چای‌کار نمونه فومنی در گفت‌وگو با کشاورزان پرس به نقل از «روستانیوز» عنوان کرد:

ثبت رکورد برداشت ۲۷تن برگ سبز چای با حمایت مسئولان

چای کاران
چای‌کار نمونه کشور از شهرستان فومن با اشاره به برداشت ۲۷تن برگ سبز چای اظهار داشت: فارغ‌التحصیل رشته کشاورزی از دانشگاه گیلان هستم و در سال ۷۵ وارد کار تولید چای شدم. باغ چای من ۱۱هکتار مساحت دارد که در جاده ماسوله در روستاهای «کلرم» و «پیش‌حصار» قرار گرفته است و با شهر فومن ۹کیلومتر فاصله دارد.
: 1233

اکبر باشلقی با بیان این‌که شیوه کشت چای در باغ وی کاملاً مکانیزه و دارای سیستم آبیاری بارانی است، به گزارش کشاورزنا به نقل از «روستانیوز» گفت: این باغ توسط مرحوم پدرم ۶۰سال قبل ایجاد شده و در هر هکتار آن ۲۵هزار بوته چای کشت می‌شود که عمده رقم آن چینی است.

وی ادامه داد: شیوه برداشت محصول مکانیزه است و با دستگاه‌های برگ‌چین و با ۱۲کارگر که در تمام طول سال در باغ هستند، انجام می‌شود. امسال به کمک کارشناسان سازمان چای و آقای جعفرپور، رئیس اداره چای فومن، توانستیم ۲۷تن برداشت برگ سبز داشته باشیم که یک رکورد محسوب می‌شود. پیش از این میزان برداشت ۲۳تن در هکتار بود. 

باشلقی افزود: در باغ‌های چای من تغذیه خاک بر حسب آنالیز خاک و آبیاری مناسب انجام می‌شود. در این باغ‌ها پی‌اچ خاک و مهار علف‌های هرز مرتب کنترل می‌شود و به‌زراعی و جوان‌سازی به‌وسیله هرس‌های مختلف هر ساله در باغ انجام می‌گیرد تا کیفیت و کمیت محصول زیاد شود.

این چای‌کار نمونه کشور ادامه داد: مبارزه با آفات عمدتاً از روش بیولوژیکی و غیرشیمیایی است. کنه و شپشک‌ها آفات مهم چای هستند که در فصل زمستان با هرس‌ کنترل می‌شود و از بین می‌روند. هرس باغ‌های چای اهمیت زیادی دارد و به افزایش راندمان تولید کمک بسیاری می‌کند.

صندوق توسعه چای بازوی قدرتمند صنعت چای است

باشلقی با بیان این‌که عضو اتحادیه چای‌کاران و عضو صندوق توسعه چای است و از کمک‌های صندوق چه از جهت سرمایه در گردش و چه از وام‌های آن استفاده می‌کند، گفت: صندوق توسعه چای بازوی قدرتمند صنعت چای است و کمک‌های زیادی به چای‌کاران می‌کند.

وی با اشاره به این‌که اکنون چای داخلی مورد استقبال مردم قرار گرفته و واردات کنترل شده است، افزود: چای ما کیفیت بسیار زیادی پیدا کرده و سالم است. اکنون سازمان چای دارای قدرت است و هر زمان سازمان چای قدرت داشته باشد، چای هم با قدرت تولید و توزیع می‌شود. سال‌هایی که شاهد نابودی باغ‌های چای بودیم، به این دلیل بود که قدرت از سازمان چای گرفته شده بود.

این چای‌کار نمونه کشور گفت: قیمت برگ سبز چای بعد از سال۹۲ و با استقرار دولت تدبیر و امید افزایش پیدا کرد. صندوق توسعه صنعت چای هم ایجاد و موجب شد تا چای از ورطه سقوط نجات یابد. طی سال‌های ۷۹ تا ۹۰حدود هشت‌هزار هکتار از باغ‌های چای ما به‌علت عدم‌ حمایت نابود شد، اکنون ۲۵هزار هکتار باغ چای داریم که باید آن‌ها را حفظ کنیم.

 باشلقی قیمت امسال برگ سبز چای درجه یک را شش‌هزار و ۷۰۰ و درجه دو را چهارهزار و ۷۰۰تومان اعلام کرد و افزود: این قیمت خرید تقریباً خوب است. با توجه به حمایت دولت از صنعت چای در این هشت‌سال و استقبال کارخانجات برای کار، اکنون تولید چای اقتصادی شده و می‌توان آینده خوبی را برای این صنعت متصور بود.

ضرورت حمایت مسئولان از صنعت چای 

وی ادامه داد: از مسئولان انتظار حمایت داریم، زیرا اگر حمایت آن‌ها نباشد و سازمان چای قدرت نداشته باشد، قطعاً چای و باغ‌های ما از بین می‌رود. اکنون قیمت زمین در شمال بالاست و اگر حمایت‌ها قطع شود، زمین‌فروشی دوباره شروع می‌شود و کشاورز زمین‌هایش را می‌فروشد که تبعات بدی به‌همراه دارد، زیرا تولید از بین می‌رود، روستاها خالی می‌شود و جای مزارع ویلا سبز می‌شود. 

این چای‌کار نمونه کشور افزود: چای‌کاران شمال تک‌محصول هستند و کار دیگری نمی‌توانند انجام بدهند، چون کار چای تمام وقت است و باید تمام طول سال برای تولید آن کار کرد، لذا مسئولان باید به‌فکر چای‌کاران باشند. باور کنید بلایی که به سر چای در گذشته آمده است، سر هیچ محصول دیگری نیامده، چون مافیای واردات نمی‌خواهد صنعت چای داخل سر بلند کند و می‌خواهند چای از خارج وارد کنند و به مردم بدهند.

 باشلقی گفت: قبل از سال۹۲ تولید چای خشک به ۱۵هزار تن در سال رسید. در دهه ۷۰ تولید ما ۶۰ تا ۷۰هزار تن چای خشک بود، ولی چون حمایت‌ها برداشته شد، تولید زیان‌ده شد و همه دست از کار کشیدند. باغ‌ها ویرانه و کارخانجات تخریب شدند. عده‌ای در آن زمان نمی‌خواستند کشور تولید چای داشته باشد.

ظرفیت افزایش تولید چای در داخل وجود دارد

وی افزود: اکنون تولید چای خشک به ۳۰هزار تن در سال رسیده و این پتانسیل وجود دارد که از این میزان هم بالاتر برود. در شرایط فعلی باغ‌های مخروبه درحال احیاء هستند و این روند باید ادامه داشته باشد. برخی از باغ‌های ما قدمت زیادی دارند و مثلاً ۱۲۰سال از احداث آن‌ها گذشته و نیاز است در آن‌ها مجدد نهال تازه کشت شود و این خود هزینه‌بر است و پنج‌سال زمان نیاز است تا مزارع چای به بار بنشیند. 

این چای‌کار نمونه کشور گفت: باید نسل جوان پای کار بیاید. اکنون تولید چای ما در دست افراد مسن است که دیگر توانایی کار ندارند. فرزندان آن‌ها هم وارد این حوزه نمی‌شوند، زیرا تصمیمات با رفت و آمد افراد تغییر می‌کند و ثابت نیست. اکثر این افراد قدیمی هم با گرفتاری و مشکلات بسیار به کار ادامه می‌دهند.

باشلقی با اشاره به این‌که هزینه‌ها زیاد شده و نیروی کار در روستا نیست، افزود: کار تولید چای به کارگر مداوم نیاز دارد. چای محصول استراتژیک این کشور است و ۵۰هزار خانوار به‌واسطه آن امرار معاش می‌کنند و ۱۵۰کارخانه در این زمینه فعال هستند. اکنون وقتی چای‌کار از کار افتاده می‌شود، باغ او هم از کار افتاده می‌شود.

 وی درباره حمل چای هم گفت: چای باید ظرف دو تا سه‌ساعت به کارخانه برسد، وگرنه اکسیده می‌شود. اکنون هزینه حمل‌ونقل بالاست و اکثر چای‌کاران وسیله حمل و نقل شخصی ندارند و امیدوارم با بهبود شرایط این نوشیدنی سیاه با کمک همه روسفید شود.

رفتن به بالا