آغاز مبارزه بيولوژيكي با آفت برگ خوار و جوانه خوار بلوط در جنگلهاي شهرستان سروآباد

آفت
مدير منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان سروآباد از آغاز عمليات مبارزه بيولوژيكي عليه آفت برگ خوار و جوانه خوار بلوط در جنگل هاي زاگرس اين شهرستان خبر داد.
: 1443

اركان حيدري روز شنبه در گفت و گو باکشاورزان پرس به نقل از خبرنگار ايرنا اظهار كرد: عمليات كنترل، پايش و مبارزه بيولوژيكي عليه آفت برگ خوار و جوانه خوار بلوط در سطح 15 هزار و 250 هكتار از جنگل هاي زاگرس در شهرستان سروآباد آغاز شده است.

وي ادامه داد: عمليات مبارزه با اين آفت بسيار خطرناك، شامل 2 پروژه كنترل و پايش در سطح 15 هزار هكتار از جنگل هاي نيمه بحراني و مبارزه بيولوژيكي با استفاده از سموم شيميايي در سطح 250 هكتار از جنگل هاي بحراني در حال انجام است.
مدير منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان سروآباد اضافه كرد: عمليات مبارزه بيولوژيك به مدت 2 هفته با استفاده از دستگاه سمپاش توربولاينر كه براي اولين بار در سطح كشور مورد استفاده قرار مي گيرد، در حال انجام است.
وي افزود: متاسفانه آفت برگ خوار و جوانه خوار بلوط در چند سال گذشته در جنگل هاي زاگرس و به تناسب آن در جنگل هاي استان كردستان و شهرستان سروآباد شيوع پيدا كرده، كه از اثرات اين آفت خطرناك مي توان به ضعف بيولوژيك و خشك شدن درختان و در نهايت نابودي جنگل ها اشاره كرد.
به گفته وي كانون بحران اين آفت جنگل هاي اطراف روستاي ذكريان از توابع بخش مركزي شهرستان سروآباد است.
حيدري اظهار كرد: براي اجراي عمليات مبارزه با اين آفت خطرناك جنگل ها، در مجموع 500 ميليون ريال اعتبار از محل اعتبارات ملي طرح صيانت از جنگل هاي زاگرس هزينه خواهد شد.
وي گفت: عمليات پايش و كنترل از اسفند ماه سال گذشته آغاز و تا اواخر خرداد ماه امسال ادامه دارد و عمليات مكانيكي نيز اواخر مهر و اوايل آبان ماه امسال آغاز مي شود.
او از عوامل شيوع اين آفت را گرم شدن هوا، تغيير اقليم، تخريب منابع طبيعي (جنگل ومرتع)، استفاده نادرست از منابع و تغيير كاربري هاي غيرمجاز دانست و افزود: خوشبختانه سال گذشته عمليات بيولوژيك و مكانيكي در جنگل هاي شهرستان سروآباد بسيار موثر بود و از گسترش كانون بحران جلوگيري كرد.
مدير منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان سروآباد ادامه داد: با گرم شدن هوا در فصل بهار و برگ دهي درختان در اواخر فروردين و اوايل ارديبهشت، اين آفت شروع به تغذيه از برگ درختان كرده و در بين لارو سن سوم و چهارم عمليات سمپاشي مي تواند موثر واقع شود.
وي منظور از عمليات پايش وكنترل را شناسايي مناطق آلوده و مستعد شيوع آفت جهت انجام مبارزه مكانيكي و شيميايي بيان كرد و گفت: عمليات مبارزه بيولوژيكي زماني موثر است كه عمليات مكانيكي نيز در فصل پاييز انجام شود.
حيدري در پايان گفت: شهرستان سروآباد 70 هزار هكتار جنگل دارد، كه قريب به 40 درصد اين جنگل ها آلوده به آفت برگ خوار و جوانه خوار بلوط هستند و كمتر از يك هزار هكتار اين جنگل ها در وضعيت بحراني و دركانون بحران قرار دارند و در مابقي نقاط آلوده كه وضعيت نيمه بحراني دارند در حال انجام عمليات پايش، پيشگيري وكنترل آن هستيم.
به گزارش ايرنا، آفت برگ خوار و جوانه خوار بلوط (Tortrix viridana L) كه در چند سال گذشته، گونه هاي مختلف بلوط در جنگل هاي زاگرس به ويژه در استان كردستان و شهرستان سروآباد را مورد حمله قرار داده است آفتي بسيار مخرب و خطرناك است كه باعث كاهش رويش چوب، زوال جنگل، تغيير در زادآوري و توالي و حتي باعث مرگ و مير درختان مي شوند.
لاروهاي پروانه خوار بلوط در اوايل فصل بهار، وارد جوانه هاي تازه باز شده بلوط شده و تغذيه خود را شروع مي كنند و در همين حال لاروهاي سن آخر نيز تغذيه خود را با خوردن برگهاي باز شده، كامل مي كنند كه ادامه اين روند درختان را در اواخر بهار كاملاً عاري از برگ مي كند.
از بين رفتن برگ هاي درخت در فصل رويش باعث مي شود تا درخت ابزار و وسيله توليد را از دست داده، ميزان فتوسنتز تقليل يافته و در نتيجه از ميزان رويش قطري و ارتفاع آن كاسته شود كه ادامه اين وضعيت در چند سال متوالي مي تواند به كاهش توليد چوب منتهي شده و جنگل را به سمت نابودي سوق دهد.
شهرستان سروآباد با 70 هزار هكتار جنگل از نوع جنگل هاي زاگرس در فاصله 90 كيلومتري از غرب سنندج مركز استان كردستان واقع شده و 24 كيلومتر مرز مشترك با كشور عراق دارد.
7354/1904
خبرنگار: فرزاد آداك**انتشار دهنده: مسعود احمدي
** آگاهي از آخرين اخبار استان كردستان در كانال زير:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg

رفتن به بالا