نایب رئیس دوم کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق ایران در گفت‌وگو با کشاورزان پرس به نقل از روستانیوز:

زنجیره و حلقه‌های تولید از هم گسسته هستند

 زنجیره و حلقه‌های تولید از هم گسسته هستند
نایب رئیس دوم کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق ایران با اعلام این‌که درحال‌حاضر زنجیره و حلقه‌های تولید از هم گسسته هستند، گفت: در این شرایط دولتمردان به‌خصوص در وزارت جهاد کشاورزی باید این حلقه‌ها را به هم وصل کنند تا تأمین محصولات کشاورزی بهتر شود.
: 1234

امیر میران‌آملی در گفت‌وگو با  کشاورزان پرس به نقل از «روستانیوز» اظهار داشت: متأسفانه در کشور باب شده که چند مرغدار با هم در برابر وزارتخانه جمع می‌شوند و تمام‌ زحمت‌هایی را که زنجیره‌های تولید متحمل شده‌، از بین می‌برند؛ این درحالی است که درحال‌حاضر 24هزار مرغدار و 45شرکت زنجیره تولید گوشت مرغ در سراسر کشور داریم‌ که وظیفه تأمین مرغ کشور را به‌عهده گرفته‌اند؛ اما ناهماهنگی بین این زنجیره‌ها و تولیدکنندگان باعث شده تا قیمت‌ها در ماه‌های گذشته افزایش یابد. این درحالی است که سیاست‌های کلی برای تشکیل تعاونی‌ها و تشکل‌ها به خوبی تدوین شده، اما این سیاست‌ها پیاده‌سازی نمی‌شود؛ به‌طور مشخص‌تر باید گفت مسائل سیاسی اجازه حل مسائل اقتصادی در حوزه کشاورزی را نمی‌دهد.

نایب رئیس دوم کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق ایران اذعان داشت: در ایران بیش از پنج تشکل در حوزه دام و طیور وجود دارد، اما وزارتخانه هر بار با یک تشکل همراه می‌شود که این امر کارشناسی و درستی نیست؛ درصورتی‌که شاید بهتر باشد، تمامی این تشکل‌ها در یک تشکل ملی اجماع بشوند تا مسائل با قدرت و سرعت بیش‌تری حل و فصل شود. 

او افزود: زنجیره‌های تولید در قیمت‌گذاری تأثیرگذار هستند و اگر این زنجیره‌ها را به هم متصل کنیم، دیگر دلالی وجود ندارد.‌ 

میران‌آملی تصریح کرد: طبق مصوبه هیئت وزیران در سال96 بخشی از فضای میادین میوه و تره‌بار به کشاورزان برای عرضه محصولاتشان اختصاص داده شده، اما در میدان‌های میوه و تره‌بار نظارت کافی نیست؛ البته خرده‌مالکی و نبودن زنجیره‌های تولید نیز به این موضوع دامن زده است. کشاورزی که مثلاً کل تولیدش نیم‌درصد کشور هم نمی‌شود، نمی‌تواند بیاید غرفه بگیرد، چون توان فعالیت مستمر در این بازار را ندارد و میادین میوه و تره‌بار می‌تواند پذیرای شرکتی باشد که حداقل پنج‌درصد تولید کشور را داشته باشد. 

رفتن به بالا