در دیدار تشکل های بخش های مختلف کشاورزی مازندران با مسئولان استان مطرح شد:

بزرگ ترین مشکلات کشاورزان استان واسطه گری در بازار محصولات است

بزرگ ترین مشکلات کشاورزان استان واسطه گری در بازار محصولات است
تشکل های بخش های مختلف کشاورزی مازندران شنبه شب در نشست با سیدمحمود حسینی پور استاندار مازندران , رئیس و معاونان جهاد کشاورزی استان مهم ترین مسایل و مشکلات خود را بی توجهی به نیازهای اصلی بهره برداران عنوان کردند و گفتند : بزرگ ترین مشکلات کشاورزان استان واسطه گری در بازار محصولات است که طی سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی به صورت ساختاری هر ساله مستحکم تر می شود
: 3622

به گزارش کشاورزان پرس به نقل از ایرنا، آنان خطاب به استاندار مازندران گفتند: از آن جایی که دولت سیزدهم توجه ویژه به کشاورزی مازندران کرده است و اولویت نخست توسعه استان نیز بخش کشاورزی است، لزوم ساختار شکنی واسطه گری در بازار محصولات کشاورزی مورد تاکید بهره برداران کشاورزی است و انتظار داریم علاوه بر ورود دقیق بازرسان و ناطران ، از ظرفیت های تشکل های کشاورزی که نیروهای کارآمد و علمی هستند ، بیشتر استفاده کرده و به خصوص در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها مشارکت داده شوند.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور در این مراسم با بیان این که وضعیت امروز کشاورزی به این  صورت است که کشاورز درآخر خط است ، در حالی که غذای کشور و امنیت غذایی را کشاورزان تضمین می کنند، گفت: به دلیل بی توجهی های صورت گرفته طی چند دهه گذشته ، اغلب کشاورزان نسل اول یا زیرپشش کمیته امداد و بهزیستی روزگار می گذرانند و یا زمین های کشاورزی را برای تامین معیشتشان فروختند تا خریداران با تغییر کاربری در آن ساخت و ساز کنند.

قاسم پیشه ور افزود: قوانین خوبی در حمایت از کشاورزان وجود دارد و  وزارت جهاد کشاورزی در تولید ، توزیع و صادرات محصولات کشاورزی می تواند با همکاری نظام صنفی کشاورزی مشارکت جدی داشته باشد ، ولی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی اندک اختیار در این زمینه ندارند.

وی با اظهار این که نظام صنفی کشاورزی در تامین بذر اصلاح شده ، تامین سوخت ، بیمه و توزیع محصولات کشاورزی با چالش های جدی مواجه است، بیان داشت: اگر تشکل ها کشاورزی برای نظم آفرینی و دفاع از تولید کنندگان به خوبی دیده شوند ، بسیاری از مسایل حل و فصل می شود.

پیشه ور با ذکر این نکته که سند دار شدن زمین برای کشاورزان از اهمیت خاصی برخوردار است، بیان داشت: طی یک دهه گذشته زمین های کشاورزی مازندران مورد هجوم متجاوزان داخلی و حتی خارجی قرار گرفته است.

وی سود بالای تسهیلات کشاورزی را باعث شکسته شدن کمر تولید کنندگان توصیف کرد و گفت : کمبود نقدینگی در بین کشاورزان از مشکلات است و همچنین تعرفه های خدمات کشاورزی در بخش تامین  آب ، برق ، گاز و سوخت بالا است.

این فعال حوزه کشاورزی با بیان این که در مجموع با وجود همه پیشرفت ها ، کشاورزی کشور بخصوص مازندران همچنان سنتی است ، افزود : مکانیزاسیون باید هزینه تولید را کاهش بدهد ، اما به دلیل قیمت بالای آن کشاورزان قادر به استفاده بهنیه از آن نیستند.

بی توجهی به کشت قراردادی 

مدیر عامل مرکز تجارت بین المللی و پایانه صادرات برنج کشور نیز با ذکر این نکته که  مازندران با در اختیار داشتن ۳۵درصد سطح زیر کشت شالی کشور سهم تولید ۴۲ درصدی برنج سفید کشور را دارد، گفت: در کشورهای پیشرفته ،کشاورزی سودآور ترین مشاغل است اما این مهم در کشور و استان مازندران توجه نشده است.

سیداسماعیل یزدان پناه افزود: افزایش قیمت نهاده ها  و قیمت بالای دستگاه های پیشرفته و کیفیت پایین آن سبب شد تا مکانیزاسیون در کاهش هزینه تولید برنج ناکارآمد شود و امروز مکانیزاسیون برنج سبب افزایش هزینه تولید شده و به همین دلیل نگاه برای تهیه نهاده ها و مکانیزاسیون ارازان قیمت برای کشاورزی مازندران ضروری است.

وی در مورد بازار قیمت برنج توضیح داد: در دو سال گذشته در زمان کرونا ، مراسم در تالار برگزار نشده بود ، فاصله قیمت بین برنج داخلی و خارجی بیش از اندازه شد ، افزایش قیمت  در پایان سال ۱۴۰۰  با دخالت بی محابای وارد کنندگان بیش از پیش شده است.

یزدان پناه با ذکر این نکته که برنج طارم کیفی مازندران یک برند بین المللی است و نباید قیمت آن را مبنا قرار داد، اظهار داشت: مازندران در تولید ارقام پرمحصول کیفی نیز ظرفیت بالایی دارد، کشت قراردادی وزارت جهاد کشاورزی در تامین نهاده ها و فروش محصول بسیار مهم و محوری است ، صندوق توسعه برنج در کنار صندوق توسعه کشاورزی برای تامین منابع مالی کشاورزان نیز راهکار مهمی برای حل مشکلات نقدینگی شالیکاران است.

وی گفت: امکان کنترل بازار برنج در پایانه صادراتی برنج آمل وجود دارد و کشت قراردادی با شفافیت می تواند علاوه بر افزایش بهره وری قیمت  را در بازار کنترل کند.

وجود ظرفیت تامین ۲۰ درصدی گوشت مرغ کشور

مدیر عامل اتحادیه مرغداران مازندران نیز در این مراسم خطاب به استاندار و مدیران جهاد کشاورزی استان نسبت به این که مازندران توانایی تولید و تامین گوشت سفید ۲۰ درصد عضور را دارد، گفت: توانمند سازی و اشتغالزایی صنعت دام و طیوردر مازندران بسیار بالا است ، این که ماه گذشته ۱۶میلیون جوجه ریزی شود ، در طول سال های پس از انقلاب بی سابقه  است.

عطاالله حسن زاده افزود: بحث دلالی و واسطه گری در بازار مصحولات کشاورزی همواره مهم ترین دغدغه تولید کنندگان استان است ، واسطه گری با سود سرشار در بازار محصولات کشاورزی به صورت ساختاری حاکم بر تولیدات کشاورزی مازندران است، دولت باید این ساختار را بشکند و از بین ببرد ، تشکل ها و تعاونی هاکشاورزی قادر به مقابله با آنان نیستند .

وی تصریح کرد: امروز مدیران بخش کشاورزی در دولت و تشکل ها سرآمد و علمی هستند و باید سرمایه گذاری ،آموزش و حمایت از کشاورزان جدی گرفته شود.

حسن زاده با بیان این نکته که حذف ارز ترجیحی کمک کننده خواهد بود به شرط این که تولیدات در صنعت طیور دانش بنیان شود تا هزینه تمام شده را بسیار کم کند، گفت: مقوله مهم دیگر در کشاورزی حفظ زمین است، یعنی اگر کشاورزی استان اقتصادی نشود، حفظ زمین بسیار سخت و این موضوع در حال حاضر دغدغه جدی محسوب می شود.

مدیرعامل اتحادیه دامداران مازندران دیگر مسوول تشکل های کشاورزی استان در این مراسم بود که تامین نهاده ها را برای دامپروری بسیار سخت توصیف کرد و گفت: نهاده های دولتی که دامداران در گرفتن سهمیه آن با هزاران مشکل مواجه می شوند فقط  ۳۰درصد نیاز دامپروران است و امروز حتی کاه که ارزش غذایی کمی دارد کیلویی هفت هزار تومان خریداری می شود.

سیدمجتبی بهمن با بیان این که وی ۷۰ درصد نهاده های دامی از علوفه تامین می شود، افزود: دامپروری اصلا قابل تعطیلی نیست ، امروز دام مازندران با اصلاح ژنتیک به مرحله مناسب و استاندارد در تولید گوشت و شیر رسیده است ، اما مشکلات تامین نهاده ها سبب شد تا دامداران دامشان را روانه کشتارگاه کنند.

وی گفت : انجمن وارد کننندگان گوشت فقط به فکر منافع خودشان هستند، حمایت از دامدران فقط با ساماندهی تشکل ها دامپروری عملیاتی می شود.

مدیرعامل اتحادیه دامداران مازندران بیان داشت:  آزاد سازی ارز ترجیحی دغدغه جدی است اگر این موضوع با نگاه حمایتی ویژه دامپروری صورت نگیرد ، شیر کیلویی ۳۰ هزار تومان و گوشت قرمز نیز به کیلویی یک میلیون تومان خواهد رسید.

رییس کانون زنان بازرگان مازندران نیز گفت:  انجام کار علمی و دانش بنیان در کشاورزی بسیار مهم است ، ضایعات محصولات کشاورزی را با توجه به هزینه در نیروهای انسانی ، تامین نهاده ها و زمین کشاورزی انجام می شود ،زیاد است، باید  ارزش آوری تولید محصولات  کشاورزی را داشته باشیم.

مریم نصیری افزود: توجه به ذائقه مصرف کنندگان بسیار مهم است، ایجاد زنجیره تولید در کشاورزی مهم ترین راهکار برای کاهش هزینه تولید است تا محصولات در بازار داخلی و خارجی رقابت پذیر شوند.

وی بیان داشت: تولید کنندگان در مازندران سخت کار می کنند ، اما حاشیه آن بسیار زیاد است، 

جای خالی شرکت‌های دانش بنیان

مدیر عامل شرکت دانش بنیان خزر الکتریک مازندران که با ۴۰ سال سابقه کار با ۱۷۰ نیروی تحصیل کرده در حوزه صنایع تبدیلی و بازیافت ها از ضایعات کشاورزی فعالیت می کند نیز گفت: امروز بسیاری از ضایعات کشاورزی با دانش بنیان قابل بازیافت و ارزش آوری اقتصادی بالایی دارد ، استفاده از پوسته های تخم مرغ برای تولید پودر خوراک دام وطیور ، استفاده از خون دام طیور در کشتارگاه ها ، استفاده از کاه برنج که معضلی برای مازندران است که به راحتی به آتش کشیده می شود، فرصت های تولید از طریق دانش بنیان است.

احمد نوایی افزود: دستگاه خشک کن های کلزا و شالی ها برای ارزش افزایی و کاهش ضایعات کشاورزی  باید در مراکز تولید ایجاد شود، تولید خوراک دام، طیور و آبزیان از طریق پلت نیز سبب کاهش ۱۵درصدی هزینه تولید می شود. این موارد ها تنها جزیی از فعالیت به روش دانش بنیان برای استفاده از ضایعات مصحولات کشاورزی استان است.

مسوول نمایندگی دفتر ولی فقیه در جهاد کشاورزی مازندران نیز کشاورزی مازندران را به تنهایی در حد وزارت جهاد کشاورزی توصیف کرد و گفت: وجود مراکز علمی حاذق و تشکل های کشاورزی امید بخش در دانش بنیان کردن فعالیت های کشاورزی نقش اساسی دارند ، که باید به کار گرفته شوند.

حمایت ویژه دولت سیززدهم از کشاورزی مازندران 

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران هم در این نشست ضمن قدر دانی از حضور استاندار در جمع تشکل های بخش کشاورزی استان گفت که تشکل ها و تعاونی های بخش کشاورزی استان نقش محوری در تولید دارند، ۲۱درصد تولید ناخالص مازندران به بخش کشاورزی و ۱۹ درصد اشتغال استان در این حوزه است.

حسن عنایتی افزود: کشاورزی در اولویت توسعه اقتصادی مازندران است و تولید ۷.۵ میلیون تن انواع مصحولات کشاورزی در استان فرصت استثنایی برای امنیت ملی غذایی و ارز آوری دارد ، مزیت مازندران در ۱۴ نوع کشت در بین ۷۲ نوع محصول کشاورزی استان برجسته و ممتاز است ، مازندران در تولید  برنج ، کیوی ، گل و گیاهان مرغ ، آبزیان و مرکبات رتبه برتر دارد.

وی ادامه داد: در واقع موضوع مهمی که در حوزه کشاورزی مازندران باید مورد توجه قرار بگیرد ضریب کشت ۱.۷ درصد است که با استفاده از دانش بنیان می توانیم به راحتی به ضریب دو برسانیم .

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران به توجه دولت سیزدهم به بخش کشاورزی به خصوص کشاورزی مازندران اشاره کرد و ادامه داد: این که ۲۷درصد اعتبارات سفر استانی هیات دولت به بخش کشاورزی اختصاص بیاد نشانه اهمیت کار است.

عنایتی ضریب مکانیزاسیون مازندران را بالای ۲.۵ درصد دانست و بیان داشت: مکانیزاسیون باید در بخش باغبانی و شیلاتی ارتقا بیابد و امسال با با اعتبار ۲۰۰میلیارد تومانی این مهم محقق خواهد شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران به اهمیت تولید ارگانیک کشاورزی در استان اشاره کرد و بیان داشت: بیش از  ۳۴۰ هزار بهره بردار کشاورزی هستند ،با توجه به بالا بودن آمار بهره برداران بخش کشاورزی ، نقش تشکل ها در تصمیم گیری و تصمیم سازی‌ها کشاورزی مازندران محوری و بسیار مهم است.

عنایتی مهارت افزایی و توانمند سازی تعاونی و تشکل های کشاورزی را مهم توصیف کرد و اظهار داشت: تجدید منابع این تشکل ها بسیار مهم است و نیازمند به حمایت ویژه دارند ، این حمایت ها با رویکرد شخص رییس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی سبب رشد بخش کشاورزی با گسترش فعالیت تشکل می شود.

سالانه بیش از هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در مازندران تولید می شود که شامل حدود یک میلیون تن برنج سفید، ۲میلیون و ۷۵۰ هزار تن مرکبات، ۱۸۰ هزار تن گوشت سفید، حدود ۱۰۰ هزار تن انواع

آبزیان است. همچنین ۹۰ درصد کیوی کشور در مازندران تولید می شود. انواع گل و گیاه، گندم، علوفه و، کلزا هم از دیگر تولیدات بخش کشاروزی مازندران است. در مجموع مازندران ۱۱ درصد ارزش افزوده محصولات کشاورزی کشور را در اختیار دارد.

رفتن به بالا