عملیات احیا و توسعه بیش از ۵۰۰ هکتار جنگل در سردشت آغاز شد

جنگل سردشت
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سردشت گفت: عملیات احیا و توسعه ۵۰۰ هکتار از اراضی جنگلی این شهرستان در قالب طرح های نهالکاری، بذرکاری و عملیات مراقبتی و بهداشتی آغاز شده است.
: 1146

 به گزارش کشاورزان پرس به نقل از ابراهیم رحمانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این طرح ر راستای طرح حفظ و صیانت از جنگل های زاگرس در افق چند ساله با احیا، غنی سازی و توسعه بیش از  ۲ هزار هکتار از جنگل های این شهرستان در دستور کار قرار گرفته شده است. 

رحمانی افزود: با اجرای چهار طرح شامل نهالکاری، بذرکاری، عملیات نگهداری و مراقبتی و پرورشی و بهداشتی تاکنون سطح هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی جنگلی این شهرستان زیرپوشش قرار گرفته و این طرح در آن اجرا شده است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سردشت اضافه کرد: در سال جاری نیز بیش از ۵۰۰ هکتار از اراضی جنگلی این شهرستان برای اجرای این طرح در دستور کار قرار گرفته است.

وی بیان کرد: برای اجرای این طرح که به منظور حفظ و صیانت از اراضی جنگلی این شهرستان انجام می شود، بیش از ۲۵ میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی و طرح صیانت از جنگل های زاگرس تخصیص یافته است.

رحمانی گفت: طرح احیا و توسعه با بذرکاری و نهالکاری گونه های محلی و بومی شامل بلوط، بنه، زالزالک، بادام وحشی و به طور عمده در مناطقی که به واسطه عوامل طبیعی و انسانی تخریب شده یا در مناطق فاقد پوشش و یا تنک جنگلی است، اجرا می شود.

وی با بیان اینکه در هر هکتار ۲۵۰ نهال غرس و ۲۰۰ بذر کاشته می شود، اضافه کرد: از هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی جنگلی احیاء شده در سطح ۸۰ هکتار حدود ۲۰ هزار نهال کاشته شده در هزار و ۲۷۰  هکتار بذرکاری و غنی سازی انجام شده ، بیش از هزار هکتار عملیات بهداشتی، پرورش و مبارزه با آفت و در سطح بیش از ۲۳۰ هکتار نیز عملیات نگهداری شامل آبیاری و قرق بانی انجام شده است. 

رحمانی عنوان کرد: در سالجاری نیز در بیش از ۴۷۰ هکتار از اراضی جنگلی عملیات بهداشتی، پرورشی و پاکسازی و در سطح ۳۰ هکتار نیز عملیات توسعه و غنی سازی انجام خواهد گرفت.

به گزارش ایرنا، شهرستان سردشت در جنوب آذربایجان غربی واقع شده و دارای چهار شهر، ۲ بخش، ۶ دهستان و ۲۴۶ روستا و جمعیت ۱۲۰ هزار نفر است.

 سردشت با ۹۰ هزار هکتار جنگل و ۳۰ هزار هکتار مرتع بیشترین جنگل های آذربایجان غربی را دارد؛ جنگل های این شهرستان جزو جنگل های زاگرس شمالی است که در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی های اکوتوریستی و ارزش های زندگی دارای اهمیت زیادی است.

این شهرستان دارای ۱۵۰ هزار هکتار مساحت است؛ در سطح این شهرستان همچنین یک منطقه حفاظت شده به مساحت ۱۱ هزار هکتار وجود دارد که در منطقه "میرآباد" سردشت قرار دارد که مهم‌ترین گونه‌های درختان آن شامل بلوط ایرانی، بنه، بادام وحشی، گلابی وحشی و سرو کوهی است.

رفتن به بالا