مدیرکل نظام های بهره برداری تعاون روستایی:

بدنبال یکپارچه‌سازی اراضی و افزایش درآمد کشاورزان هستیم / توسعه کشاورزی صنعتی با توانمندسازی نظام‌های بهره‌برداری / خرد بودن اراضی از چالش‌های اساسی کشاورزی است

حمید زارعی قنات نوعی
توسعه کشاورزی صنعتی با توانمندسازی نظام‌های بهره‌برداری محقق می‌شود.
: 1027

توسعه کشاورزی صنعتی با توانمندسازی نظام‌های بهره‌برداری محقق می‌شود.

مدیرکل نظام‌های بهره‌برداری سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور گفت: افزایش بازدهی و بهره‌وری از منابع آب و خاک و توسعه کشاورزی صنعتی منوط به توانمندسازی نظام‌های بهره‌برداری است.

حمید زارعی قنات‌نویی یکی از دغدغه‌های اصلی بخش کشاورزی کشور را ایجاد نظام بهره‌برداری با هدف مدیریت بهره‌برداری و نگهداری از شبکه آبیاری دانست و افزود: افزایش بهره‌وری از منابع تولید، افزایش درآمد بهره‌برداران کشاورزی و افزایش کارایی و اثر بخشی نظام‌های بهره‌برداری از اهداف این طرح است.

وی همچنین، سازماندهی کشاورزان با استفاده از ظرفیت و افزایش توان مدیریتی بهره برداران را امری ضروری دانست و اظهار داشت: توانمندسازی و پشتیبانی از شرکت‌های تعاونی تولید روستایی ایجاد شده نیز در استقرار الگوهای نظام‌های بهره‌برداری موثر است.

به گفته وی، توسعه و مدیریت نظام‌های بهره‌برداری منوط به ارتقای ساختار سنتی به سمت ساختارهای نظام‌مند و افزایش کارایی و بهره‌وری از منابع آب و خاک و تولید اقتصادی نیازمند فرآیند مداوم طراحی، ساخت و ترمیم شبکه آب‌رسانی است.

وی خرد بودن و پراکنده بودن اراضی کشاورزی را غیر اقتصادی خواند و گفت: در توسعه بهره برداری به‌دنبال اهدافی هستیم که یکی از آنها استقرار الگوهای نظام‌های بهره برداری بر اساس شاخص‌های اقتصادی، اجتماعی، زیست‌محیطی و یکپارچه‌سازی  اراضی و افزایش درآمد کشاورزان است.

وی ادامه‌داد: خرد بودن اراضی کشاورزی یکی از چالش‌های اساسی این بخش و شرکت‌های تعاونی تولید یکی از الگوهای نظام بخش بهره برداری در کشور است که سه میلیون و ۳۰۰ هکتار از اراضی کشور تحت پوشش یک‌هزار و ۴۴۵ شرکت تعاونی تولید است و ۴۲۰ هزار نفر نیز در این تعاونی ها فعال هستند.

این مقام مسوول، شرکت‌های سهامی زراعی و کشت و صنعت خصوصی را نیز از دیگر الگوهای موجود نظام های بهره برداری دانست که همگی ارتقای ارزش افزوده محصولات کشاورزی و تکمیل زنجیره ارزش را دنبال می کنند.

این مسوول با اشاره به تجمیع اراضی کوچک‌مقیاس، بر ساماندهی و اصلاح نظام‌های بهره برداری به استناد اسناد بالادستی به‌ویژه بند ۳ سیاست های کلی نظام در بخش کشاورزی تاکید کرد و گفت: توانمندسازی تعاونی‌ها گامی موثر در بازوی اجرایی و  کمک رسانی به کشاورزان است تا نهاده‌های کشاورزی، مکانیزاسیون و مدیریت منابع آب این بخش تهیه و تامین شود.

رفتن به بالا