رئیس هیئت مدیره سازمان مردم‌نهاد توسعه کشاورزی در گفت‌وگو با روستانیوز مطرح‌کرد:

اجرای الگوی کشت نیازمند سامانه یکپارچه اطلاع‌رسانی

 اجرای الگوی کشت نیازمند سامانه یکپارچه اطلاع‌رسانی
رئیس هیئت مدیره سازمان مردم‌نهاد توسعه کشاورزی گفت: وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند از طریق راه‌اندازی یک سامانه یکپارچه اطلاع‌رسانی، وضعیت را به کشاورزان مناطق مختلف اطلاع و کمبودها را پوشش دهد.
: 1390

علی‌رضا الوندی در گفت‌وگو با کشاورزان پرس به نقل از روستانیوز اظهار داشت: ما سال‌هاست که درگیر قضیه کشت مازاد و یا کمبود یک محصول هستیم.
وی با بیان این‌که کشاورزی ایران همچنان دچار سردرگمی در الگوی کشت است، گفت: امروز علاوه بر پیازکاران، زعفران‌کاران نیز این مشکل را دارند.
رئیس هیئت مدیره سازمان مردم‌نهاد توسعه کشاورزی مردم گفت: باید مشکلات مدیریتی را به‌عنوان اولین فاکتوری که باعث و بانی بروز چنین مشکلاتی در سطح جامعه و تولیدکنندگان می‌شود، حل کنیم.
الوندی با اشاره به این‌که بین ۱۲ تا ۱۵درصد تولید ناخالص ملی و ۲۰ تا ۲۴درصد اشتغال کشور با بخش کشاورزی است و این بخش به‌عنوان یکی از رکن‌های بزرگ اقتصادی کشور شناخته می‌شود، گفت: سوال این‌جاست که چرا برای بخش کشاورزی با این اهمیت ویژه برنامه‌ریزی خاصی نشده است؟!
وی ساماندهی بازارهای اقتصادی کشاورزی را نیازمند استفاده از دانش و سازکارهای روز جهان دانست و افزود: هنوز در ساده‌ترین کار این برنامه‌ریزی هم مشکل داریم و موفق به پیاده‌سازی الگوی کشت نشده‌ایم که دلیلش هم نبود عزم جدی است.
رئیس هیئت مدیره سازمان مردم‌نهاد توسعه کشاورزی مردم تصریح کرد: اگر دولتی عزم جدی داشته باشد، پیاده‌سازی الگوی کشت به‌راحتی قابل انجام است. وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند از طریق راه‌اندازی یک سامانه یکپارچه اطلاع‌رسانی، وضعیت را به کشاورزان مناطق مختلف اطلاع و کمبودها را پوشش دهد.
الوندی درمورد چرایی نبود یک عزم جدی در این زمینه گفت: مشکل این‌جاست که مشاوران اقتصادی دولت‌ها از تولیدکنندگان نیستند و واردکننده هستند.
وی افزود: اگر وزارت صادرات و سامانه بورسی تولید محصول داشتیم و مثلاً مازاد پیاز در تابلوی بورس قرار می‌گرفت، فعالان بخش صادرات هم اقدام می‌کردند و نهایتاً به این مرحله نمی‌رسیدیم که بخش زیادی از پیازها روی دست کشاورز بماند و یا دور انداخته شود.
رئیس هیئت مدیره سازمان مردم‌نهاد توسعه کشاورزی مردم با تأکید بر این‌که سخن کشاورزان باید در هیئت دولت‌ شنیده شود، گفت: اکنون یکی از مشاوران اصلی رئیس جمهور از بدنه اتاق بازرگانی است که بر تصمیمات هیئت دولت تأثیر می‌گذارد، اما ما تولیدکنندگان و تشکل‌ها وجود یک نماینده از بخش تولید در کنار رئیس جمهور را مطالبه نکردیم.

رفتن به بالا