نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی:

نیت اصلی معدوم سازی جوجه‌های یکروزه افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ است

نیت اصلی معدوم سازی جوجه‌های یکروزه افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ است
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:در روزهای اخیر به بهانه کمبود و گرانی نهاده‌های دامی و دان مرغ، عده ای تولید کننده نما اقدام به معدوم سازی جوجه های یکروزه نمودند.
: 3863

به گزارش کشاورزان پرس به نقل از فارس، علیرضا عباسی، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت:تصاویر و کلیپ‌هایی مبنی بر معدوم‌سازی هزاران قطعه جوجه یک روزه توسط این افراد در فضاهای مجازی دست به دست چرخانده می‌شود تا آرامش روحی جامعه را بر هم زده و باعث انزجار مردم شود.

نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد توجه به این موضوع را از دو منظر لازم دانست و افزود: اولا از انجا که نظام ما اسلامی است و در مکتب اسلام روایات متعددی مبنی بر رعایت حقوق حیوانات در دین مبین اسلام وجود دارد از جمله، پیامبر اکرم(ص) در بیانی فرمودند: هر حیوانی - پرنده یا جز آن - کـه بـه ناحـقّ کشته شود در روز قیامت از قاتل خود شکایت خواهد کرد.» (منتخب میزان الحکم، ص۱۷۰) و همچنین امیرالمومنین علیه‌السلام به عُمال خود نسبت به احترام به درختان و حیوانات هنگام حضور در شهرها برای اخذ مالیات و خراج تذکر می‌دادند. ایشان به آنان می‌فرمودند زمانی که برای اخذ زکات می‌روید، مراقب باشید شاخه درختی نشکند و حیوانی که در حال آب نوشیدن است، نترسد تا فرار کند و اگر گوسفندی به عنوان زکات دریافت کردید، آرام به مقصد برگردید تا حیوان دچار ترس نشود. 

وی اظهار کرد: لذا معدوم سازی جوجه‌های یکروزه از نگاه انسانی و اسلامی ایراد اساسی دارد و نمی‌توان با توجیه اقتصادی آن را پذیرفت، کارشناسان دینی صراحت دارند که نداشتن صرفه اقتصادی توجیه قابل قبولی برای کشتن جوجه های زنده نیست و این کشتن و معدوم کردن شرعا حرام است. در جهان غرب و نظام سرمایه داری که سودآوری در اولویت است اقداماتی مثل جوجه کشی و به دریا ریختن گندم با منافع اقتصادی توجیه می‌شود اما قطعا در نظام اسلامی نمی توان این توجیهات نظام سرمایه داری را پذیرفت و اعمال کرد.

عباسی نیت اصلی معدوم سازی جوجه‌های یکروزه را افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ و بالتبع آن به هم ریختن بازار و تهدید امنیت غذایی مردم دانست و خاطرنشان کرد: دوما این کار غیر انسانی با ادعای کمبود و گرانی نهاده های تولید صورت می‌پذیرد ولی نیت اصلی آن افزایش قیمت مرغ، تخم مرغ و جوجه یک روزه به دلیل کمبود آن در کشور و به هم ریختن بازار و تهدید امنیت غذایی مردم است.

وی وظایف وزارت جهاد کشاورزی را در این مورد چنین بیان کرد: لذا وزارت جهاد کشاورزی باید وظایفی از جمله تامین نهاده و تحویل اعتباری نهاده ها به تولید کنندگان واقعی، اعطای تسهیلات مناسب و تامین سرمایه در گردش واحد های تولیدی، خرید قراردادی از تولید کنندگان، خرید مرغ مازاد تولید کنندگان، حذف ممنوعیت صادرات مرغ و تخم مرغ، حذف عوارض صادرات مرغ و تخم مرغ، فراهم نمودن امکان صادرت جوجه یکروزه و تخم مرغ نطفه دار و خرید جوجه های مازاد را با جدیت پیگیری نماید و با انجام این کارها بهانه انجام این گونه کارهای خلاف شرع و عرف را از معدود تولید کننده نما بگیرد. 

عباسی درخصوص نقش دستگاه قضایی گفت: دستگاه قضایی هم موظف است با ان دسته از تولید کننده نماها که با عمل مجرمانه نابودی جوجه های یکروزه هم امنیت و ارامش روحی و روانی جامعه را به خطر می اندازند و هم در نظام تولید و امنیت غذایی کشور اخلال ایجاد می کنند برخورد قانونی نماید.

وی با بیان این مطلب که مجلس و کمیسیون کشاورزی هم اعلام امادگی می نمایند تا در راستای جلوگیری از تکرار اقدامات اینچنینی اگر دولت و دستگاه قضا خلا قانونی احساس کردند این نقیصه را برطرف نماید و بر حسن اجرای وظایف و تعهدات وزارت جهاد کشاورزی نظارت قانونی خود را اعمال نماید.

رفتن به بالا