حوادث طبیعی حدود ۳۰۴ میلیارد ریال به کشاورزان خراسان شمالی خسارت زد

حوادث طبیعی حدود ۳۰۴ میلیارد ریال به کشاورزان خراسان شمالی خسارت زد
رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: وقوع حوادث مختلف طبیعی از ابتدای فروردین تا نیمه نخست اردیبهشت ماه امسال ۳۰۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال به کشاورزان این استان خسارت زد که بیشتر آن بر اثر سیل و تگرگ بوده است.
: 1311

عبدالله یوسفی روز پنجشنبه در گفت و گو باکشاورزان پرس به نقل از خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این میزان خسارت به بخش های باغی، زراعی، دام و تاسیسات زیربنایی در حوزه کشاورزی  استان وارد شده است.

وی افزود: حوادث مختلف در این بازه زمانی در سطح ۸۸۹ هکتار اراضی باغی و  ۳۲۵ هکتار اراضی زراعی خسارت وارد کرد و همچنین ۲۰۰ راس دام دامداران این استان نیز بر اثر سیل تلف شد.

وی اظهار داشت: بارش باران و تگرگ به محصولات باغی و زراعی از جمله سیب، گیلاس، گردو، پسته، زعفران، گندم، جو و یونجه خسارت وارد کرده است.

یوسفی تعداد بهره بردارانی که در حوادث طبیعی بهار امسال دچار خسارت شده اند بیش از ۳۰ هزار نفر عنوان کرد و اظهار داشت: یشتر خسارت های مربوط به شهرستان های اسفراین، گرمه، جاجرم و شیروان بوده است.

در سال گذشته براثر بلایای طبیعی ( سرمازدگی، سیل و طوفان و تگرگ) حدود ۱۵ هزار میلیارد  ریال به کشاورزان این استان خسارت وارد شد.

بررسی ها نشان می دهد که ۸۵ درصد از خسارت های ناشی از بلایای طبیعی به محصولات زراعی و باغی استان مربوط به سرما زدگی است.

وی سطح  اراضی کشاورزی استان خراسان شمالی را افزون بر ۳۴۴ هزار هکتار اعلام کرد و اظهارداشت : سالانه کمتر از ۱۵ درصد از این اراضی تحت پوشش صندوق بیمه محصولات کشاورزی قرار می گیرد و اکثر کشاورزان به دلایلی از جمله نارضایتی از پرداختی های بیمه در زمان زیان و عدم نقدینگی تمایلی به بیمه سپاری ندارند.

 براساس آمار ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی خراسان شمالی در بخش‌های مختلف ۷۷ هزار و ۵۷۲ میلیارد ریال در سال است که  از این میزان ۲۶ هزار و ۵۴۹ میلیارد ریال مربوط به محصولات زراعی و مابقی محصولات باغی است و در یک دهه گذشته بلایای طبیعی بیش از ۴۲ هزار و ۱۰۷ میلیارد ریال به کشاورزان استان خسارت زده است.

میانگین سالانه بارندگی در خراسان شمالی ۲۴۰ میلی متر است.   

رفتن به بالا