رییس انجمن خرمای خوزستان:

واحدهای تبدیلی و بسته بندی خرما در خوزستان از دانش بنیان شدن استقبال می‌کنند

واحدهای تبدیلی و بسته بندی خرما در خوزستان از دانش بنیان شدن استقبال می‌کنند
رییس انجمن خرمای خوزستان گفت: توسعه سرمایه‌گذاری‌ در بخش واحدهای فرآوری و تبدیلی خرما علاوه بر ارز آوری برای کشور، فرصت‌های مناسب شغلی را ایجاد می‌کند.
: 3536

به گزارش کشاورزان پرس به نقل از ایرنا، ماجد مطوریان روز دوشنبه در گفت‌وگویی بیان کرد: خرما در تجارت خارجی ایران، سهم قابل توجهی دارد اما حجم قابل توجهی از این تجارت به صورت خام فروشی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه واحدهای تبدیلی و بسته بندی خرما در خوزستان از دانش بنیان شدن و به کارگیری از دانش فنی لازم برای تولید محصولات فرآوری شده بهتر استقبال می‌کنند گفت: در این رابطه نیز تعدادی از واحدهای تبدیلی خرما، برای دانش‌بنیان شدن اقداماتی را انجام داده‌اند.

مطوریان افزود: صنعت خرما از مجموعه‌های حمایت کننده طرح‌های اشتغالزایی انتظار پشتیبانی بیشتری دارد که در این زمینه پیشنهاد می‌شود که با مشارکت اتاق بازرگانی اهواز، بنیاد برکت و پارک علم و فناوری خوزستان، ظرفیت و توانمندی‌ واحدهای تبدیلی خرما در استان به صورت میدانی بررسی شود.

خرما استعمران یکی از ارقام صادراتی محصولات نخیلات خوزستان که تولید آن در پارسال حدود ۱۴۶ هزار تن بود و از این میزان ۸۵ هزار تن صادر و ۲۶ هزار تن نیز در بخش فرآوری صنعتی داخل استان جذب شد.

مساحت کل نخیلات بارور و غیربارور خوزستان ۴۲ هزار و ۵۰۰هکتار است که پارسال از این میزان در مجموع ۲۳۵ هزار تن انواع خارک، رطب و خرما برداشت شد که نسبت به سال زراعی ۱۳۹۹ پنج هزار تن افزایش داشت.

شادگان، بهبهان، آبادان، دشت آزادگان، خرمشهر، هویزه، حمیدیه، اهواز، کارون، ماهشهر و هندیجان از کانون‌های اصلی تولید خرما خوزستان هستند.

خرما دارای بیشترین ارزش افزوده در بین محصولات کشاورزی خوزستان است ولی ارزش افزوده آن نصیب کشاورزان و بهره برداران استان نمی‌شود.

بخش زیادی از نخیلات جنوبی خوزستان به ویژه آبادان و خرمشهر در جریان جنگ تحمیلی از بین رفت و بخشی نیز بر اثر شوری و کمبود آب به شدت آسیب دید.

رفتن به بالا