یک کارشناس حوزه تبلیغات در گفت‌وگو باکشاورزنا به نقل از روستانیوز مطرح کرد:

نقش موثر تبلیغات در افزایش مصرف روغن

نقش موثر تبلیغات در افزایش مصرف روغن
یک کارشناس حوزه تبلیغات در رابطه با افزایش تبلیغات روغن در تلویزیون گفت: بازار مصرف به کمک تبلیغاتی که در سال‌های اخیر بیش‌تر هم شده، آن‌قدر رشد کرده است که جایی برای همه برندها در آن پیدا شود؛ درواقع تمام برندها از فروش محصول خود اطمینان دارند و با تبلیغات فراوان به دنبال کسب سود بیش‌تر در این بازار هستند.
: 198

میترا اوجیانی در گفت‌وگو با کشاورزنا به نقل از روستانیوز اظهار کرد: یکی از کارکردهای تبلیغات، اطلاع‌رسانی و ایجاد آگاهی در مخاطبان است. آگهی‌های تبلیغاتی در بالا بردن اطلاعات و دانش مردم درمورد آن محصول، نقش مهمی دارند، اما این موضوع در تبلیغات روغن‌ها دیده نمی‌شود. این درحالی است که سازندگان این آگهی‌ها، به‌دلیل این‌که به‌طور مستقیم با الگوی تغذیه و سلامت مردم در ارتباط هستند، مسئولیت بیش‌تری در قبال مخاطب دارند. با این حال مشاهده می‌کنیم که در این آگهی‌ها اطلاعات درستی به مخاطب داده نمی‌شود و حتی هنوز برای عموم مصرف‌کنندگان، تفاوت انواع روغن‌ روشن و واضح نیست؛ به‌طور مثال این‌که روغن ذرت چه فرقی با روغن کلزا یا روغن زیتون دارد؛ یا این‌که هر کدام برای چه کسانی و چه مصارفی مناسب‌تر هستند. همچنین‌ درمورد مقدار مصرف این محصول اطلاع چندانی به مخاطب داده نمی‌شود. اکثر آگهی‌های تلویزیونی این محصول عمدتاً ساختار استدلالی ندارند. تعداد اندکی از آن‌ها هم که این ساختار را دارند، بحث کلسترول و کاهش مضرات روغن را مورد اشاره قرار می‌دهند.

سرانه مصرف روغن در ایران ۲برابر جهان است
وی ادامه داد: در کشور ما سرانه مصرف روغن دوبرابر جهان است و تبلیغات گسترده مربوط به این کالا نیز حجم مصرف و اندازه بازار را افزایش می‌دهد. در این تبلیغات این‌طور القاء می‌شود که غذاهای خوشمزه، چرب هستند، درحالی‌که باید در تبلیغات به این نکته توجه کرد که مقدار مصرف روغن بین ایرانی‌ها روزبه‌روز درحال افزایش است. حال اگر این رشد مصرف را کنار تغییرات سبک زندگی مانند کم‌تحرکی و مصرف فست‌فودها قرار دهیم، عمق فاجعه را متوجه خواهیم شد. همه این‌ مسائل از جهت‌های مختلف، سلامت جامعه را تهدید می‌کند و باید در تبلیغات به این موارد توجه‌ شود؛ برای مثال نباید شاهد صحنه‌هایی باشیم که انواع مواد ‌غذایی سرخ‌کردنی را به‌صورت غوطه‌ور در روغن نشان می‌دهند. در مجموع باید نگاه جدی‌تری به این آگهی‌ها داشت و به ظرافت‌های تبلیغات توجه بیش‌تری شود.

محتوای مرتبط

  • اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌ها می‌تواند در اصلاح الگوی غذایی موثر باشد

    یک کارشناس تغذیه با اشاره به مضرات استفاده زیاد از روغن گفت: در سال‌های اخیر میزان استفاده از روغن در تبلیغات و حتی برنامه‌های آشپزی تلویزیون افزایش یافته است و با توجه به این‌که استفاده بیش از اندازه از روغن، ضررهای زیادی برای فرد دارد، اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌ها به‌خصوص صدا و سیما می‌تواند در اصلاح الگوی غذایی مردم نقش مهمی ایفا کند. باید به این نکته توجه شود که چربی‌ها و روغن‌های خوراکی، نقش مهمی در حفظ سلامت افراد دارند. درست است که نمی‌توان آن‌ها را به‌طور کامل حذف کرد، ولی اگر زیاد مصرف شوند، عوارض زیادی خواهند داشت.

  • افزایش 150 درصدی تولید محصولات زراعی و 400 درصدی محصولات باغی

    تولیدکننده کودهای معدنی تصریح کرد: کودهای معدنی تولید محصولات زراعی را تا 150 درصد و محصولات باغی را تا 400 درصدی افزایش می‌دهند.

رفتن به بالا