راهکارهای حفظ شکوفه‌های بهاری

علت ریزش شکوفه و میوه درختان چیست؟

علت ریزش شکوفه و میوه درختان چیست؟
هر ساله فصل بهار آغاز رویش و فعالیت درختان می باشد که در درختان میوه دار بهار گلدهی را به همراه دارد اما هیچگاه درختان تمام گل ها را حفظ نمی کنند و در نتیجه تقریبا بیشتر گل ها دچار ریزش می شوند که ممکن است هم به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد و هم به طور طبیعی درختان دچار ریزش گل و میوه می شوند توجه داشته باشید میزان گلدهی درختان با یکدیگر متفاوت می باشد.
: 3420

درختان جهت حفظ تعادل بین جذب و مصرف مواد غذایی (sink & source) و عدم توانایی در برآورده کردن نیاز غذایی این تعداد گل، اقدام به ریزش گل‌های اضافی می‌کنند (ریزش طبیعی یا تنک کردن در اثر رقابت شدید بین گل‌ها یا تنظیم مقدار بار درخت متناسب باقدرت آن) این ریزش می‌تواند به نفع درخت و باغدار باشد، زیرا درصورتی‌که تعداد میوه‌های روی درخت بیشتر از توان درخت جهت تأمین مواد غذایی این میوه‌ها باشد، میوه‌های تشکیل‌شده در آخر فصل کوچک و بی‌کیفیت خواهند شد و همچنین باعث ضعیف شدن و درنتیجه کاهش مقاومت درخت میوه در برابر شرایط نامساعد و آفات و بیماری‌ها خواهد شد. پس اگر این مورد تنها دلیل ریزش شکوفه‌ها باشد جای هیچ‌گونه نگرانی برای باغدار نیست.

بعضی از گیاهان مانند کدو، خیار و طالبی نیاز به انتقال گرده از گل های جداگانه نر به  ماده دارند. بعضی از آن ها نیز تعداد گل های ماده نسبت به نر بالاتر  و یا برعکس هستند. پس به دست آوردن الگو و نوع گل ها، در ریزش آن ها نقش دارند چون در بعضی از شرایط تنش به گیاهان در حال رشد از گل های ماده به نر برمی گردند که گل های نر بعد از گرده افشانی ریزش طبیعی دارند. اگرچه بسیاری از گیاهان دارای گل های خود بارور هستند. اکثر درختان میوه نیز برای موفقیت در گرده افشانی و میوه دادن با کیفیت نیاز به گونه ها گرده زا (دوست گرده افشان) نیاز دارند، بنابراین مطمئن شوید که درختان شما در نزدیکی دوستان گرده افشان باشد.

 حاصلخیزی کم خاک در هنگام شکوفایی گل ها، ریزش گل و میوه را تشدید می کند و در بعضی از گیاهان که حساسیت بیشتری دارند مانند مرکبات، تعداد زیادی از شکوفه ها و میوه ها در این حالت از بین خواهند رفت. برای پیشگیری از ریزش گل در گیاهان مختلف بهتر است از کود های تقویتی که درصد عناصر روی و بر بالایی داشته باشند استفاده شود. به همین خاطر در درختان برای جلوگیری از ریزش شکوفه  ها نیز دو مرحله در سال از کود تقویتی فروت ست نیز باید استفاده شود. برای جلوگیری از ریزش گل باید قبل از شکوفه دادن درختان محلول پاشی فروت ست را انجام داد. و در زمان گل دهی بهتر است از هیچ گونه کود و سمی استفاده نشود.

گیاهانی که در زمان سرمای شدید و یخبندان شکوفا می شوند، تحت درجات مختلفی از آسیب دیدگی قرار می گیرند که بستگی به مدت زمان و درجه دمای هوا دارد. یخ زدگی می تواند به گل ها آسیب شدید برساند (گرده گل و مادگی از بین می روند). صدمه به گل در نهایت باعث ریزش شکوفه یا تغییر شکل میوه می شود 

راهکار:

  1. مظنون اصلی ریزش گل و میوه در اکثر موارد عدم گرده افشانی مناسب است که در شرایط مختلفی اتفاق خواهد افتاد پس حتما عوامل تاثیر گذاری که در مقاله ذکر شد را بررسی کنید.
  2. تُنُک کردن (حذف) گل و میوه برای کاهش رقابت و تشویق گیاه به مصرف انرژی بیشتر برای تولید تعداد کمتری میوه ولی با کیفیت بالاتر بسیار اهیمت دارد.
  3. از شرایط نامساعد محیطی که باعث ریزش میوه گیاه می شود با تقوبت گیاه توسط کودهای آلی، کمپوست و کودهای فسفر و پتاسیم دار و دارای عناصر ریز مغذی همراه با هیومیک یا فولیک اسید یک یا دو هفته قبل از گلدهی استفاده کنید همچنین بعد از برداشت میوه ها می توان از کود فروت ست استفاده کرد.
  4. یک برنامه مدیریت شامل مدیریت موثر آب و یک برنامه کودی متعادل، با توجه به نوع گیاه را به طور ثابت و منظم انجام دهید.
  5. برای تأیید کمبود مواد مغذی آزمایش و آنالیز خاک و برگ را انجام دهید.
  6. از رانش یا بادبردگی علف کش خودداری کنید. هرگز علف کش را در شرایط وارونگی هوا استفاده نکنید. سمپاشی در چنین شرایطی می تواند فاصله بادبردگی را افزایش دهد.
  7. از کیفیت آب آبیاری (شوری، املاح و pH) و زهکشی خاک اطمینان حاصل کنید.
  8. از کودهای نیتروژن دار به صورت متعادل استفاده کنید.

 


نویسنده: شکیبا نظری طهرانی

شبکه تجاری کشاورزی اگرینیتو

https://agrinito.com/

 

رفتن به بالا