مدیرکل مدیریت بحران استانداری اردبیل هشدار داد:

کشاورزان اقدامات مقابله با یخ زدگی باغات را انجام دهند

کشاورزان اقدامات مقابله با یخ زدگی باغات را انجام دهند
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اردبیل با اشاره به کاهش ۸ تا ۱۲ درجه ای دمای هوا در اکثر نقاط استان، افزود: با توجه به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی استان مبنی بر کاهش دما و بارش برف در تمامی مناطق استان به ویژه مناطق مرکزی، انتظار سرمازدگی و یخ زدگی شکوفه‌ها وجود دارد.
: 3375

به گزارش کشاورزان پرس به نقل از ایرنا، مهدی خدمتی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بر اساس نقشه های هواشناسی با ادامه فعالیت سامانه سرد و بارشی موجود، کاهش دمای هوا، بارش باران و برف در سطح استان از روز سه شنبه ۲۴ اسفندماه تا اوایل هفته آینده پیش بینی می شود.

وی از کشاورزان و باغداران خواست با توجه به پیش بینی سازمان هواشناسی، اقدامات لازم مانند سوزاندن لاستیک، کاه و کلش و مواد مناسب برای ایجاد دود در اطراف باغات میوه را برای جلوگیری از بروز خسارت انجام دهند.

وی همچنین به باغداران توصیه کرد با استفاده از دستگاه های جلوگیری از سرمازدگی مانند مولد باد، بخاری های بادی و چاهک معکوس و استفاده از سایر روش های فنی بویژه در ساعات اوج سرما به مقابله با سرمازدگی بپردازند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اردبیل همچنین خواستار تنظیم دمای گلخانه ها، مرغداری ها، دامداری ها و انبارها و کنترل و کاهش غذا دهی در استخرهای پرورش ماهی و نیز حفاظت از ماشین های کشاورزی در استان شده و توصیه کرد زنبورداران استان نیز از جابجایی کندوها خودداری کرده و اقدامات لازم را برای محافظت از کلنی ها و کندوها به علت کاهش دما انجام دهند.

خدمتی بیان کرد: باغداران و کشاوزان برای جلوگیری از یخ زدگی اقدام به اضافه کردن ضد یخ رادیاتور ماشین‌آلات، موتورهای چاه آب و تخلیه محتویات داخل سمپاش ها و انتقال ماشین آلات به اماکن مطمئن، تنظیم ورودی و خروجی آب استخرهای پرورش ماهی های سرد آبی و شکستن مرتب لایه های یخ به منظور اکسیژن رسانی و پیش‌بینی و ذخیره‌سازی سوخت دوم برای تاسیسات و گلخانه‌ها کنند.

وی از برگزاری منظم جلسات ستاد مدیریت بحران استان برای مقابله با خطرات احتمالی با حضور تمامی اعضا خبر داد و اضافه کرد: تمامی دستگاه های خدمت رسان از جمله هلال احمر، اورژانس و راهداری آماده خدمت به هموطنان هستند.

رفتن به بالا