مدیر جهاد کشاورزی شهرستان باخرز خراسان رضوی گفت:

صرفه جویی ۷۵ درصدی در منابع آبی با کاشت گیاه کینوا

صرفه جویی ۷۵ درصدی در منابع آبی با کاشت گیاه کینوا
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان باخرز خراسان رضوی گفت:با توجه به این که باخرز یکی از قطب‌های دامپروری استان خراسان رضوی به شمار می‌رود و در حال حاضر ۸۵ درصد علوفه مصرفی دام این منطقه خارج از این شهرستان تامین می‌شود کاشت گیاه کینوا می‌تواند نقش بسزایی در تامین علوفه دام سبک و سنگین این شهرستان داشته باشد.
: 3969

به گزارش کشاورزان پرس به نقل از صداو سیمای خراسان،محمد دوستخواه احمدی افزود: این گیاه در قالب ۲ مزرعه الگویی از نوع دانه‌ای وعلوفه‌ای در سطح یک هکتار در روستا‌های "دهبرزو و آویان " از توابع بخش بالا ولایت این شهرستان کشت شد.

وی ادامه داد: با توجه به این که باخرز یکی از قطب‌های دامپروری استان خراسان رضوی به شمار می‌رود و در حال حاضر ۸۵ درصد علوفه مصرفی دام این منطقه خارج از این شهرستان تامین می‌شود کاشت گیاه کینوا می‌تواند نقش بسزایی در تامین علوفه دام سبک و سنگین این شهرستان داشته باشد.
 
مدیر جهاد کشاورزی باخرز گفت: پیش بینی می‌شود در فصل برداشت این محصول که اوایل شهریور ماه است بیش از ۲ تن در هر هکتار گیاه کینوا از نوع دانه‌ای و افزون بر ۶۵ تن از نوع علوفه تَر در هر هکتار برداشت شود.
 
دوستخواه احمدی افزود: باتوجه به کمبود منابع آبی و افت ذخایر زیرزمینی، کشت این گیاه صرفه جویی ۷۵ درصدی در منابع آبی را نسبت به " گیاه یونجه " به همراه داشته است.
 
وی به مزایای کشت گیاه کینوا اشاره کرد و گفت: مقاوم بودن در مقابل خشکی و شوری، کم آب طلب بودن و کشت آن در مزارع با مقیاس کوچک از مهمترین مزایای کشت این گیاه است.

رفتن به بالا