روسیه خواستار لغو تحریم بانک کشاورزی خود شد

روسیه خواستار لغو تحریم بانک کشاورزی خود شد
روسیه از اتحادیه اروپا و کشورهای غربی خواسته است تا تحریم های بانک کشاورزی این کشور (رِسِلکوزبنک) را به منظور انجام صادرات محصولات کشاورزی اش لغو کند.
: 4371

به گزارش کشاورزان پرس، رویترز به نقل از منابع آگاه نوشت، روسیه از اتحادیه اروپا و کشورهای غربی خواسته است تا تحریم های بانک کشاورزی این کشور (رِسِلکوزبنک) را لغو کند.

به نوشته این گزارش، چنین اقدامی به این بانک اجازه خواهد داد تا روابط  با بانک های طرف معامله در خارج از این کشور را از سر بگیرد و پرداخت ها برای صادرات غلات و کود شیمیایی روسیه انجام شود.

پیش از اعمال تحریم های ضد روسی، چنین پرداخت هایی توسط بانک های بین المللی و شعبات بانک های روسی در سوئیس انجام می شد.

به گفته ماریا زاخاروما، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، بانک کشاورزی روسیه (رِسِلکوزبنک) در حال حاضر، بخش بیشتر تراکنش های مرتبط با (صادرات) کود شیمیایی و مواد غذایی روسیه را انجام می دهد.

در این گزارش ذکر نشده است که آیا روسیه برای این درخواست خود، پاسخی دریافت کرده است یا نه.

به نوشته رویترز، این درخواست در جریان مذاکرات مربوط به معامله غلات اوکراین که ماه گذشته منقضی شد، مطرح شده است.

در جریان این توافق که در ماه جولای حاصل شد، قرار شد کشورهای غربی، محدودیت های صادرات مواد کشاورزی روسیه را تسهیل کنند.

اگرچه تحریم ها مستقیما این صادرات را هدف قرار نداده است اما محدودیت های خاص بر فرآیند پرداخت ها، کشتیرانی و بیمه، موانعی برای صادرکنندگان روسی ایجاد کرده است.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا به رویترز گفته است، واشنگتن گام هایی برای متقاعد کردن تجار مبنی بر اینکه هیچ تحریمی بر صادرات مواد غذایی روسیه وجود ندارد، برداشته است.

به نوشته این گزارش، این وزارتخانه نامه های تضمین دهنده ای به شرکت ها ارسال کرده است تا ثابت کند که معاملات آنها با روسیه تدابیر محدودکننده را نقض نمی کند.

با این حال، مسکو بارها گفته اعلام کرده تحریم ها صادرات محصولات کشاورزی را تقریبا غیرممکن می کند و خواستار لغو آن شده است.

رِسِلکوزبنک، اوایل سال جاری به همراه سایر بانک های بزرگ روسیه تحت تحریم های غرب قرار گرفت و دارایی ها و حساب های مخصوص معامله آن به دلار و یورو مسدود شد.

دبیر کل سازمان ملل متحد اواخر فروردین ماه گفته بود:« سی و شش کشور که برخی از آنها فقیرترین و آسیب پذیرترین کشورهای جهان هستند، برای بیش از نیمی گندم وارداتی خود  روی روسیه و اوکراین حساب می‌کنند.»

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد گفت: در مجموع، 1.7 میلیارد نفر تحت تاثیر اختلالات ایجاد شده در تامین مواد غذایی، انرژیی و حوزه‌های مالی رنج می برند.

وی که در یک کنفرانس خبری صحبت می‌کرد، توضیح داد: «حدود 1.7 میلیارد نفر که یک سوم آنها در حال حاضر در فقر زندگی می کنند، اکنون، به شدت در معرض اختلال در تامین مواد غذایی، انرژی و سیستم‌های مالی هستند که باعث افزایش فقر و گرسنگی می شود.»

با این حال، وزارت کشاورزی روسیه گفته بود صادرات غلات از روسیه در سال کشاورزی 2021-2022 بالغ بر 38.1 میلیون تن از جمله 30.7 میلیون تن گندم بوده است.

قیمت جهانی گندم پس از آغاز درگیری‌های نظامی بین روسیه و اوکراین در ۲۴ فوریه به شدت افزایش یافت، زیرا این دو کشور تامین کننده عمده غلات جهان هستند.

رفتن به بالا