مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان تهران اظهار داشت:

باید به بازچرخانی آب توجه بیشتری شود

باید به بازچرخانی آب توجه بیشتری شود
مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان تهران اظهار داشت: ما برای تامین آب چقدر ذخیره کردیم ؛ به اندازه شش ماه هم آب پشت سدها ذخیره نداریم. در سیاستگذاری‌ها ضعیف عمل کردیم، هزار سد ساختیم ولی چقدر آب ذخیره دارند؟
: 4109

به گزارش کشاورزان پرس به نقل از ایلنا، محمد امین روشن مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان تهران، در نشست بررسی بحران آب گفت: یکی از ضعف‌های ما بخشی نگری در این موضوع است؛ در موضع آب باید فارغ از این موضوع باشیم و با هم تصمیم بگیریم.

وی افزود: در حوزه آبریز در کشور با تنش مواجهیم مانند کشورهای دیگر منطقه که درگیر آن هستند و ما باید با مطالعه در این موضوع ورود کنیم. برای این بحران باید سازمان برنامه و بودجه متوجه این موضوع بشود که مشکل آب داریم، هزینه مطالعاتی اختصاص بدهند و در جلسات بدون فکر طرح‌ها را شتابزده اجرا  نکنند.

وی با تاکید بر اجرای طرح‌های شتابزده از سوی مدیران این حوزه ادامه داد: پوپولیستی رفتار کردن در این حوزه مشکل آفرین شده و اثرات مخربی داشته است.

روشن با اشاره به تقسیم بندی مشکلات آب در سه بخش تامین و انتقال، مصرف و اعتبارات گفت: ما برای تامین آب چقدر ذخیره کردیم ؛ به اندازه شش ماه هم آب پشت سدها ذخیره نداریم. در سیاستگذاری‌ها ضعیف عمل کردیم، هزار سد ساختیم ولی چقدر آب ذخیره دارند؟ ما با هدف سه ساله باید آب ذخیره کنیم نه ۵۱میلیارد متر مکعب معادل نصف مصرف یکسال کشور، باید به بازچرخانی آب توجه بیشتر شود. در حال حاضر ظرفیت ۲۰درصد بازچرخانی داریم در حالی که می‌توانیم آن را به ۷۰درصد برسانیم. در دنیا مصرف کشاورزی ۷۰ است در حالی که در ایران ۹۲درصد است.

وی با اشاره به اجرای تعداد ۵۶۰ پروژه آبی در تهران افزود: من معتقدم پروژه‌های کوچک تامین آب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و دولت باید به آن توجه کند. حوزه کشاورزی هم با بخشنامه‌های اداری به اجبار سیاستگذاری‌های پوپو لیستی انجام می‌شود و نه تنها نتیجه‌ای نداشته بلکه و اتلاف سرمایه‌ است.

روشن افزود: اگر 300 پروژه وزارت نیرو در ۱۶ شهرستان استان تهران انجام شود بیش از ۷۰ درصد مشکلات آبی تهران حل میشود. همچنین ۸۰ درصد مشکلات کشاورزی با اجرای صحیح پروژه آب وزارت نیرو حل خواهد شد.

رفتن به بالا