو تن از اعضای هیئت مدیره سندیکای صنایع کنسرو و یکی از تولید کنندگان عمده رب گوجه فرنگی خدمت جناب آقای محراب رسیدیم که ایشان حدود خیلی زیادی شخص تصمیم گیرنده‌ای هستند در ستاد تنظیم بازار و آنجا این مسائل را مطرح کردیم و واقعا گلایه‌های تولید کننده‌ها را نسبت به روند طولانی و پیچیده واقعی سازی قیمت‌ها، ما هم با آقای حسنی مقدم کاملا موافقیم ما دنبال واقعی سازی ققیمت‌ها هستیم، اما واقعیت این است که این عدد ۴۵ هزار تومانی هم که آنجا مطرح شده مطلقا دربرگیرنده سود منطقی سود تولید کنندگان نیست این تولید کنندگان هستند که با درک شرایط فعلی کشور آمده اند و ایثارگرانه تلاش کردند این محصول را با قیمت مناسبی و بدون سود منطقی و چه بسا در حاشیه کمی از زیان این کالا را به بازار عرضه کنند انتظار داریم که عزیزان جدای از این که این قیمت را واقعی می‌فرمایند این دو کالا را که ... که مثل همین مشکل را برای کنسرو ماهی تن داریم و واقعا آن صنعت هم با چالش زیادی مواجه است.

مجری: جمع بندی را بشنویم و واقعا این دغدغه است؟

حسنی مقدم: من یک اصلاح کوچکی بکنم ما هیچ قیمتی را تایید نکردیم مکاتباتی که کردیم و قیمتی را که دادیم، چون طبق قانون وظیفه سازمان حمایت است که قیمت را مشخص کند و تایید کننده در حال حاضر ستاد تنظیم بازار است. من امیدوارم که هر چه سریعتر این مسئله به سرانجام برسد و ما هم وظیفه مان است که هر چه سریعتر این اتفاق بیفتد.

بختیاری: به گمان شما واقعا این دو کالا نباید از شمول قیمت گذاری پیشینه خارج شود بعنوان یک متخصص و کارشناس این دو حوزه؟

حسنی مقدم: من اعتقاد دارم که آنچه که بازار را به آرامش می‌رساند و آنچه منطق و معقول است باید انجام بشود و امیدواریم که بحث این پیشینی و پسینی که هست به یک نقطه مطلوبی برسد.

رفتن به بالا