دامداران خراسان جنوبی گرفتار تبعیض در توزیع نهاده

دامداران خراسان جنوبی گرفتار تبعیض در توزیع نهاده
تبعیض در توزیع نهاده‌ها و خوراک دام پیش از آنکه معلول فعالیت دلالان باشد، از سیستم پیچیده جهاد کشاورزی نشأت می‌گیرد؛ اما این مساله در نقاط محروم کشور، مانند خراسان جنوبی پررنگ‌تر دیده می‌شود.
: 2881

گروه استان‌های خبرگزاری دانشجو، اعظم ذوالفقاری منظری؛ * قیمت گوشت قرمز و سفید در کشور همچنان در حال افزایش است و سهم این کالای اساسی در سبد غذایی خانوار‌ها هر روز کوچکتر می‌شود. درباره دلایل این افزایش موضوعات مختلفی را می‌توان بررسی کرد، اما به نظر می‌رسد یکی از عوامل اصلی گرانی گوشت، توزیع نامناسب نهاده و خوراک دام و گرانی این اقلام است.

برخی کارشناسان به نقش زیاد مافیا در گرانی نهاده‌ها اشاره می‌کنند، اما به نظر می‌رسد قبل از آنکه تقصیر را به عهده دلالان بدانیم، باید از سیستم توزیع نامناسب و ناهمخوان با شرایط اقلیمی نقاط مختلف کشور گلایه کنیم. جواد الهامی، دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن در خراسان جنوبی است و در دانشگاه بیرجند در رشته کشاروزی تحصیل می‌کند. او مدتی هم در سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی مشغول به کار کارشناسی بوده و مشکلات دامداران را برای تأمین نهاده‌ها به خوبی می‌داند.

او معقتد است که ساختار پیچیده و نامناسب وزارت جهاد کشاورزی و به سازمان‌های وابسته آن در استان ها، به تنهایی می‌تواند روند اتخاذ تصمیم‌های تسهیل گر در امر توزیع نهاده‌ها و خوراک دام، کند و حتی متوقف کند.

ساختار پیچیده جهاد کشاورزی 

سیستم دستوری از پایتخت به مراکز استان‌ها و ادارات هم مشکل دیگری است که دامداری را گرفتار کرده است. تصور کنید یک نوع رویکرد مدیریتی بدون توجه به تفاوت‌های اقلیمی در نقاط مختلف کشور ترویج شود و لازم الاجرا باشد، آن موقع است که نهاده‌ها به آن منطقه از کشور که با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند به همان اندازه‌ای برسد که نقاط سرسبز کشور خوراک دام دریافت می‌کنند.

براساس اظهارات این فعال دانشجویی در خراسان جنوبی، مساله گرانی فقط درباره نهاده مطرح نیست. راه دور این استان به غرب کشور که منبع تأمین نهاده‌هایی مانند ذرت است و نبود سیستم حمل و نقل ریلی باعث شده قیمت تمام شده نهاده در این استان چند برابر نقاط دیگر کشور شود. اما نکته اینجاست که یارانه نهاده‌ای که جهاد کشاورزی به دامداران این استان می‌دهد، با سایر نقاط کشور یکسان است.

از سوی دیگر چرا در همه نقاط کشور همه دامداران باید از نهاده‌های گران قیمتی مانند ذرت یا سویا استفاده کند؟ چرا راهکار‌های متفاوتی برای تأمین نهاده استفاده نمی‌شود. مثلا در خراسان جنوبی که استانی مرزی است، می‌توان از امتیاز تهاتر مرغ با کشور‌های همسایه نهاده‌ها را تأمین کرد. یا در این استان که زمینه کشت یونجه وجود دارد، می‌توان کشاورزان را به کشت این خوراک دام تشویق کرد تا به این طریق هم کشاورزی رونق گیرد و هم خوراک دام با سهولت بیشتر و قیمت کمتر در اختیار دامداران قرار گیرد.

الهامی به خبرنگار ما توضیح می‌دهد که از چه راهکار‌هایی می‌توان توزیع نهاده‌ها را در سراسر کشور عادلانه‌تر کرد یا با تغییر ساختار مدیریتی در جهاد کشاورزی، نظام توزیع نهاده‌ها را متناسب با شرایط اقلیمی، کشاورزی و امکانات در هر منطقه تغییر داد.

رفتن به بالا