در کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس بررسی شد:

طرح جهش تولید دانش بنیان

طرح جهش تولید دانش بنیان
نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دنبال رفع ایرادات شورای نگهبان تغییراتی در مواد طرح جهش تولید دانش بنیان اعمال کردند.
: 3543

به گزارش کشاورزان پرس به نقل از  ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز ( سه شنبه)، گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مورد طرح جهش تولید دانش بنیان را بررسی کرده و به منظور تامین نظر شورای نگهبان اصلاحاتی در مواد این طرح اعمال کردند.
اصلاحات صورت گرفته در این طرح به شرح زیر است:
بر اساس اصلاحات صورت گرفته در بند (ب) ماده ۴ این طرح؛ با تصویب هیأت امنای صندوق توسعه ملی، در تبصره (۳) بند «خ» و جزء (۱۰) بند «د» ماده (۱۶) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور مصوب  ۱۰/  ۱۱/ ۱۳۹۵ عبارت «و صندوق نوآوری و شکوفایی» بعد از عبارت «غیردولتی»اضافه می شود.

بر اساس اصلاحات صورت گرفته در تبصره ماده ۶ این طرح؛ واحدهای خلاق، اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی هستند که در حوزه صنایع فرهنگی و علوم انسانی و اجتماعی فعالیت دارند و از مهارت‌های انسانی، نوآوری و فناوری‌های جدید برخوردار هستند و نسبت به ارائه محصولات (کالا و خدمات) نوآورانه و فناورانه و یا بهره‌برداری از الگوهای جدید کسب و کار اقدام می‌نمایند. تشخیص مصادیق واحدهای واجد شرایط فوق برعهده معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور است.

بر اساس اصلاحات صورت گرفته در بند (پ) ماده ۶ این طرح؛ در ماده (۸۱)  قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) مصوب  ۴/  ۱۲/ ۱۳۹۳ عبارت «و پارکهای علم و فناوری» بعد از عبارت «مناطق ویژه اقتصادی» و عبارت «و واحدهای فناور مستقر در مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری» بعد از عبارت «منطقه ویژه اقتصادی» اضافه می‌شود.

بر اساس اصلاحات صورت گرفته در بند (چ) ماده ۸ این طرح، کارکنان شاغل در پارکهای علم و فناوری مشمول ماده (۹۱) قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۳/ ۱۲/ ۱۳۶۶ با اصلاحات و الحاقات بعدی می‌باشند. آیین‌نامه اجرائی این ماده ظرف سه ماه پس از تصویب این قانون به پیشنهاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

بر اساس اصلاحات صورت گرفته در بند ب ماده ۱۲ این طرح، یک جزء به عنوان جزء (۱۰) به بند «الف» ماده (۳۱) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور به شرح زیر الحاق می‌شود: «۱۰-رئیس پارک علم و فناوری استانی با معرفی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یا وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی متناسب با حوزه مربوطه»

همچنین نمایندگان تعدادی از جزءهای مواد این طرح را به منظور تامین نظر شورای نگهبان حذف کردند.

رفتن به بالا