تازیانه آتش سرخ بر طلای سبز

تازیانه آتش سرخ بر طلای سبز
این روزها آتش بارها به جان جنگل ها و مراتع شهرستان های گچساران و باشت افتاده و بخش زیادی از سبزترین عرصه های طبیعی جنوب کهگیلویه و بویراحمد را سیاه پوش کرده است.
: 1475

به گزارش کشاورزان پرس به نقل از ایرنا، قصه تلخ آتش سوزی های امسال با چنبره شعله‌های آتش بر ارتفاعات منطقه شاه بهرام باشت از یک هفته پیش شروع شد و جدال با آتش روزهای متوالی ادامه یافت.

به گفته مسوولان منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد شعله های آتش با بی احتیاطی یک کشاورز و آتش زدن پسماند مزرعه آغاز شد و به مدد باد شدید به عرصه های طبیعی شاه بهرام رسید و ۳۰۰ هکتار جنگل و مرتع را غرق در آتش و دود کرد.

اما هنوز داغ سوختن جنگل های زیبای باشت بر دل و جان طبیعت دوستان تازه بود که خبر رسید جنگل ها و مراتع منطقه نارک طعمه حریق شده است.

حداقل چهار روز جدال با شعله های سرکش آتش از سوی مسوولان،طبیعت دوستان و نیروهای محلی در هوای بسیار گرم گچساران ادامه یافت و امدادگران خسته که امیدوار به آرام گرفتن زبانه های آتش پس از چهار روز بودند با خبر روشن شدن شعله های آتش در منطقه حفاظت شده دیل دریافتند که این قصه سر دراز دارد.

در حالی که هنوز هم شعله های آتش در منطقه حفاظت شده دیل روشن است و تلاش برای اطفای حریق ادامه دارد به نظر می رسد برای پیشگیری از ادامه حکایت تلخ آتش سوزی ها باید فکری عاجل کرد.

آتش با طبیعت چکار می کند؟

یک طبیعت دوست که برای اطفای حریق به منطقه حفاظت شده دیل  در گچساران آمده با اشاره به اینکه آتش سوزی در عرصه های طبیعی افزون بر پوشش گیاهی گاهی منجر به سوختن گونه های حیات وحش نیز می شود می گوید: نیاز است برخوردهای جدی تری با عاملان آتش سوزی در عرصه های طبیعی انجام شود.

مظفر جلالی جان باختن البرز زراعی طبیعت دوست گچسارانی حین عملیات اطفای حریق در جنگل های منطقه دیل در سال گذشته را یادآوری شد و پرسید چند جوان دیگر باید قربانی شوند تا همه متوجه عمق فاجعه شوند. 

اهمیت بلوط 

یک طبیعت دوست دیگر با اشاره به اینکه بلوط گونه غالب جنگل های گچساران است و سال ها باید انتظار کشید تا یک نهال بلوط به درختی تنومند تبدیل می شود سوختن یک اصله درخت بلوط را فاجعه می داند.

عبدالکریم سجادی معتقد است که جنگل های بلوط نه فقط چتری برای استراحت انسان ها هستند بلکه به عنوان ریه های زمین و نقشی که در سلامت انسان دارند دارای اهمیت هستند به همین دلیل نباید از کنار خاکسترشدن آنان به راحتی گذشت.

بسیج همه امکانات

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد می گوید:برای اطفای حریق در آتش سوزی های هفته گذشته تاکنون در شهرستان های گچساران و باشت همه امکانات استان بکار گرفته شد.

محمد داور اضافه کرد:بسیج امکانات انسانی، تجهیزاتی مانند دستگاه های  دمنده و بالگردهای هلال احمر، ارتش وشرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران از اقدام های انجام شده برای اطفای حریق و مدیریت آتش سوزی های اخیر بوده است اما شیب زیاد جنگل ها باعث افتادن کنده به پایین دست و فوران دوباره آتش می شد.

وی مساحت جنگل های خسارت دیده منطقه شاه بهرام را ۳۰۰ هکتار برآورد کرد.

داور درباره وسعت آتش سوزی در جنگل های نارک و دیل گفت: هنوز بررسی های کارشناسی برای برآورد مساحت این آتش سوزی ها انجام نشده است.

وقوع ۲۰ آتش سوزی

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد می گوید: از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۰ آتش سوزی در عرصه های طبیعی استان رخ داده که عامل ۸۰درصد از این حوادث انسانی بوده است.

محمد محمدی با اشاره به اهمیت عرصه های طبیعی در رفاه و سلامت انسان ها بر آگاهی بخشی رسانه های ارتباط جمعی در مشارکت همگانی از این گنجینه های ارزشمند تاکید کرد.

وی تاکید کرد: بی احتیاطی گردشگران در خاموشی کامل آتش های روشن شده برای پخت و پز، انداختن سیگار از سوی چوپانان در طبیعت، آتش زدن پسماند مزارع و اختلاف های محلی را از عوامل آتش سوزی های امسال در جنگل ها و مراتع استان بوده است.

پارسال ۹۰۰ هکتار از جنگل ها و مراتع باشت در آتش سوزی ها دچار خسارت شد.

این شهرستان ها ۵۳۵ هزار هکتار عرصه طبیعی دارد.

رفتن به بالا