اقدامات حفاظتی موجب افزایش شمار وحوش منطقه حفاظت شده هرمود لارستان شد

اقدامات حفاظتی موجب افزایش شمار وحوش منطقه حفاظت شده هرمود لارستان شد
سرشماری پاییزه وحوش منطقه حفاظت شده هرمود لارستان فارس به پایان رسید که نشانگر افزایش جمعیت وحوش این منطقه نسبت به پارسال است و دلیل آن اقدامات حفاظتی و رسیدگی بیشتر اعلام شد.
: 1261

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان لارستان گفت: این سرشماری نشان می دهد میزان افزایش جمعیت وحوش نسبت به سرشماری سال ۹۸ حدود ۹ درصد است. در این سرشماری ۱۳نفر از محیط بانان و کارکنان این اداره بهمراه ۱۴نفر از تشکل های مردم نهاد به مدت سه روز کار سرشماری جمعیت وحوش منطقه را انجام دادند.

خدانظر انصاری، شنبه در گفت و گو با  کشاورزان پرس به نقل از خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تعداد قوچ و میش منطقه حفاظت شده هرمود بر اساس این سرشماری یک هزار و ۱۱۹ راس و شمار کل و بز وحشی در این منطقه  ۷۷۴ و جبیر  ۵۴۳ راس است.

وی بیان کرد:پایش ، ضد عفونی و پرکردن مداوم آبشخورها در تابستان امسال ، جلوگیری از ورود احشام اهلی و  نیز واکسیناسیون دام های حاشیه منطقه از مهمترین اقدامات برای افزایش جمعیت وحوش این منطقه حفاظت شده و شکار ممنوع بود.

انصاری ادامه داد: هر ساله به منظور اطلاع از وضعیت جمعیتی گونه های مهم حیات وحش از جمله کل و بز و روند افزایش یا کاهش آنها در فصل پاییز در تمام مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع محیط زیست این استان در حوزه گرمسیری کار شمارش حیات وحش انجام می گیرد.

وی همچنین هدف از سرشماری حیات وحش را تخمین جمعیت کل و بز در مناطق حفاظت شده لارستان ذکر کرد. 

منطقه حفاظت شده هرمود با ۲۱۰هزار هکتار مهمترین زیستگاه قوچ لارستان مشهور به قوچ مینیاتوری، جبیر، کل وبز و پرندگانی نظیر هوبره ، انواع پرندگان شکاری و گربه های وحشی در جنوب شرقی استان فارس است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان لارستان بیان کرد: پس از آمار برداری از گونه های حیات وحش و بررسی وضعیت ترکیب سنی و جنسی آنها برنامه های حمایتی و تقویت جمعیت و همچنین رفع مشکلات زیست محیطی در این منطقه حفاظت شده گرمسیری آغاز خواهد شد.

انصاری یکی از برنامه های مهم حمایتی با مشارکت مردم و نیک اندیشان را ساخت و افزایش تعداد آبشخورها در مناطق حفاظت شده عنوان کرد و گفت: هم اینک تعداد ۱۴ مورد آبشخور به همت و تلاش خیرین و تشکل های مردم نهاد در این مناطق ساخته شده است.

رئیس اداره حفاظت حفاظت محیط زیست لارستان گفت: انجمن سبزاندیشان شهر خوربا ایجاد و ساخت آبشخورهایی در دل کوه و مناطق سخت گذر حفاظت شده ، پرندگان و گونه های جانوری و حیات وحش این مناطق را از خطر تشنگی و کم آبی نجات می دهد.

وی افزود: تابستان امسال چندین مورد آتش سوزی باعث از بین رفتن پوشش مرتعی و گیاهی در بخشی وسیعی از منطقه حفاظت شده هرمود شد.

شهرستان لارستان به مرکزیت لار در استان فارس در حد فاصل شهرستان‌های داراب، زرین‌دشت، جهرم، قیر و کارزین، خنج، اوز، گراش و لامرد قرار دارد و در شرق و جنوب با حاجی‌آباد، بندرعباس و بستک در استان هرمزگان همجوار است.

این شهرستان با جمعیتی حدود ۲۳۰ هزار نفر و مرکز آن در فاصله ۳۸۰ کیلومتری جنوب شرقی شیراز  است.

رفتن به بالا