رئیس مجمع تشکل‌های بخش کشاورزی در گفت‌وگو با روستانیوز:

دولت بوروکراسی غیرضروری را حذف کند

رئیس تشکل
رئیس مجمع تشکل‌های بخش کشاورزی و عضو شورای مرکزی خانه کشاورز درباره شعار سال و عوامل تحقق آن گفت: رهبر معظم انقلاب امسال را سال «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نام‌گذاری کرده‌اند. اگر فرمایشات ایشان توسط دولت اجرا شود، قطعاً در بخش کشاورزی شاهد یک تحول اساسی خواهیم بود. اکنون شاهد هستیم که به خاطر سیاست‌های آزادسازی که دولت‌ در بخش کشاورزی اعمال کرده‌، عملاً در بخش کشاورزی حمایت‌ها به حداقل رسیده و به یکی-دو کیسه کود یارانه‌ای کاهش یافته است.
: 1134

مسعود اسدی در گفت‌وگو باکشاورزان پرس به نقل از «روستانیوز» با بیان اینکه تمام حمایت‌ها از کشاورزان قطع شده است، ادامه داد: در مقابل، حجم عمده‌ای از دستورالعمل‌ها، بخشنامه‌ها و مجوزها برای اینکه مانع بر سر راه کشاورز گذاشته شود، تولید شده است. این در حالی است که شاهد هستیم کسی که بخواهد مجوز واردات بگیرد، خیلی راحت‌تر فعالیت می‌کند. 

این عضو شورای مرکزی خانه کشاورز خاطرنشان کرد: اگر دولت بتواند مانع‌زدایی را عملی و بوروکراسی غیرضروری را حذف کند، شاهد جهش فوق‌العاده‌ای در تولید خواهیم بود. راهکارهای عملیاتی برای تحقق تولید این است که به کشورهای موفق در این زمینه نگاه کنیم. شاهد هستیم که برای اینکه تخلفی نشود، تولیدکننده را وادار می‌کنیم که یک مجوز را بگیرد، اما یک متخلف کار را بدون مجوز شروع می‌کند و هیچ برخوردی هم با او صورت نمی‌گیرد. پیشنهاد ما این است که این مجوزها حذف شوند تا کشاورزان بتوانند با تعهدی ساده کارشان را شروع کنند و اگر تخلفی کردند، با آن‌ها برخورد شود؛ نه اینکه آن‌ها را درگیر بوروکراسی چندین ماهه کنند. 

اسدی گفت: در تحقق شعار سال مردم و تولیدکننده هیچ وظیفه‌ای ندارند و به‌طور کلی وظیفه دولت است که مانع‌زدایی کند. 

وی درباره میزان اثرگذاری قوانین رفع موانع تولید عنوان کرد: این قوانین خودشان مانع‌ ایجاد کرده‌اند، چراکه اگر موثر بودند، هم‌اکنون تولیدکننده با این مشکلات مواجه نبود. مانع‌زدایی یعنی اینکه تمام این قوانین حذف و تنها مجوز تولید در بخش کشاورزی به صنف کشاورز واگذار شود.

رفتن به بالا