۶۵۰ هکتار عرصه طبیعی شاهرود نهال کاری شد

نهال کاری شاهرود
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود گفت: ۶۵۰ هکتار نهالکاری با هدف بیابانزدایی، حفظ و احیای مناطق بیابانی در این شهرستان اجرا شد.
: 1085

محمدرضا کشاورزیان روز یکشنبه در گفت و گو با کشاورزان پرس به نقل از ایرنا افزود:  امسال  کاشت نهال در ۹۰۰ هکتار از عرصه های طبیعی شهرستان در دستور کار قرار گرفته که تاکنون ۶۵۰ هکتار  آن اجرا شده است.
وی با اشاره به برخی از چالش ها در کاشت و نگهداری نهال ها، اظهارداشت: حفاظت از عرصه های نهالکاری در مقابل چرای دام، هجوم جوندگان، قاچاق چوب و شرایط نامساعد اقلیمی از دغدغه های اصلی  است.

به گفته وی در راستای اجرای طرح نهالکاری ۴۵۰ هزار اصله نهال در پارک چغولگیر این اداره تولید و برای کاشت در عرصه های طبیعی آماده شده است.

کشاورزیان با بیان اینکه اجرای طرح های نهالکاری، مدیریت هرز آب، بذر پاشی و احداث بادشکن از محل اعتبارات سال گذشته اجرا می شود، ابراز داشت:  از ابتدای سال تاکنون ۱۵۰ هکتار مدیریت هرز آب و  احداث ۷ کیلومتر باد شکن در شهرستان شاهرود انجام شده است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود ادامه داد: ترویج فرهنگ نگهداری از منابع طبیعی و آموزش طبیعت دوستان ‌و گردشگران به منظور پیشگیری از هرگونه حریق احتمالی در مراتع و جنگل ها ضروری است.

وی از مردم خواست از طریق شماره تماس رایگان ۱۵۰۴ هرگونه خسارت های عمدی و غیرعمدی به عرصه های منابع طبیعی را به ماموران این اداره اطلاع رسانی کنند.

اسفندماه پارسال به مناسبت هفته درختکاری ۳۵۰ هزار اصله نهال بین مردم در شهرها و روستاها و نیز شهرداری ها توزیع شد.

وسعت مراتع و عرصه های بیابانی شهرستان شاهرود به ترتیب حدود یک میلیون و ۷۵۰ هزارهکتار و ۲ میلیون ۳۰۰ هزار هکتار است.

از ۹.۷ میلیون هکتار وسعت استان سمنان، ۵۵ درصد نواحی بیابان و خشک، ۳۸.۵ درصد مراتع، ۲ درصد اراضی کشاورزی و ۳.۶ درصد جنگل است.

رفتن به بالا