معاون فرماندار:

آتش زدن پس مانده محصولات کشاورزی در مزارع قصرشیرین ممنوع است

 آتش زدن پس مانده محصولات کشاورزی در مزارع قصرشیرین ممنوع است
معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرماندار قصرشیرین گفت: آتش زن پس مانده محصولات کشاورزی در مزارع این شهرستان ممنوع و جرم است و افرادی که نسبت به انجام این مورد مبادرت کنند به دستگاه قضا معرفی شده و برابر قانون با آنها برخورد می‌شود.
: 1367

«حشمت رضایی» روز شنبه در گفت و گو با کشاورزان پرس به نقل از خبرنگار ایرنا افزود: براساس ماده ۲۰ قانون هوای پاک، کسانی که اقدام به آتش زدن پس مانده محصولات کشاورزی در مزارع می‌کنند در واقع مجرم هستند و دستگاه قضا مرتکبین به این خلاف قانون را به جزای نقدی و حبس محکوم می کند.

وی اظهار داشت: کشاورزان بر اساس سنتی اشتباه پس از برداشت محصول و همزمان با خشک شدن پوشش گیاهی اقدام به آتش زدن آن در سطح مزارع می کنند که این اقدام علاوه بر از بین بردن خاک زراعی، میکروارگانیسم های مفید آن و نیز آلودگی هوا باعث سرایت آتش به عرصه های ملی و طبیعی می شود.

معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرماندار قصرشیرین در ادامه گفت: اکنون که در فصل برداشت هستیم همکاری با کشاورزان برای برداشت لحاظ شود و ضمن تسهیل در تردد ادوات کشاورزی و همکاری با کشاورزان باید برای مقابله با هرگونه آتش سوزی های احتمالی نیز آماده باشیم.

وی اضافه کرد: شهرستان قصرشیرین مرزی و دارای نقاط کور زیادی برای برداشت است و جهاد کشاورزی نیاز است که مدیریت کار را لحاظ کند تا محصول به موقع برداشت شود.

او گفت: حضور نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی در مرزها برای ما غنیمت است.

استفاده از ظرفیت ماشین آلات راهداری برای مواقع خطر و همچنین ارایه توصیه های لازم به کشاورزان برای خطرات احتمالی از دیگر مواردی بود که رضایی بر آن ها تاکید کرد.

معاون فرماندار قصرشیرین همچنین گفت:  امسال بیش از ۱۴ هزار  هکتار از اراضی دیم و آبی شهرستان زیر کشت گندم رفته که با توجه به کاهش نزولات آسمانی و تنش آبی و خسارت‌هایی که در بحث اراضی دیم داشتیم پیش بینی می‌شود هشت هزار تن گندم برداشت شود.

شهرستان مرزی قصرشیرین دارای ۱۶۱ هزار و ۳۰۰ هکتار اراضی منابع ملی و طبیعی است که از این میزان ۱۵۴ هزار و ۸۰۰ هکتار آن مرتع و ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار نیز جنگل کاری است.

قصرشیرین جمعیت در غرب کرمانشاه با بیش از ۲۷ هزار تن جمعیت و بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق، ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان به صورت فعال دارد و دارای ۳۱ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغ است.

رفتن به بالا